disco

disco

2011. november 20., vasárnap

ABBA – 4/3: A VÁLSÁG ÉVEI

Észak-amerikai és európai turné
Alig néhány nappal a UNICEF-gálán való fellépés után Agnetha és Björn bejelentették a válásukat. Természetesen rögtön közölték, hogy szakításuk nem befolyásolja a közös munkát és az ABBA jövőjét, amelyről egyébként a bejelentést követően azonnal találgatások kezdődtek a sajtóban. Mintegy ezek cáfolataként 1979 áprilisában az üzletekbe került a kvartett hatodik stúdióalbuma, a Voulez-Vous. Ez volt az első ABBA-nagylemez, amelyet a stockholmi Polar Music Studiosban rögzítettek. A címadó szerzemény azonban kivételt jelent, az ugyanis Miamiben, a Criteria Studiosban került szalagra Tom Dowd hangmérnök irányításával. Nagy-Britanniában mindjárt a megjelenés hetében négyszázezer darab fogyott el a nagylemezből, amelynek tíz dalából a szigetországban hét jelent meg kislemezen. Egyik sem lett ugyan listavezető, de a Chiquitita, a Does Your Mother Know, a Voulez-Vous és az I Have a Dream egyaránt bekerült a Top 4-be. Nyilván ez a nagy siker is szerepet játszott abban, hogy öt évvel később a Voulez-Vous jelent meg elsőként CD-n az ABBA albumai közül. Az I Have a Dream egyébként Kanadában listavető lett. Néhány hónappal később megjelent az ABBA második hivatalos válogatásalbuma, a Greatest Hits Vol. 2. A nagy slágerek mellé erre is felkerült egy friss szerzemény, a Gimme! Gimme! Gimme! (A Man after Midnight), amely éppúgy a diszkóhangzást képviselte, mint például a Voulez-Vous és a Does Your Mother Know. Az új dal kislemezen is megjelent, amely mind Angliában, mind az NSZK-ban bekerült a Top 3-ba.


1979. szeptember 13-án kezdődött az ABBA pályafutásának egyetlen észak-amerikai turnéja. Az első koncertet Kanadában adták, az Edmonton városában lévő Northlands Coliseumban. (Az épület 1974-es átadása óta jelenleg a negyedik nevet viseli: 2004-ben nevezték el Rexall Place-nek.) Mind a tizennégyezer jegy elkelt. A következő négy hétben az ABBA további négy koncertet adott Kanadában, tizenhármat pedig az Egyesült Államokban. A kvartett New Yorkból utazott a bostoni koncertre, repülőgépük azonban a szélsőséges időjárás miatt jelentős késéssel landolt. Emiatt a koncert a meghirdetett időponthoz képest másfél órával később kezdődött. A repülőút viszontagságai annyira megviselték Agnethát, hogy a Washingtonba meghirdetett utolsó koncertet le kellett mondani. Az észak-amerikai turné Kanadában ért véget, ahol a torontói Maple Leaf Gardensben tizennyolcezer néző tekintette meg az együttes fellépését. 1979. október 19-étől az ABBA Nyugat-Európában koncertezett. Huszonhárom telt házas fellépésük volt, hatszor a londoni Wembley Stadionban.


