disco

disco

2012. január 8., vasárnap

SILVER CONVENTION

A nyugatnémet Silver Convention eredetileg alkalmi stúdióegyüttesként jött létre 1974-ben Lévay Szilveszter és Michael Kunze kezdeményezésére. A Save Me és a Fly, Robin, Fly című kislemezek sikerének köszönhetően a producerek színpadképes előadókat szerződtettek, hogy előbb az arcukat, majd a hangjukat adják a Silver Convention produkciójához. A klasszikus felállás három énekesnője, Linda G. Thompson, Penny McLean és Ramona Wulf szólistaként is ténykedett. A Sors iróniája, hogy az első világsikerű női diszkótrió lényegében már akkor kiment a divatból, amikor a műfaj még javában virágzott. Ramona, Linda és Penny 1983-ban, 1987-ben és 2000-ben újra együtt lépett fel a német televízióban.


TAGOK
Az eredeti közreműködők
* Jackie Robinson [Gitta Walther]
* Roberta Kelly
* Betsy Allen
* Lucy Neale
* Jackie Carter [Jacqueline Nemorin] 
* Jerry Rix

A klasszikus felállás
* Ramona Wulf [Ramona Kraft] (NSZK, Hanau, 1954. október 18.] – 1975–1979
* Linda G. Thompson [Linda Übelherr] (1948. szeptember 21.) – 1975–1976
* Penny McLean [Gertrude Wirschinger] (Ausztria, Klagenfurt, 1948. november 4.) – 1975–1977, 1979

Később csatlakoztak
* Rhonda Heath – 1976–1979
* Suzie McCloskey [Zenda Jacks] – 1977–1978


KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
A diszkózene történetének egyik első (ha ugyan nem a legelső) női triójának megalapítása részben a magyar Lévai Szilveszter alias Sylvester Levay nevéhez fűződik. (Igaz, kezdetben nem trióról volt szó, csupán egy alkalmi stúdióegyüttesről.) A vajdasági Szabadkán született Lévay 1972-ben emigrált az NSZK-ba, ahol barátságot kötött Michael Kunze zeneszerző-szövegíróval. Közös szerzeményeik közül először a Save Me című dalt jelentették meg kislemezen 1974-ben. Előadóként egyes kiadásokon a Silver Bird Convention, a többin a Silver Bird nevet tüntették fel. Végül a Silver Convention mellett döntöttek, mert akkor már létezett egy Silverbird nevű (rock)együttes. A silver szó az angol nyelvben ezüstöt jelent, ám az együttes esetében valójában Lévay becenevéről van szó. Mivel a Save Me 1975 elején sikert aratott Angliában, elkészült a Silver Convention debütáló albuma is, szintén stúdiómuzsikusok közreműködésével. Öt női és egy férfi énekes vokálozik a nagylemezen.


Ketten – Jackie Robinson és Jerry Rix – a Love Generation együttesből érkeztek. (Érdekesség, hogy nagyjából ugyanekkor lett viszont a Love Generation tagja Peter Kent, az 1980-as évek elejének kedvelt német slágerénekese, Luisa Fernández volt férje.) Jerry később szólókarrierbe kezdett, az 1970-es évek vége felé például a Silver Convention klasszikus felállásának egyik énekesnőjével, Linda G. Thompsonnal is készített közös felvételeket. Roberta Kellyt maga Giorgio Moroder karolta fel, aki olyan slágereket írt számára, mint például a Troublemaker és a Zodiac Lady. (Ámbár az is igaz, hogy Robertából nem lett akkora sztár, mint Moroder másik védencéből, Donna Summerből.) Betsy Allen ugyan szintén Moroder támogatását élvezhette, ennek ellenére megmaradt stúdió-énekesnőnek. Közreműködött például Donna Summer Love to Love You Baby, Moroder From Here to Eternity és Marsha Hunt Marsha című nagylemezén. Jackie Carter a Silver Convention után szólistaként próbálkozott, majd az 1980-as évek elején a The Hornettes nevű, nem különösebben sikeres női együttes tagja lett. Ugyanehhez a formációhoz csatlakozott később Jackie Robinson és Lucy Neale, majd Linda G. Thompson is. Lucy Neale a Silver Convention és a The Hornettes közötti időszakban szintén a Love Generation tagságát erősítette.


