Penny McLean (Ausztria, Klagenfurt, 1946. november 4.) osztrák énekesnő és írónő eredeti neve: Gertrude Wirschinger, asszonyneve: Gertrude Münzer. Énekesnői karrierje az 1960-as évek közepén kezdődött. Egy évtizeddel később csatlakozott a nyugatnémet Silver Convention női trióhoz, amely a Fly, Robin, Fly és a Get Up and Boogie című slágereivel világsikert aratott. Mindazonáltal nem adta fel szólókarrierjét sem, a Lady Bump és a 1–2–3–4… Fire! című kislemezei az európai slágerlisták élvonalában szerepeltek. 1975-ben és 1976-ban a német Bravo tinimagazin olvasóinak szavazatai alapján Ezüst Bravo Otto-díjat kapott mint az év egyik legnépszerűbb énekesnője. (Ebben a kategóriában 1975-ben Juliane Werding, 1976-ban Tina Charles győzött.) 1977-ben egy időre kivált a Silver Conventionből, nem sokkal a trió feloszlása előtt azonban visszatért. Az 1980-as évek elején már nem voltak nagy sikerei, hiszen a diszkózene népszerűsége addigra jelentősen visszaesett. Idővel pályát módosított, 1988-tól elsősorban írónőként hallat magáról. Ezoterikus témájú könyvei főleg a német nyelvterületen népszerűek, kettő közülük 1995-ben magyar nyelven is megjelent.
KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
Gertrude nevelőapja egy klagenfurti idegklinika főorvosa volt, vér szerinti édesapja pedig ügyvéd. Zenei tanulmányokat folytatott: zongorázni, fuvolázni, gitározni és énekelni tanult. Ezt követően beiratkozott egy müncheni óvónőképzőbe. 1965-ben kezdődött énekesnői pályafutása. Megismerkedett Holger Münzer német zeneszerzővel és színésszel, akihez 1967-ben feleségül ment. 1966 és 1969 között a fiatalok Holger & Tjorven néven léptek fel. (A Tjorven művésznév természetesen Gertrude-ot takarta.) Repertoárjuk gerincét népdalok és Holger szerzeményei alkották, melyekhez többek között Elisabeth Hauptmann és Charly Niessen írt szövegeket. Gyakran szerepeltek különféle televíziós műsorokban, mint például a baden-badeni SWF Talentschuppen és az ARD Show Chance ’68 című programjában. Holger 1969-ben zenét komponált Rainer Werner Fassbinder A szerelem hidegebb a halálnál című filmjéhez, valamint részt vett a világhírű musical, a Hair németországi színre vitelében is. 1972-ben Barbra Münzer néven megjelent Gertrude első önálló kislemeze, illetve egy férjével közös kislemez, amelyet Barbra & Helmut néven hoztak forgalomba kétféle verzióban: az A oldalon hallható dal angolul a Hideaway, németül a Geh mit mir címet kapta. Ugyanabban az évben a házaspár elvált.
Gertrude csatlakozott egy új trióhoz, amely a Tony & Liza & Penny nevet vette fel. Lizáról nem igazán tudok mit mondani, Tony viszont nem volt más, mint Anthony Monn, aki az 1970-es évek második felében Amanda Lear, az 1980-as években pedig Fancy karrierjét egyengette. Az új trió egyetlen kislemezt készített, amelyen a Parchment Light Up the Fire című friss slágerének német változatát énekli. Ez volt az első alkalom, hogy Gertrude a Penny művésznevet használta. Az énekesnő ugyanis már akkoriban érdeklődött az ezoterika és a spiritizmus iránt, a Penny nevet egy szeánsz alkalmával adták neki. Következő kislemeze 1974-ben jelent meg Penny McLean néven, amely mellett azóta is kitart. Az A Letter from Miami / Time Is a Friend produceri teendőit Michael Kunze látta el. Kunze épp akkoriban egyik alkalmazottjával és jó barátjával, Lévay Szilveszterrel egy stúdióprojektet indított el, amelynek a Silver Convention nevet adták. Stúdióelőadók közreműködésével előbb egy kislemezt, majd egy teljes albumot vettek fel. A Save Me című kislemez Angliában, a Fly, Robin, Fly pedig az Egyesült Államokban ért el jelentős sikert. A producerek ekkor úgy döntöttek, profi előadókat szerződtetnek, hogy a Silver Convention valódi arculatot kapjon.
