disco

disco

2011. december 27., kedd

SZŰCS JUDIT

Szűcs Judit (Budapest, 1953. augusztus 15.) magyar énekesnő az 1972-es Ki mit tud? tehetségkutató tévéműsorban tűnt fel, amelyet táncdalénekesi kategóriában meg is nyert. Karrierje az 1977-es Metronóm ’77 táncdalfesztiválnak köszönhetően kezdett igazán beindulni. Táncolj még! című versenydala kiugró sikert aratott. Ő lett a magyar „diszkókirálynő”, akire külföldön is felfigyeltek. Pályafutása közel négy évtizede alatt számos kis- és nagylemeze jelent meg, sikeres hazai és külföldi turnékat bonyolított le. Magyarországon négy alkalommal választották az év énekesnőjének. Külföldön Judith néven jelentek meg kislemezei, de Nyugaton nem sikerült az eurodisco nagy sztárjai közé kerülnie. Egyik testvére Szűcs Antal Gábor a Skorpió, illetve a Dinamit együttesben szerzett nevet magának, ugyanakkor húga lemezein is állandó közreműködő volt. 


KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
Szűcs Judit népes családba született, ötödik gyerek volt. (Az információ a művésznő honlapjáról származik. Szűcs Antal Gábor viszont saját honlapján csak három testvért említ: húgát és két bátyját.) A família Sashalmon élt, meglehetősen nehéz körülmények között, melyeket az édesanya szeretete és gondoskodása igyekezett ellensúlyozni. A cipész édesapa szívesen foglalkozott zenével a szabadidejében, és ezt a vonzalmát gyermekei is örökölték. Judit már egészen kiskorában együtt énekelt édesapjával és bátyjaival. Természetesen zenei általános iskolába járatták, hét évig tanult zongorázni. A szülők azonban nyilván úgy gondolták, hogy lányuknak szüksége van egy „hagyományos” szakmára is, ezért az általános iskola után Judit női fodrásznak tanult. Tagja lett az iskola Tavasz ’67 nevű kórusának, amellyel fellépései is voltak. 18 éves korában benevezett az 1972-es Ki mit tud? tehetségkutató tévéműsorba. A mezőnyben olyan riválisai voltak, mint Monyók Gabi és Mixtay Melinda, akiket a magyar könnyűzene nagy reménységeinek tartottak, de nevük viszonylag hamar feledésbe merült. (A versenyen indult egy 14 éves kislány is, aki már az elődöntőben kiesett. Az új évezredben a magyar celebvilág egyik leghírhedtebb alakja vált belőle Geronazzo Mária néven.) Táncdalénekesi kategóriában Szűcs Judit nyert. Ennek köszönhetően felfigyelt rá a szakma, és indították a soron következő Táncdalfesztiválon is. A Szólj már, vagy kiabálj című dalt énekelte, különösebb visszhang nélkül. (A három elődöntőből álló fesztivált végül Kovács Kati nyerte meg az Add már, uram, az esőt! című számával.) Szűcs Judit ezt követően „talon”-ba került, éveken át alig lehetett hallani róla. A Magyar Rádió ugyan rendszeresen készített vele felvételeket, ám ezek közül csupán Az én kedvesem (1974) és a Mondd azt (1975) vált slágerré. A fordulatot az 1977-es esztendő hozta meg a pályáján.


A diszkókirálynő
1977-ben a Magyar Televízió egy újabb táncdalfesztivált rendezett. Az utolsó fesztivál óta eltelt fél évtized alatt azonban fontos változások zajlottak le a hazai és a nemzetközi könnyűzenei életben. A legjelentősebb hazai változás az volt, hogy 1976-ban átadták a dorogi hanglemezgyárt, amely lehetővé tette, hogy a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat végre maradéktalanul kielégítse a fogyasztói igényeket. Bármilyen hihetetlenül hangzik is, a korábbi években a kereslet nagyobb volt, mint a kínálat, és a legnépszerűbb sztárok hanglemezeit pillanatok alatt elkapkodták, sőt néhány helyen eleve csak a „pult alól” árulták. Utánnyomásról szó sem lehetett. A technikai feltételek megváltozása viszont lehetővé tette, hogy az MHV belefogjon a sztárcsinálásba, és új előadókat vezessen be a köztudatba, akik aztán lemezfelvételeikkel le is kötnék a dorogi kapacitást. Akkoriban a diszkó volt a legnépszerűbb és legsikeresebb nemzetközi könnyűzenei irányzat, ezért az MHV főleg ezt a stílust próbálta meglovagolni. (Persze a cég illetékeseinek a figyelmét nem kerülte el a rockzene népszerűsége sem. Ennek köszönhető, hogy a fiatalok legnagyobb kedvencével, a Piramis együttessel is megállapodást kötöttek.) 