Super Trouper
1980 márciusában a kvartett Japánba utazott. A tokiói Narita nemzetközi repülőtéren rajongók ezrei fogadták őket. Az együttes tizenegy telt házas koncertet adott a szigetországban, ebből hatot a tokiói Budokanban. 1980. június 23-án megjelent az ABBA spanyol nyelvű válogatáslemeze, a tíz dalt tartalmazó Gracias Por La Música, amely a spanyol nyelvterület országai mellett a japán és ausztrál piacra is eljutott. A Chiquitita spanyol nyelvű változata Latin-Amerikában kiugró sikert aratott. November 3-án került sor a Super Trouper című hetedik stúdióalbum világpremierjére. Megjelenését a júliusban kiadott The Winner Takes It All című kislemez harangozta be, amely Nagy-Britanniában a nyolcadik listavezető ABBA-slágerré vált. Az Egyesült Államokban nyolcadik lett a Billboard Hot 100 listán, vezette azonban a Billboard Adult Contemporary rangsorát. A dalt Agnetha énekli, és a szöveg egyes értelmezések szerint Björntől való válására utal. (A cím jelentése: A nyertes mindent elvisz.) A Super Trouper brit rekordot is felállított, hiszen már megjelenése előtt egymillió példányban (!) jegyezték elő az angol vásárlók. A címadó dal egyébként szintén vezette az angol slágerlistát, sőt a németet is. 1980 végén a The Winner Takes It All a világhírű francia énekesnő, Mireille Mathieu előadásában is lemezre került Bravo Tu As Gagne címmel. A francia változat számára Andersson és Ulvaeus kissé átdolgozták a zenei alapokat. A francia szöveget Alain Boublil írta. A Super Trouper LP dalai közül kislemezre másolták ki az On and On and On, az Andante Andante és a Happy New Year című szerzeményeket is. (E sorok írójának egyik kedvence erről az albumról a The Piper, amely három különböző kislemezen is megjelent, de mindig csak a B oldalon.) Az album utolsó kislemeze 1981 júliusában jelent meg: a Lay All Your Love on Me elsősorban a diszkózene kedvelőihez szólt. Mivel ez az irányzat akkoriban már kifulladóban volt, a kislemez nem mindenhol került forgalomba.


Az utolsó stúdióalbum
1981 januárjában Björn feleségül vette Lena Källersjö nevű barátnőjét, Stig Anderson menedzser pedig hatalmas bulival ünnepelte meg 50. születésnapját. Az ABBA különleges felvételt készített erre az alkalomra: a Hovas Vittne (Hova tanúja) címe egy szójáték, a Jehova tanúja és a Hova (Anderson szülővárosa) kombinációja. A lemez mindössze 200 példányban készült el, Anderson bulijának vendégei kapták ajándékba. Mondani sem kell tehát, hogy a Hovas Vittne a gyűjtők körében igencsak becses darabnak számít. Egy hónappal Ulvaeus és Källersjö házassága után Benny és Anni-Frid bejelentették, hogy elválnak. Több mint tíz évig éltek együtt, de csak bő két évvel korábban kötöttek házasságot. Kapcsolatukat a sikerrel együtt járó feszített munkatempó és egyéb nehézségek állítólag teljesen szétzilálták. Benny rövidesen nyilvánosan is mutatkozott új barátnőjével, Mona Nörklittel, akit 1981 novemberében vezetett az oltár elé.


A magánéleti örömök és bánatok ellenére 1981 első hónapjait természetesen továbbra is a munka határozta meg. Björn és Benny új dalokat írtak, amelyeket március közepétől kezdtek felvenni a Polar Studiosban. A stúdiómunkát április végén egy amerikai vendégfellépés szakította meg. Az ABBA Dick Cavett népszerű talk-showjába kapott meghívást. Lényegében egy mini koncertet adott, amelynek megvalósulásához a Svéd Televízió (SVT) és a német ZDF tévécsatorna is hozzájárult. A művészek kilenc dalt énekeltek, ebből ötöt (Super Trouper, Two for the Price of One, Slipping through My Fingers, Me and I, On and On and On) kizárólag ekkor énekeltek el élőben. A Dick Cavett meets ABBA című műsor volt lényegében a svéd együttes utolsó koncertje. A rajongók 1981. november 30-án vásárolhatták meg először a kvartett nyolcadik, egyben utolsó stúdióalbumát, amely a The Visitors címet kapta. Ulvaeus később azt állította, a címadó szerzemény valójában a vasfüggöny mögött élőkről szól, kezdősora például így hangzik: „I hear the doorbell ring and suddenly the panic takes me…” (Meghallom az ajtócsengő hangját, és hirtelen rettegés fog el…) A hidegháborútól való félelemre utal a Soldiers című szerzemény. A When All Is Said and Done szövegét állítólag Benny és Frida válása ihlette, ámbár szövege optimistább, mint a The Winner Takes It Allé, amely Björn és Agnetha szakításának hatására született. A Slipping through My Fingers (Agnetha énekével) az elvesztegetett szülő-gyerek kapcsolatról szól. Az album zárótétele, a Frida által énekelt Like an Angel Passing through My Room (Mintha egy angyal suhant volna át a szobámon) készült a legtovább, míg végül a zenészek eljutottak egy majdnem teljesen lecsupaszított hangszerelésig: csupán egy metronóm és egy szintetizátor adja a zenei kíséretet. Az eredetileg összesen kilenc dalt tartalmazó The Visitorsban az ABBA észrevehetően közeledett a szintihangzás felé, de megmaradt a popularitás határain belül, ugyanakkor szövegei komolyabbak és filozofikusabbak lettek, mint előző nagylemezein.