A klasszikus felállás
A Save Me sikerének köszönhetően a közönség szerette volna mielőbb megismerni az együttest, ezért Lévay és Kunze színpadi gyakorlattal rendelkező előadókat keresett. Állítólag a színpadi gyakorlat hiánya az oka annak, hogy nem az eredeti előadók adták az arcukat a Silver Convention produkciójához, ámbár más magyarázatok szerint az énekesek egyéb irányú szerződéses elkötelezettségei jelentettek leküzdhetetlen akadályt. (Egyes források szerint valójában nem a Save Me angol, hanem a Fly, Robin, Fly amerikai sikere miatt vált szükségessé, hogy a Silver Convention „arctalan” stúdióprojektből igazi együttessé váljon.) Érdemes megemlíteni, hogy körülbelül egy évvel később a Boney M. is hasonló körülmények között alakult meg, vagyis az énekeseket egy slágerré vált dal színpadi bemutatásához toborozták. Érdekes egybeesés az is, hogy a Boney M. vezető énekesnője, Liz Mitchell és a Silver Convention hivatalos felállásának egyik énekesnője, Linda G. Thompson korábban egyaránt a Les Humphries Singers tagja volt. Linda azt megelőzően a Cornely Singersben, majd a már többször emlegetett Love Generationben énekelt.


A színes bőrű Ramona Wulf tinisztárként kezdte a pályát. Tizenhét éves korában, 1971-ben jelent meg az Alles, was wir woll'n auf Erden című nagylemeze. Az eredeti énekesek közül Lévayék csupán Jackie Cartert tartották meg, de nem lehettek igazán elégedettek vele, mert rövid időn belül lecserélték az osztrák Penny McLeanre. A Silver Convention legelső albumának amerikai kiadásán a hátsó borítófotó még ismeretlen modellekről készült, de a kanadai kiadáson már Ramona, Linda és Penny fotója látható. A holland kiadás kihajtható borítója egy meztelen női torzót ábrázol. A hölgy a szeméremteste elé tartja összebilincselt kezét, a bilincsen pedig az album címe olvasható: Save Me (Ments meg!). Az Always Another Girl és a Fly, Robin, Fly kislemezek holland és belga borítóin viszont Ramona és Linda még Jackie Carter társaságában látható. Az albumon hallható kilenc dal közül egyébként Jackie a Please Don't Change the Chords of This Song fő szólamát énekelte.


Repülj, Robin, repülj
A Save Me-nél is nagyobb sikert aratott a Fly, Robin, Fly című szerzemény, amely 1975 őszén valósággal tarolt az amerikai Billboard slágerlistáin. Három hétig vezette a dance/disco és a Top 100 listát, és egy hétig állt a soul slágerlista élén. Első alkalommal fordult elő, hogy német előadó vezette a hivatalos amerikai slágerlistát (ráadásul több kategóriában!), és ebből az elmúlt bő 35 évben sem lett rendszer. (E sorok írója egyébként mulatságosnak tartja azt a tényt, hogy ugyanazt a dalt dance/disco és soul kategóriában egyaránt futtatták. Még viccesebb, hogy az LP a fekete előadók albumlistáját vezette, noha a triónak csupán egyetlen színes bőrű tagja volt Ramona személyében, ráadásul ő is félvér, hiszen édesanyja egy német asszony.) Lévay eredetileg a Run, Rabbit, Run (Fuss, nyuszi, fuss) címet adta ennek a szerzeménynek, és meg sem fordult a fejében, hogy rákerüljön a Silver Convention albumára.

Kunze azonban meggyőzte arról, hogy a Run, Rabbit, Run sláger lesz. Lévay tartott attól, hogy a címről egyesek a Volkswagen Rabbit típusú személyautóra fognak asszociálni, mindazonáltal nem akart ellenkezni Kunzéval. Fél óra volt még az énekesek megérkezéséig, amikor a stúdió egyik munkatársa elújságolta Lévaynak, hogy éppen az imént egy Run, Rabbit című dalt hallott az Armed Forces rádióadón. Lévay azonnal tudatta a hírt Kunzéval, aki erre így reagált: „Oké, akkor legyen ez a cím: Fly, Robin, Fly”. Az énekeseknek egyébként igazán nem kellett sokat vesződniük a szövegtanulással, hiszen csupán ennyit kellett megjegyezniük: „Fly, Robin, Fly / Fly, Robin, Fly / Fly, Robin, Fly / Up, up to the Sky.” (Repülj, Robin, repülj / Repülj, Robin, repülj / Repülj, Robin, repülj / Fel, fel az égbe.) A dal az Egyesült Államok és Kanada után az egész világot meghódította. 1976-ban a Silver Convention a legjobb instrumentális R&B-felvételnek járó Grammy-díjat vehette át a Fly, Robin, Fly előadásáért.