Az 1977. július 9-én kezdődött Metronóm ’77 fesztivál egyik célja az volt, hogy a régi kedvencek mellett az új sztárjelölteket is bemutassa a közönségnek. Az MHV egyik favoritjának Szűcs Judit számított, aki Delhusa Gjon Táncolj még! című szerzeményét énekelte. A fesztivál három elődöntőből, egy döntőből és egy nemzetközi gálából állt. Szűcs Judit ugyan nem nyerte meg a versenyt (harmadik helyezett lett), ám mégis kiugró sikert aratott. Dala a legdivatosabb diszkóhangzást követte, az énekesnő szexis megjelenése pedig lázba hozta a közönséget. A külföldi popzenében járatosak persze könnyedén felismerték, hogy a versenydal stílusa Tina Charlest, az énekesnő imázsa pedig Donna Summert idézi. A hazai könnyűzenében azonban mindez merész újdonságnak számított, és Szűcs Judit néhány hét leforgása alatt az egyik legnépszerűbb magyar énekesnő lett. A dorogi lemezgyárnak köszönhetően nem kellett túl sokat várni első nagylemezére sem, amely természetesen Táncolj még! címmel jelent meg.


A 12 számot tartalmazó album kiemelkedő közönségsikert aratott, a popkritikusok azonban nem voltak elragadtatva tőle. Ugyanez a fogadtatás ismétlődött meg egy évvel később, amikor a Judith című LP került az üzletek polcaira. A lemez címe nem nyomdahiba: az énekesnő szándékosan tett egy „h” betűt a keresztneve végére, ugyanis időközben az MHV illetékesei megkísérelték őt külföldön is befuttatni. A Szűcs Judit név megjegyezhetetlennek tűnt egy nem magyar anyanyelvű poprajongó számára, a Judith viszont frappánsan egyszerű volt. Akárcsak a Neoton Família, úgy Szűcs Judit nyugati karrierje is az 1979-es cannes-i MIDEM-fesztivállal kezdődött. A magyar énekesnőt az EMI-Electrola cég szerződtette, és öt kislemezt készített vele. A szerződés egyik kikötése állítólag az volt, hogy a kislemezek A oldalára a külföldi partner adja a dalokat. Egyik szerzemény sem került fel a külföldi slágerlistákra, ezért az EMI végül nem készített nagylemezt Szűcs Judittal. Sikerült azonban elérni, hogy az énekesnő két felvétele is rákerüljön a svájci K-Tel cég egy-egy népszerű, 20-20 aktuális slágert tartalmazó diszkóválogatására. A nyugati közönség viszont sem a Forever, sem a Mammy Good Night című dalra nem „harapott rá”. A külföldi próbálkozások miatt Szűcs Judit szinte teljesen eltűnt a magyar közönség szeme elől, csak a tévében volt látható olykor egy-egy showműsorban. 


A hazai közönséggel való élő találkozás hiánya viszont azzal a következménnyel járt, hogy az 1980-ban kiadott Meleg az éjszaka című album iránt már csekélyebb érdeklődés mutatkozott, mint az előző két LP esetében. Úgy tűnt, Szűcs Judit két szék között a pad alá került. Külföldi próbálkozásainak kudarca részben azzal magyarázható, hogy Európában addigra már a vége felé járt a diszkóláz, a közönség másfajta zenei izgalmakat keresett. A nemzetközi poptrendeket mindig is késve követő Magyarországon a diszkó 1980-ban ugyan még virágzott, ám addigra a hazai közönség is megismerhette a műfaj külföldi sztárjait (elsősorban a rádió műsoraiból), ezért Szűcs Judit már nem számított akkora kuriózumnak, mint néhány évvel korábban. Nem bizonyult jó ötletnek az sem, hogy diszkókirálynői imázsát az illetékesek akarva-akaratlanul inkább le-, semmint felépítették, ugyanis a közönség legszélesebb rétegeinek megnyerése érdekében az énekesnő albumai műfajilag egyre eklektikusabbá váltak. Külföldön egy-egy igazán jó albumhoz a szerzők jóval több dalt írnak, mint amennyi végül a lemezre kerül, éppen azért, hogy csak a lehető legjobbak jussanak el a közönséghez. Szűcs Judit nagylemezeit viszont feszített tempóban készítették, ezért pontosan annyi dal született, amennyi az albumokra fért – vagyis nem volt szelektálási lehetőség –, az énekesnő pedig „baráti alapon” állítólag olyasmit is elénekelt, ami neki sem tetszett. Ilyen ma egy lány című 1981-es nagylemeze az angol új hullám populáris irányzatának (például Sheena Easton) hatását tükrözi, az imázsváltás azonban nem volt túlságosan meggyőző.


