disco

disco

2011. december 18., vasárnap

RACEY

Az angol Racey együttes hivatalosan 1976-ban alakult meg, tagjai azonban már korábban együtt zenéltek különböző neveken. Mickie Most – többek között a Smokie, Suzi Quatro és a Hot Chocolate producere – fedezte fel őket. 1978-ban a Lay Your Love on Me című dallal aratták első sikerüket. Legnagyobb slágerük az ugyanabban az évben kiadott Some Girls. Az 1980-as évek elején elpártolt mellőlük a szerencse, és 1984-ben a Racey feloszlott. 1990-ben előbb a volt énekes, Richard Gower, majd egykori társai is újjászervezték az együttest, ám egyik formáció sem ért el a korábbiakhoz fogható sikereket. 


TAGOK
Az eredeti felállás 
* Phil Fursdon (gitár, ének) 
* Pete Miller (basszusgitár, ének) 
* Richard Gower (ének, gitár, billentyűs hangszerek) 
* Clive Wilson (dobok, ütős hangszerek, 1976–1980) 
* Dave Crossley (dobok, ütős hangszerek, 1980–1985) 

Az új felállás
* Phil Fursdon (gitár, ének) 
* Pete Miller (basszusgitár, ének) 
* Clive Wilson (dobok, ütős hangszerek) 
* Ian Hewitt (billentyűs hangszerek, 1990–2003)
* Richard Blake (basszusgitár, 2003-tól)

Richard Gower’s Racey
* Richard Gower (ének, gitár, billentyűs hangszerek) 
* Gary Combes (billentyűs hangszerek, ének) 
* Michael Higgins (basszusgitár, ének) 
* Garry Widlake (dobok, ének)

KARRIERTÖRTÉNET
Az előzmények
Clive Wilson és Phil Fursdon tizenéves korukban ugyanabba a tauntoni (az angliai Somerset megye székhelye) iskolába jártak. Összebarátkoztak, és mivel mindketten zenerajongók voltak, 1967-ben saját együttest alapítottak Phoenix Press néven. A banda bejárta az országot, olyan híres helyen is fellépett, mint a londoni The Marquee Club. Az 1970-es évek elején felmerült annak lehetősége, hogy a WEA Records szerződteti őket, de a lemezcég végül a konkurens America együttessel állapodott meg. Clive Wilson viszont nem az a típus volt, aki az első nehézség láttán meghátrál, és végül 1973-ban sikerült elérnie, hogy a Phoenix Press egy kislemezt vehessen fel az EMI Records egyik stúdiójában. A Jerusalem című dal sajnos rossz időben jelent meg, ugyanis akkoriban tört ki az úgynevezett jom kippuri háború: Egyiptom, Szíria, Jordánia és Irak megtámadta Izraelt. A háborús konfliktus miatt a brit rádióállomások jobbnak látták mellőzni műsoraikban az új együttes lemezét. A bojkott alapjaiban rázta meg a Phoenix Presst, és csupán Clive és Phil bíztak rendületlenül a banda jövőjében. A távozó zenészek helyére Harvey Coles basszusgitáros és Gary Combes billentyűs érkezett. Az új felállás sem hozott szerencsét, ezért Gary kivált az együttesből, hogy munkát vállaljon egy óceánjáró hajón. Meghallgatás útján találták meg az utódját Richard Gower személyében, aki énekesként is remekül bevált. A tagok épphogy összeszoktak, amikor Harvey is bejelentette távozási szándékát. Számos meghallgatás után őt végül Pete Millerrel pótolták. Mivel a siker még mindig nem kopogtatott a Phoenix Press ajtaján, a zenészek elhatározták, hogy nevet változtatnak: különböző variációk után az Alive ’n’ Kicking mellett döntöttek. 


A siker kapujában
Úgy tűnt, valóban a névváltoztatás volt a megoldás, hiszen az Alive ’n’ Kicking nemcsak Angliában, hanem külföldön is ismertté vált: turnézott például az NSZK-ban és Dániában. Noha vokális szempontból a banda leginkább a The Beach Boysra emlékeztetett, műsorát mégis az Eagles, a Beatles és a Steely Dan dalai alkották. A fiúk persze gőzerővel dolgoztak azon, hogy saját repertoárt alakítsanak ki. Az európai turnéból szerzett pénzüket arra fordították, hogy kibéreltek egy stúdiót, ahol öt saját dalt vettek fel. Egyik barátjuk és egyben rajongójuk felajánlotta, hogy a demót elviszi Londonba, egyenesen a sztárcsinálásban igencsak járatos Mickey Most producernek, aki akkor éppen egy tévés tehetségkutató versenyben zsűrizett. A fiatalember betartotta a szavát: kinyomozta Most lakcímét, és mivel a producert nem találta otthon, ezért a demót átadta a producer feleségének. Néhány nap múlva csörgött a telefon az Alive ’n’ Kicking főhadiszállásán: a vonal túlsó végén Mickey Most jelentkezett, aki közölte, hogy élőben szeretné látni a bandát. A dörzsölt producer nem beszélt a levegőbe: három héttel a telefonbeszélgetés után feleségével együtt motorra pattant, és meg sem állt a Weston-super-Mare-ban található The Three Queens nevű jó hírű kocsmáig, ahol az Alive ’n’ Kicking heti öt estén lépett a közönség elé. 