A The Visitors ugyan több országban is vezette az albumlistát, ám mégsem volt akkora kereskedelmi siker, mint a korábbi ABBA-nagylemezek. Csupán egyetlen dal, a One of Us ért el jelentősnek mondható nemzetközi sikert: 3. lett az angol kislemezlistán, és az utolsó listavezető ABBA-sláger volt az NSZK-ban. Dél-Afrikában is a One of Us lett az ABBA hattyúdala, a tizenhatodik olyan slágere, amellyel a csapat bejutott az ottani Top 5-be. Érdekes módon az Egyesült Államokban, ahol az ABBA sikere mindig is mérsékeltebb volt, mint a világ más pontjain, az utolsó stúdióalbum fogadtatása nem volt kedvezőtlen. A When All Is Said and Done a csapat utolsó amerikai Top 40-es slágere lett, bekerült az Adult Contemporary Top 10-be is, ennek kanadai megfelelőjén pedig a 4. helyig jutott. A címadó dal a Billboard Hot Dance Club Play slágerlistáján a legjobb 10 között szerepelt. Miként korábban Agnetha és Björn válása, most Benny és Frida szakítása röppentette fel az újabb spekulációkat az ABBA megszűnését illetően, és a pletykáknak a The Visitors megjelenése sem vetett véget.


Az utolsó közös dalok
1982 tavaszán a négy művész újabb közös dalok elkészítésébe kezdett. Ezúttal azonban már nekik sem voltak pontos elképzeléseik a jövőről, bár felmerült egy új nagylemez lehetősége is. A tagok közötti feszültségek májusban és júniusban azonban annyira kiéleződtek, hogy három dal felvételét követően a munka félbeszakadt. A You Owe Me One, az I Am the City és a Just Like That nem úgy sikerült, ahogy Andersson és Ulvaeus szerette volna. Ezért egyik dalt sem adták ki, a tagok pedig úgy döntöttek, hogy nyári szünetet tartanak. Augusztus elején tértek vissza a stúdióba, hogy folytassák a munkát. Megállapodtak abban, hogy energiájukat alapvetően egy karácsonyra tervezett dupla válogatásalbum összeállítására koncentrálják. A kiadvány a The Singles – The First Ten Years címet kapta. Ehhez októberben és novemberben új dalokat is felvettek, amelyeket kislemezen is forgalomba hoztak. A The Day Before You Came / Cassandra és az Under Attack / You Owe Me One egyaránt dupla A oldalas kiadványok voltak, vagyis a művészek egyik dalt sem rangsorolták a másik elé. Mindkét kislemez bekerült a brit Top 20-ba, sőt a The Day Before You Came az NSZK-ban, Hollandiában és Belgiumban Top 5-ös sláger lett. Az Under Attack három európai országban jutott be a tíz legnépszerűbb dal közé. A válogatásalbum vezette az angol és a belga slágerlistát, Hollandiában és az NSZK-ban a Top 5-ben volt, számos európai országban pedig a Top 20-ban.


Az I Am the City és a Just Like That lemaradt a válogatáslemezről, bár a tagok úgy tervezték, következő stúdióalbumukon mindkettő szerepelni fog. Végül az I Am the City csak az 1993-ban kiadott More ABBA Gold válogatásalbum egyik bónuszfelvételeként jelent meg. A Just Like That eredeti változata hivatalosan soha nem került nyilvánosságra, motívumait Andersson és Ulvaeus más művészek számára írt szerzeményeikben használták fel. Egy átdolgozott változat a Chess (Sakk) című musical része lett. 1994-ben a Thank You for the Music című négylemezes CD-box egyik korongjára felkerült a Just Like That kórusszekciója. A rajongók kitartó kérései ellenére a szerzők mindmáig elutasítják, hogy a dal eredeti ABBA-verzióját megjelentessék, noha az bizonyos kalózkiadványokon már nyilvánosságra került. 1982 novemberének első hetében az ABBA Londonba utazott a The Singles – The First Ten Years népszerűsítésére. A Saturday Superstore és The Late, Late Breakfast Show című televíziós showműsorokban láthatták őket a rajongók. A következő héten az együttes a nyugatnémet televízió Show Express című műsorának vendége volt, majd a Svéd Televízió Nöjesmaskinen című programja következett. A nyilvánosság előtt 1982. december 11-én lépett fel utoljára az ABBA. Az előadók egy stockholmi stúdióban jelentek meg, és a műsort élő adásban vette át a brit The Late, Late Breakfast Show.