Útkeresés
Ennek ellenére nyilvánvalóvá vált, hogy Szűcs Judit számára is elkerülhetetlen a megújulás, az alkalmazkodás az aktuális popzenei divatokhoz. Külföldön egy újabb komoly lehetőséget kapott, a Boney M. menedzsere, Frank Farian vett fel vele három dalt egy frankfurti stúdióban. A szerzők: Giorgio Sgarbi, a Boney M. sikereit elősegítő alkotói team tagja és a Dschinghis Khan „atyja”, Ralph Siegel. A szerencse azonban ezúttal sem szegődött a magyar énekesnő mellé, mivel ezek a felvételek sem arattak számottevő sikert. Annál nagyobb visszhangja támadt a dolognak a magyar popsajtóban, ahol olyan hír jelent meg, mely szerint a stúdióból a repülőtérre siető énekesnő egy frankfurti taxiban felejtette az új kislemez promóciós példányát. Néhány héttel később New Yorkból hívták budapesti lakásán. A vonal túlsó végén Mr. Bob Lanky beszélt. A teljesen ismeretlen férfi azt állította, hogy megtalálta a taxiban felejtett lemezt. Nagyon megtetszett neki, ezért a lemezcégen keresztül kinyomozta az énekesnő címét és telefonszámát. Azért telefonál, mert szeretne neki dalokat írni. 


Egy külföldi sikerekre áhítozó énekesnőt nyilván nem kellett túl sokáig győzködni ebben az ügyben, és mivel az MHV sem tett le arról, hogy „magyar világsztár” szülessen, a megállapodás létrejött. Rövidesen megérkezett Budapestre a demokazetta. Az euforikus hangulatban senki nem foglalkozott igazán azzal, hogy az angol anyanyelvű Bob Lanky hogyan tudott tökéletes magyarsággal megfogalmazott dalszövegeket írni. A jogdíjakat azonban idővel rendezni kellett, és állítólag csak ekkor derült ki, hogy Bob Lanky valójában a Hungária együttesből akkoriban kivált Szikora Róberttel azonos. A hazai könnyűzenében addig újdonságnak számító svindli kétségtelenül megnövelte az előzetes érdeklődést Szűcs Judit ötödik nagylemeze iránt, amely az 1982-es karácsonyi lemezpiacra jelent meg Kihajolni veszélyes címmel. Egy évvel később a rajongók megvehették a folytatást is, amely a Szeverevetlevek címet kapta. 


A retrósztár
Szűcs Judit pályáján a további közel két évtized viszonylag csendben telt. 2-3 évenként mindig megjelent egy-egy újabb nagylemeze, turnézott itthon és külföldön, ám nem igazán tudott versenyben maradni az újabb és újabb hazai és nemzetközi sztárokkal. 1984-ben az osztrák Bilgeri She's a Breakdancer (Body to Body) című kislemezén vendégénekesnőként működött közre. Az 1990-es évektől kezdve már nem is igazán erőltette, hogy lépést tartson a legfrissebb könnyűzenei divatokkal, hanem inkább az 1970-es évek iránt feltámadt nosztalgikus érdeklődést próbálta kihasználni. Ennek jegyében készült például a Disco klasszikusok magyarul című 1992-es albuma, amely újfent bebizonyította, hogy Szűcs Judit továbbra is megállja a helyét a diszkó műfajban. Ezt követő nagylemezei is leginkább a „klasszikus” és a modern diszkózene hatását tükrözik, és természetesen megjelentek a legnépszerűbb slágereiből összeállított válogatások is. 2002. november 10-én pályafutása harmincéves jubileuma alkalmából sikeres koncertet adott a budapesti Vigadóban. 