Négy fiú és néhány lány
Mostnak tetszett a koncert, és azonnal kibújt belőle az üzletember. Kijelentette, hogy a kapott demo ugyan nem tartalmaz slágergyanús szerzeményt, viszont ő lehetőséget ad arra, hogy a fiúk újabb dalokat vegyenek fel a londoni stúdiójában. Öt évre szóló szerződést ajánlott, mely idő alatt legalább egy nagylemezt és minimum 3-4 kislemezt várt új védenceitől. Tapasztalt üzletemberként persze azt is tudta, hogy a jó zene még nem elegendő a sikerhez. Kell egy jól kitalált imázs és egy frappáns, könnyen megjegyezhető név is. A Racey mellett döntött, mert úgy vélte, hogy a fiatal célközönség alkalmasint nagyon könnyen tudja majd skandálni ezt a nevet a koncerteken. Az 1977-es esztendő az együttes átformálásával telt. A zenészek először Londonban léptek fel Racey néven, ám ekkor még feldolgozásokból álló repertoárjukat játszották. 1978 júniusában jelent meg első kislemezük. Az A oldalon hallható Baby It’s You című dalt Chris Norman és Pete Spencer írta eredetileg saját együttesük, a Smokie számára, amely szintén Most cégéhez, a RAK Recordshoz tartozott. Noha a rádióállomások gyakran játszották a felvételt, mégsem lett belőle sláger, a Smokie-féle verzió viszont sikert aratott. (A káosz kedvéért érdemes megemlíteni, hogy a Smokie-nak van egy Babe It's Up to You című slágere is, amely viszont nem Norman és Spencer szerzeménye.) 

A következő nóta, a Lay Your Love on Me első változata valójában már a Baby It’s You előtt megszületett, ám a fiúk annyira idegesek és türelmetlenek voltak, hogy letörölték, majd később újra felvették. 1978 októberében jelent meg az új változat, amely néhány héten belül slágerré vált, az angol toplistán például a harmadik helyig jutott. Világszerte közel egymillió példány fogyott el a kislemezből. A siker persze nem meglepő, hiszen a dalt a korszak slágergyárosai, Nicky Chinn és Mike Chapman írták. Ők voltak a szerzői a Racey következő slágerének is, amely a Some Girls címet kapta. A dalt a szerzőpáros eredetileg a Blondie együttesnek szánta, és csak a Lay Your Love on Me sikere után döntöttek úgy, hogy inkább a Racey-nek adják. (Erősen audiovizuális típus vagyok, de el se tudom képzelni ezt a dalt a Blondie-val, noha repertoárja egyébként meglepően széles műfaji skálát képviselt.) Döntésük helyesnek bizonyult, hiszen a Some Girls a Racey előadásában 12 országban lett listavezető, és a kislemezből ötmillió (!) példány kelt el. 


A sikerektől a feloszlásig
1979-ben került a boltokba a Racey egyetlen stúdióalbuma, a Smash and Grab. Tizenegy dalt tartalmazott, köztük volt a két nagy sláger, a Lay Your Love on Me és a Some Girls. (A Baby It's You viszont kimaradt a tracklistáról, hiszen nem aratott jelentősebb sikert.) Az LP-ről 1979 augusztusában a Boy Oh Boy, novemberben pedig a Such a Night jelent meg kislemezen. Ezek már nem lettek annyira népszerűek, mint a korábbi dalok, mindazonáltal a táncklubok és a rádióállomások popzenei műsorainak szívesen játszott darabjaivá váltak. Toni Basil énekesnő 1981-ben világsikert aratott a Mickey című dallal, amelynek eredetije, a Kitty a Racey nagylemezén hallható. A Racey még 1980-ban egy európai turnéval népszerűsítette albumát és a hozzá kapcsolódó kislemezeket. A bécsi fellépést követően Clive Wilson kivált az együttesből. Ennek hátterében állítólag a frontemberi szerepkört betöltő Richard Gowerrel való nézeteltérések álltak. Wilson pótlására Dave Crossley érkezett a Racey-be. A Rest of My Life című új dalt már vele vették fel, a lemezborítón azonban furcsamód még Clive Wilson látható. A kislemez nem keltett különösebb figyelmet, ám az 1980 novemberében kiadott Runaround Sue újra a toplisták élmezőnyébe juttatta az együttest. (Dion 1961-es slágerét 1977-ben Leif Garrett is sikerrel dolgozta fel.) 