Silver Convention
Az eredeti előadók közül Lévayék megtartották Jackie Cartert, aki mellé a tinisztárként befutott Ramona Wulf és a Les Humphries Singers egykori énekesnője, Linda G. Thompson csatlakozott. E sorok írója nem tudja a pontos okot, mindenesetre Jackie-t rövid idő múlva Penny váltotta fel a trióban. A Silver Convention első nagylemezének amerikai borítója még ismeretlen modelleket ábrázolt, a kanadai kiadás borítóján azonban már Ramona, Penny és Linda fotója látható. 1976-ban a Silver Convention a Fly, Robin, Fly című slágeréért Grammy-díjat kapott a legjobb instrumentális R&B szerzemény kategóriájában. Ugyanabban az évben megjelent második nagylemeze, amelyről a Get Up and Boogie című szerzemény szintén világslágerré vált. A trió ezt követő kislemezei és albumai azonban már jóval mérsékeltebb sikert arattak. Először Linda vált ki a Silver Conventionből, helyére Rhonda Heath érkezett. 1977-ben a trió képviselte az NSZK-t a Londonban megrendezett Eurovíziós Dalfesztiválon. Telegram című versenyszámukat angolul énekelték. Biztos befutónak tartották őket, ennek ellenére csupán a nyolcadik helyen végeztek. Ezt követően Penny is távozott, hogy sikeres szólókarrierjére koncentráljon. Sokoldalúsága bizonyítékaként 1978-ban színésznőként is bemutatkozott: a müncheni Theater Am Einlaß színpadán a The Fantasticks című darabban lépett a közönség elé. 1979-ben visszatért a Silver Conventionhöz, mivel utódja, Zenda Jacks (alias Suzie McClosky) férjhez ment, és visszavonult. A trió még egy kislemezt (Café au Lait / Rollermania) vett fel, utána feloszlott.
Lady Bump
Penny a Silver Convention miatt sem adta fel a szólókarrierjét, és ezt nagyon bölcsen tette, mert a Lady Bump című 1975-ös felvételének fogadtatása a Fly, Robin, Fly sikerével vetekedett, és mellesleg jelentősen növelte a bump nevű tánc népszerűségét. (A két slágert közös kislemezen is kiadták.) A szerzők természetesen Lévay és Kunze voltak. A német Wikipédia szerint a dalban hallható „fejhangú sikítás”-t valójában nem Penny prezentálta, hanem Gitta Walther (alias Jackie Robinson), aki a Silver Convention legelső nagylemezének egyik stúdió-énekesnője volt. Penny McLean honlapján a művésznő volt férje, Holger Münzer határozottan cáfolja ezt az információt, és azt állítja, hogy a felvétel elkészítésében Pennyn kívül semmilyen más énekes nem vett részt. Münzer sérelmezi egyébként azt is, hogy a német Wikipédiából nem derül ki, miszerint Penny polgári neve jelenleg Gertrude Münzer. Természetesen pótolni akarta ezt a hiányosságot, és javítani a Lady Bumppal kapcsolatos tévedést is, ám a Wikipédia egyik szerkesztője „vandalizmus”-nak minősítette Holger bejegyzéseit, és törölte azokat. (Mélységesen együtt érzek Herr Münzerrel: nekem a magyar Wikipédiával kapcsolatban nincsenek túl jó tapasztalataim, ezért is indítottam el ezt a blogot.) Visszatérve a sikerhez, a Lady Bump vezette a nyugatnémet és az osztrák slágerlistát. Az előbbin összesen 34, az utóbbin 32 hétig tanyázott. Az azonos című albumról 1976 tavaszán vált slágerré a 1–2–3–4… Fire! című szerzemény, amely a nyugatnémet toplistán a 3, az osztrákon a 11. helyig jutott. Az LP-n hallható Jerome Kern és Otto Harbach 1933-ból származó örökzöldje, a Smoke Gets in Your Eyes feldolgozása is.