Három évvel később megjelent a Táncolsz velem? című önéletrajzi könyve. (Jelen sorok írója nem olvasta a művet, ezért a világhálón róla fellelt beszámolókat használta fel.) Ebben a szerző említést tett arról, hogy valaha röpke viszony fűzte Szécsi Pálhoz, ezt az állítását azonban többen kételkedve fogadták. Az énekesnő megírta, hogy ötvenéves korában mell- és szemplasztikai műtétet végeztetett magán, ám a könyv sajtóbemutatóján állítólag tagadta a plasztikai beavatkozásokat. 2007-es nagylemezének címadó dalához (Elvarázsoltál) a Bamboo Music Clubban forgattak klipet. Az anyag rendhagyó módon három nyelven készült el: magyarul, angolul és oroszul. A klipben feltűnik Szűcs Judit lánya, Fülöp Tímea is, aki segített édesanyjának a ruhák és a kiegészítők kiválasztásában. Az örökifjú énekesnő 2009-re újabb albumot ígért rajongóinak. 2010-ben viszont arról szóltak a bulvárhírek, hogy egyetlen kiadó sem lát fantáziát a lemezben, ezért az énekesnő saját maga kénytelen szponzorokat keresni. 2010 novemberében az üzletekbe került a Szerelmeim című CD, amely Szűcs Judit legszebb szerelmes dalait tartalmazza, valamint két vadonatúj felvételt. Az viszont nem derült ki a popzenei híradásokból, hogy vajon 2009-ben is ez az album várt-e a megjelenésre, vagy ez egy egészen más kiadvány. 


DISZKOGRÁFIA
Kislemezek
* 1972: Szólj már, vagy kiabálj
* 1975: Piros kardvirág
* 1977: Mondd azt / Éjfél után
* 1977: Táncolj még!
* 1977: Schornsteinfeger küsse Ich nicht / Regen im Tanz
* 1978: Zum Teufel mit Napoleon / Du, Es tut Mir Leid
* 1979: A fotós / Hozzád szól
* 1979: Mammy Good Night / Tender Loving Touch  
* 1985: Ő az életem / Csak diliből mondtam
* 1989: Rumeláj / Belelóg a kalapom az arcomba


Albumok
* 1978: Táncolj még!
* 1979: Judith
* 1980: Meleg az éjszaka
* 1981: Ilyen ma egy lány
* 1982: Kihajolni veszélyes
* 1983: Szeverevetlevek
* 1985: Tudod, a tiéd vagyok
* 1986: Szűcs Judith
* 1988: Én vagyok én
* 1990: Rumeláj
* 1991: Valami forró
* 1992: Disco klasszikusok magyarul
* 1993: Ölelj szorosan át
* 1997: Ugye táncolsz még?
* 1998: Együtt a szerelemért
* 1999: Kezdjünk új életet
* 2000: Slágerek
* 2001: Szenvedély
* 2002: Slágerek 2
* 2004: Ne játssz a szívemmel!
* 2007: Elvarázsoltál
* 2010: Szerelmeim

VIDEÓK


Mondd azt (csak zene!)


Táncolj még! (másik klip)








Száguldás (csak zene!)



Dodona (csak zene!)




Rio 

 

2 megjegyzés:

  1. ..ügyesen el tudja magát adni, csak kicsit butácska- meg nem nagyon van hangocskája...mikrofon nélkül pláne..
    az meg aztán egy nagy röhej, hogy ő meg Szécsi Pál... hallatlanul nevetséges...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ami Judit hangját illeti mikrofon nélkül, azt cáfolnom kell. Sógorom hangtechnikusként dolgozott (egyébként ki nem állhatja a diszkózenét), és ő mesélte, hogy Juditnak olyan hangja van, hogy nem erősíteni kell rá, hanem inkább visszavenni. Szerinte Koncz Zsuzsa az, akinek a hangját technikusi szempontból nagyon nehéz hangosítani, mert alapból nincs igazi hangereje, és a hangszálai kímélése céljából eleve nagyon visszafogottan énekel.

      Törlés