Különböző okokból Mickey Most megszakította az együttműködést a Chinn–Chapman-kettőssel, és ez a döntés meghatározta a Racey sorsát is. A banda következő kislemezének A oldalán hallható Shame című dal Richard Gower szerzeménye. Akár slágerré is válhatott volna (e sorok írója például kifejezetten kedveli), mégsem lett az. A fiúk ekkor a Runaround Sue népszerűségén felbuzdulva megpróbálkoztak egy másik örökzöld szerzemény, a Little Darlin' feldolgozásával. Az ötlet nem vált be. Jobb híján visszatértek nagylemezükhöz, és arról választottak egy szerzeményt új kislemezük A oldalára, a There's a Party Goin' Ont, amely korábban a Such a Night kislemez B oldalán már megjelent. Ezúttal a High Street Sunset lett a B oldal, annak a korai szerzeménynek az átdolgozása, amelyik azon a sorsfordító demójukon is szerepelt. Sajnos a There's a Party Goin' On kislemez eltűnt a süllyesztőben, ahogyan a következő is. A sikertelen kislemezek ellenére a Racey rendszeresen koncertezett. Dave Crossley dobos azonban egyre nehezebben tudta megoldani, hogy társaival együtt fellépjen, ezért 1982 végén Pete Stroud váltrotta fel a dobok mögött. Pete-et egyébként nem szokták az együttes tagjai között emlegetni, mivel egyetlen lemezfelvételen sem vett részt, csupán az utolsó néhány koncerten dobolt. A koncertezés mellett a zenészek tervezgették a jövőt is: egy újabb nagylemezt, amelyhez már dalokat is írtak, de végül egyiket sem tudták rögzíteni. 1983-as írországi turnéjuk szervezője meglógott a pénzükkel, és ez az incidens a végsőkig kiélezte a belső feszültségeket. A Racey 1984-ben megszűnt. 


Kettős újjászületés
1990-ben Richard Gower ajánlatot kapott, hogy szervezze újjá a Racey-t. Nyilván lehetett némi alapja azoknak a pletykáknak, hogy nehezen jött ki egykori társaival, ugyanis az újjászervezett zenekarba egyik régi kollégája sem került be. A csapatnak viszont tagja lett Gary Combes, aki valaha a Phoenix Presst erősítette. Az eredeti felállás három másik tagja, Phil, Pete és Clive szintén a Racey újjászervezése mellett döntöttek. Igaz, ők elhatározták, hogy csupán a szórakozás kedvéért állnak össze megint, és nem a pénzért. Együttesük éppen ezért csak Angliában koncertezik, míg Richard bandája inkább Európában turnézik. A CMC Records Gower együttesével szerződött. A zenészek 1995-ben egy dániai lemezstúdióban vették fel a Say Wow! Latest and Greatest című új lemezüket. Ezen 8 vadonatúj dal hallható, illetve 6 régebbi Racey-sláger új változata. E sorok írójának nincs tudomása arról, hogy a két Racey között jogvita keletkezett volna, ami viszont más 1970-es évekbeli sikercsapatok (például a Boney M., a Middle of the Road és a Baccara) utódzenekarainak esetében megtörtént. Az eredeti Racey egyetlen nagylemeze, a Smash and Grab az első megjelenés 30. évfordulóján dupla CD-n újra megjelent. Az első lemez az eredeti album felvételeit tartalmazza, a második pedig az összes olyan dalt, amelyet az együttes a RAK Recordsnál vett fel, ám nagylemezen nem jelentek meg. 


DISZKOGRÁFIA
(Zárójelben a legmagasabb slágerlistás helyezések. Jelmagyarázat: UK = Egyesült Királyság, D = NSZK, AUT = Ausztria, SWI = Svájc, SWE = Svédország)

Kislemezek, maxik
* 1978: Baby It's You / Rudi
* 1978: Lay Your Love on Me / I Believed You (UK #3, D #14)
* 1979: Some Girls / Fighting Chance (UK #2, D #2, AUT #9, SWI #2)
* 1979: Some Girls / Lay Your Love on Me
* 1979: Boy Oh Boy / Sensational Buzz (UK #22, D #3, AUT #3, SWI #2)
* 1979: Such a Night / There's a Party Goin' On (D #13)
* 1980: Rest of My Life / Cry Baby Cry (D #44)
* 1980: Runaround Sue / Hold Me Close (UK #13, D #36)
* 1981: Shame / Let Me Take You Home Tonight (D #59)
* 1981: Little Darlin' / Rock It
* 1981: There's a Party Goin' On / High Street Sunset
* 1982: Not Too Young to Get Married / Love Games
* 1992: Little Girls Don't, But Big Girls Do (7" Edit) / Little Girls Don't, But Big Girls Do (Extended Mix) / Little Girls Don't, But Big Girls Do (Beach Party Mix)

Albumok, válogatások
* 1979: Smash and Grab (AUT #15)
* 1995: Some Girls (válogatás)
* 1995: Say Wow! Latest and Greatest
* 1996: The Best of Racey (válogatás)
* 1999: Lay Your Love on Me (válogatás)
* 2009: Smash and Grab (2 CD) 

VIDEÓK


Lay Your Love on Me (másik klip)


Some Girls (másik klip)


Boy Oh Boy (másik klip)