Leszálló ágban
1977-ben Lévay és Kunze munkakapcsolata megszakadt, ezért Kunze új munkatárs után nézett. Penny második nagylemezén Lévay helyébe Stefan Klinkhammer lépett. Az új LP-ről a Dance Bunny Honey Dance és a Mambo Mama című szerzemények szép sikert arattak ugyan, de a Lady Bump népszerűségével nem vetekedhettek. 1978-ban két nagylemez is megjelent Penny nevével. Az egyik LP legnagyobb slágereit tartalmazza, a másik kiadvány harmadik és egyben utolsó stúdióalbuma, a Midnight Explosion volt. A közreműködők között olvasható Keith Forsey és Mats Björklund neve, akik például Donna Summerrel is együtt dolgoztak. (Itt érdemes megemlíteni, hogy vallásos neveltetése miatt Donna először nem akarta, hogy az ő előadásában jelenjen meg a Love to Love You Baby című Moroder-szerzemény, és ezért állítólag szóba került, hogy a dalt Pennynek adják. Végül mégis Donna verziója került forgalomba, és óriási sikert ért el vele.) 1979-ben Penny Luxemburg színeiben nevezett az Eurovíziós Dalfesztiválra, de már a nemzeti selejtezőn kiesett. (Luxemburgot abban az évben a J’ai déjà vu ça dans tes yeux című szerzemény képviselte Jeane Manson előadásában. Tizenharmadikként hangzott el a fesztiválon, és végül a 13. helyezett lett.) A Tut-Ench-Amun című versenydalát Ralph Siegel és Bernd Meinunger írták (társszerző: C. Dornaus). Ők komponálták abban az évben az NSZK versenydalát, a Dschinghis Khant is, amellyel az azonos nevű együttes negyedik helyezést ért el a fesztiválon. Három évvel később egyébként a Dschinghis Khan negyedik albumára is írtak egy Tut-Ench-Amun című dalt. (Jómagam annak idején nagy rajongója voltam a Dschinghis Khannak [is], mindazonáltal Tut-Ench-Amun témájában szerintem a Pennynek írt dal a jobb.)
Dieter és David
Az 1980-as évek első felében Penny McLean mint énekesnő csillaga végleg leáldozott. A világméretű diszkóláz elmúlt, a slágerlistákat már az angol és a német új hullám különböző irányzatainak képviselői uralták. A diszkózene sztárjai vagy eltűntek, vagy inkább kevesebb, mint több sikerrel próbáltak alkalmazkodni az aktuális zenei divathoz. 1982-es német nyelvű kislemeze dalaihoz Penny írta a szövegeket: a Wenn die Träume Flügel kriegen zenéjét Dieter Bohlen komponálta, aki néhány évvel később – mindenekelőtt a Modern Talkingnak köszönhetően – a nemzetközi könnyűzene egyik kulcsfigurájává vált. Ugyancsak 1982-ben Penny lemezre énekelte a Words című világslágert. Az eredeti előadó, F. R. David három évvel később két dalt írt az énekesnő újabb, de egyben utolsó kislemezére, sőt a produceri teendőket is ellátta. 1984-ben megszületett Penny lánya, Marie Christine. Az énekesnő állítólag az ezoterika iránti fokozódó érdeklődése és anyai teendői miatt fordított hátat a könnyűzenének, ám valószínűleg az is sokat nyomott a latban, hogy igazán nagy sikert az 1970-es évek végétől már nem ért el. „Bennfentesek” tudni vélik, hogy nem szívesen emlékszik vissza a Silver Convention-korszakra, de ennek ellentmond az a tény, hogy volt kolléganőivel együtt 1983-ban, 1987-ben és 2000-ben is fellépett a német televízióban.