Kelj fel és bugizz!
Az 1976-os második nagylemez Silver Convention és Get Up and Boogie címmel egyaránt megjelent. A dalokat természetesen ismét Lévay és Kunze írták, ámbár utóbbi a Stephane Prager álnevet használta, akárcsak az első LP-n. Ramona, Penny és Linda énekelnek valamennyi felvételen, a férfi vokál pedig a Save Me LP-ről ismert Jerry Rix nevéhez fűződik. A legnagyobb sikert a Get Up and Boogie (Kelj fel és bugizz) című szerzemény érte el, amelynek szövege – folytatva a Fly, Robin, Fly hagyományát – lakonikus tömörségűnek mondható: „Get Up and Boogie, Get Up and Boogie”. Időnként egy férfihang erre így reflektál: „That’s Right”, majd ismét a hölgyeken a sor: „Boogie, Boogie”. Kanadában ennyi is elég volt ahhoz, hogy a kislemez a toplista élére kerüljön. Az amerikai fogadtatásra sem lehetett panasz, hiszen a Get Up and Boogie három hétig állt a slágerlista második helyén. A következő kislemez, a No, No, Joe azonban már szerényebb érdeklődést keltett, az amerikai toplistán például már csak a 60. helyig jutott. A derék producerek támogatták mindhárom énekesnő szólópróbálkozásait is. A legnagyobb sikert Penny érte el a Lady Bump című slágerrel, a legkevésbé pedig Ramona önálló dalai iránt érdeklődött a közönség. A No, No, Joe megjelenését követően Linda kivált a Silver Conventionből. Pótlására nyilvános meghallgatást tartottak, amelyen a New York-i Rhonda Heath lett a befutó.


Eurovíziós szereplés
A producerek afféle pszichedelikus diszkóalbumnak szánták a Silver Convention harmadik nagylemezét, a Madhouse-t, amely még 1976-ban a boltokba került. Erről a Fancy Party az európai, a Dancing in the Aisles pedig az amerikai diszkókban vált népszerűvé, de egyik sem tudta megismételni a Fly, Robin, Fly és a Get Up and Boogie sikerét. 1977-ben a Silver Convention képviselte az NSZK-t az Eurovíziós Dalfesztiválon a Telegram című szerzeménnyel. Természetesen ezúttal szóba sem jöhetett, hogy Lévayék a trió legnagyobb slágereinek minimalizált szövegét tekintsék követendő példának. Épp abban az esztendőben változott a nyelvhasználatra vonatkozó szabály, és kötelező lett, hogy az indulók hazájuk valamelyik hivatalos nyelvén énekeljenek. Az NSZK és Belgium abban az évben még mentesült e kötelezettség alól, mert versenyzőjüket a szabálymódosítás előtt választották ki, vagyis a német Silver Convention angolul énekelhette a versenydalát. Az 1977. április 2-ára Londonba tervezett fesztivált a BBC dolgozóinak sztrájkja miatt május 7-ére kellett halasztani. A Silver Conventiont nagy esélyesnek tartották, ennek ellenére 55 ponttal csupán a nyolcadik helyen végzett. (A francia Marie Myriam győzött a L'oiseau et l'enfant című szerzeménnyel, amely 136 pontot kapott.)


Az utolsó évek
1977-ben újabb Silver Convention-albumot vásárolhattak meg a rajongók, amely az Egyesült Államokban Golden Girls, Európában pedig Summernights címmel került forgalomba. Ezen a Telegram mellett hallható a Save Me 1977-es változata is. Spanyolországban egy speciális verziót dobtak piacra, amelynek A oldala bónuszként tartalmazza a kislemezen kiadott Boys from Liverpool című egyveleget, a B oldalra pedig a Save Me ’77 helyett a kislemez másik felvétele, az A Song About the Boys from Liverpool került. A Beatles-slágerekből készített egyveleg, a Boys from Liverpool nem lett különösebben népszerű, noha éppen akkoriban a Café Crème jelentős sikert aratott egy Beatles-egyveleggel, négy évvel később pedig a Stars on 45 holland stúdióegyüttes Beatles-egyvelege valóságos egyvelegőrületet indított el a könnyűzenében. Penny McLean 1977-ben egy újabb szólóalbumot készített, és önálló karrierje érdekében kivált a Silver Conventionből. Helyére Zenda Jacks érkezett, aki felvette a Suzie McCloskey művésznevet. A Love in a Sleeper című 1978-as LP megjelenése után azonban Zenda is távozott, mert férjhez ment egy mexikói turnén megismert amerikai üzletemberhez. A nagylemezről egyébként a Spend the Night with Me című felvétel ért el említésre méltó sikert. Zenda helyére visszatért Penny, és 1979-ben elkészült a Silver Convention utolsó kislemeze, a Rollermania.