Visszavonulás és visszatérés
Az ABBA feloszlását hivatalosan soha nem jelentették be, ám az idő múlásával egyértelművé vált, hogy a csapat soha többé nem áll össze újra. A tagok eleinte cáfolták az együttes megszűnését annak ellenére, hogy 1982-ben a lányok már szólóban ténykedtek, a fiúk pedig egy új musicalen kezdtek dolgozni. Björn és Benny kezdetben viccelődtek az ABBA megszűnéséről szóló pletykákon: „Mik lennénk mi a lányok nélkül? Brigitte Bardot nevének kezdőbetűi?!” Agnetha és Frida szintén úgy nyilatkozott, hogy 1983-ban vagy 1984-ben egy újabb ABBA-nagylemez kerül majd az üzletekbe. Ugyanakkor az ABBA még 1983-ban eladta a Polar Musicban való részesedését. 1986 januárjában a tagok újra, ám jó ideig utoljára mutatkoztak együtt a nyilvánosság előtt. Menedzserük, Stig Anderson 55. születésnapját a Svéd Televízió egy gálaműsorral ünnepelte. Az ABBA ebből az alkalomból egy videót készített, amelyen a négy előadóművész Anderson első saját szerzeménye, a Tivedshambo akusztikus változatát adja elő. Ugyanabban az évben turnémenedzserük, Claes af Geijerstam 40. születésnapját már a nyilvánosság kizárásával ünnepelték. Őt a Der Kleine Franz című saját dallal köszöntötték, amelyet Benny és Björn később a Chessben használt fel. 1986-ban jelent meg az ABBA Live című koncertlemez, amelyet az 1977 és 1979 közötti fellépések hanganyagából állítottak össze.


1999-ben a négy ABBA-tag újra együtt jelent meg egy születésnapi partin, amelyet valamennyiük régi jó barátja, Görel Hanser 50. születésnapja alkalmából tartottak. Hanser korábban Anderson titkára volt, ám a menedzser sajnos a jubileumi bulin már nem vehetett részt, mivel két évvel korábban elhunyt. Az ünnepelt tiszteletére az ABBA a Med En Enkel Tulipan című svéd születésnapi dalt énekelte a cappella, vagyis zenei kíséret nélkül. 2000-ben az ABBA tagjainak állítólag egymilliárd (!) amerikai dollárt ajánlottak egy száz fellépésből álló világ körüli turnéért, a művészek azonban nem fogadták el a felkérést. 2008-ban a Mamma Mia! című film svéd premierje alkalmából Andersson és Ulvaeus újra leszögezték, hogy az ABBA soha többé nem fog együtt színpadra lépni. Björn kijelentette: „Egyszerűen semmiféle motivációja nincs az újraegyesülésnek. A pénz már egyáltalán nem számít. Inkább azt szeretnénk, ha a közönség arra emlékezne, hogy milyenek voltunk régen: fiatalok, energikusak, ambiciózusak.” 


FOLYT. KÖV.: ABBA – 4/4: Az együttes utóélete

VIDEÓK 

As Good As New (csak zene) 

Voulez-Vous  

I Have a Dream  

The King Has Lost His Crown   

Does Your Mother Know   

If It Wasn't for the Nights   

Lovers (Live a Little Longer)   

Kisses of Fire   

Gimme! Gimme! Gimme! (A Man after Midnight)   

Super Trouper   

The Winner Takes It All   

On and On and On   

Andante, Andante   

Me and I   

Happy New Year  

The Piper   

Lay All Your Love on Me   

Head Over Heels   

I Let the Music Speak   

One of Us   

Two for the Price of One   

Slipping through My Fingers   

Like An Angel Passing through My Room   

The Day Before You Came   

Cassandra   

Under Attack