Ezt követően a trió feloszlott, és az énekesnők megpróbáltak külön-külön érvényesülni, de már egyikőjük sem ért el igazán nagy sikereket. A műfaj ugyanis addigra nemcsak telítődött, hanem jelentős túlkínálat is keletkezett, az 1980-as évek legelején pedig a diszkó népszerűsége drámaian visszaesett. Ramona, Penny és Linda 1983-ban, 1987-ben és 2000-ben egy-egy német tévéműsor kedvéért újra együtt lépett színpadra. Lévay Szilveszter 1980-tól két évtizeden át az Egyesült Államokban élt, ahol olyan filmek számára írt kísérőzenét, mint például a hazánkban is bemutatott Kobra (1986), az Elit kommandó (1990) és A nagy durranás (1991). Az 1990-es években musicalek írására adta a fejét. A tragikus sorsú Erzsébet császárnéról (Sisi) írt Elisabeth (1992), a Mozart! (1999), a Marie Antoinette (2006), illetve a Rebecca (2006) egyaránt világsikert aratott. A Rebecca Daphne du Maurier bestsellerje alapján készült, amelyből Alfred Hitchcock évtizedekkel korábban A Manderley ház asszonya (1940) című klasszikus alkotását forgatta. (A Marie Antoinette kivételével mindhárom musicalt bemutatták Magyarországon is.) Mondani sem kell, hogy Lévay szövegírója a régi barát, Michael Kunze volt, aki viszont 1997-ben Jim Steinman társaságában írt musicalt Roman Polanski Vámpírok bálja (1967) című horrorparódiájából. A film női főszerepét a rendező 1969-ben brutálisan meggyilkolt állapotos felesége, Sharon Tate játszotta. Polanski már az 1980-as években megemlítette egy interjúban, hogy szerinte a Vámpírok báljából remek musicalt lehetne írni. Valószínűleg elégedett lehetett Kunze és Steinman munkájával, hiszen elvállalta az 1997-es bécsi ősbemutató megrendezését.


DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1974: Save Me / Save Me Again
* 1975: Fly, Robin, Fly / Chains of Love
* 1975: Fly, Robin, Fly / Tiger Baby
* 1975: I Like It / Fly, Robin, Fly
* 1975: Always Another Girl / Fly, Robin, Fly (promóciós lemez)
* 1975: Always Another Girl / I Like It
* 1976: Get Up and Boogie / Son of a Gun
* 1976: Get Up and Boogie / I Like It
* 1976: No, No, Joe / Thank You Mr. DJ
* 1976: No, No, Joe / Tiger Baby
* 1976: No, No, Joe / Another Girl
* 1976: Dancing in the Aisles (Take Me Higher) / Thank You Mr. DJ
* 1976: Everybody's Talking 'bout Love / Thank You Mr. DJ
* 1976: Fancy Party / Everybody's Talking 'bout Love
* 1977: Telegram / Midnight Lady
* 1977: The Boys from Liverpool / A Song About the Boys from Liverpool
* 1977: Summernights / Save Me ’77
* 1977: (There's) Always Another Girl / Land of Make Believe
* 1978: Spend the Night with Me / Love in a Sleeper
* 1978: Spend the Night with Me / Mission to Venus
* 1979: Café au lait / Rollermania
* 1979: Get Up and Boogie / Fly, Robin, Fly
* 1981: Get It Up / San Francisco Hustle
* 1981: Silver Stars – World Hits of Silver Convention
* 1983: Fly, Robin, Fly / Get Up and Boogie / Save Me / No, No, Joe

Albumok
* 1975: Save Me (Silver Convention címmel is megjelent)
* 1976: Get Up and Boogie (Silver Convention címmel is megjelent)
* 1976: Madhouse
* 1977: Summernights (Golden Girls címmel is megjelent)
* 1978: Love in a Sleeper

Válogatások
* 1977: A Golden Hour with Silver Convention
* 1977: Thank You
* 1977: Greatest Hits
* 1977: Best of Silver Convention
* 1978: The Best of Silver Convention
* 1978: Best of Silver Convention (2 LP)
* 1979: Silver Convention
* 1993: Greatest Hits
* 1994: Get Up & Boogie: The Best of Silver Convention
* 1994: Greatest Hits
* 1995: Get Up and Boogie – The Hits
* 1999: New Best One
* 2000: Get Up and Boogie with Silver Convention: Their Greatest Hits
* 2004: The Very Best of Silver Convention (2 CD)
* 2005: The Greatest Hits

VIDEÓK



Fly, Robin, Fly  (másik klip)




Get Up and Boogie (másik klip)