A hóhér akasztása
Penny régóta érdeklődik az ezoterika és a spiritizmus iránt, ezekben a témákban az 1980-as évek végétől kezdve számos sikeres könyve megjelent. (Kettőt magyar nyelven is kiadtak.) Különösen a numerológia foglalkoztatja, tehát most itt az alkalom arra, hogy akasszuk a hóhért, vagyis egy gyors (de hangsúlyozottan felszínes!) elemzést készítsünk az éneklő írónőről a numerológia segítségével. A személyiségszám meghatározásához szükséges a teljes születési név (esetünkben: Gertrude Wirschinger) és egy úgynevezett betűérték-táblázat. Ez utóbbi minden betűhöz egy 1-től 9-ig terjedő számot rendel: A, J, S = 1; B, K, T = 2; C, L, U = 3; D, M, V = 4; E, N, W = 5; F, O, X = 6; G, P, Y = 7; H, Q, Z = 8; I, R = 9. Keressük meg az énekesnő nevének betűihez tartozó számokat, és adjuk össze őket! GERTRUDE = 7 + 5 + 9 +2 + 9 + 3 + 4 + 5, összesen 44. WIRSCHINGER = 5 + 9 + 9 + 1 + 3 + 8 + 9 +5 + 7 + 5 + 9, összesen: 70. Most adjuk össze a két szám számjegyeit egészen addig, amíg a végeredmény egyjegyű szám lesz (kivétel: a 11 és a 22), vagyis 4 + 4 + 7 + 0 = 15; 1 + 5 = 6. Gertrude Wirschinger személyiségszáma a hatos. Az ebbe a csoportba tartozók életük fő feladatának tekintik mások szolgálatát, ezért sok közöttük a művész, az orvos, a jogász és a diplomata. Nemcsak érdeklődnek a művészetek iránt, hanem igyekeznek alkotni is valamit, bár nem feltétlenül hoznak létre nagy műveket. A szépséget igénylik maguk körül, ezért otthonuk, sőt munkahelyi környezetük is harmóniáról és kiegyensúlyozottságról árulkodik. A tökéletesség után sóvárognak, és különösen fontos számukra a testi-lelki egészség, mivel elősegíti magasztos céljaik megvalósítását. Kapcsolataikban szintén a békességre és harmóniára törekednek, emiatt vonzóak mások számára, és ritkán magányosak. Ugyanakkor önállóak, soha nem rendelik alá magukat a partnerüknek.
A sorsszám meghatározásához a születési adatok számjegyeit kell összeadni a korábbiakban már jelzett módon. Penny esetében ez a dátum: 1946. 11. 4. Az összeadás eredménye: 1 + 9 + 4 + 6 + 11 + 4 = 35; 3 + 5 = 8. (Ugye, nem felejtettük el, hogy a 11-et külön kezeljük, nem bontjuk számjegyekre?!) A nyolcas sorsszámúak gyakran nehéz gyerekkort tudhatnak maguk mögött. (Érdemes utalni arra, hogy például Penny édesanyjáról a világhálón semmilyen adat nem található, bár azért ebből se vonjunk le túlságosan messzemenő következtetéseket.) Éppen emiatt hamar megedződnek az élet kihívásaival szemben, és jó vezetőkké válhatnak. Keményen dolgoznak azon, hogy legyőzzék belső bizonytalanságukat, de tudomásul kell venniük azt is, hogy nem irányíthatnak mindig és mindenben. A nyolcasokat főleg kamaszkorban foglalkoztatja a mélypszichológia, valamint a nemiség és a halál témája. Az úgynevezett életszámot a személyiségszám és a sorsszám összeadásával kapjuk meg. Gertrude esetében: 6 + 8 = 14; 1 + 4 = 5. Akinek az ötös az életszáma, képes annak felismerésére, hogy a valódi szabadság belülről fakad, és emiatt függetlenné tud válni a külső körülményektől. Hogy a fentiekből mennyi igaz Gertrude-ra, azt persze egy ilyen gyorstalpaló elemzés alapján nem lehet pontosan tudni, ám az biztos, hogy a numerológia sokkal mélyebb és alaposabb személyiségrajz készítésére alkalmas, mint amennyire most helyem és időm volt. Az elemzés egyébként asszonynévre és művésznévre egyaránt elkészíthető, de nem szabad elfelejteni, hogy az ezekből nyerhető információk másodlagos jelentőségűek a születési név alapján elkészíthető személyiségrajzhoz képest.
BIBLIOGRÁFIA
* 1988: Kontakte mit deinem Schutzgeist (új kiadás: 2001, 2004) (Magyar nyelven: Kapcsolat a védőszellemeddel. Budapest, 1995, Édesvíz Kiadó)
* 1989: Zeugnisse von Schutzgeistern (új kiadás: 2002, 2004)
* 1990: Einsamkeit ist eine Sehnsucht
* 1990: Adeline und die Vierte Dimension (új kiadás: 2002) (Magyar nyelven: A láthatatlan dimenzió – Adeline kapcsolata a szellemvilággal. Budapest, 1995, Édesvíz Kiadó)
* 1991: Alltag mit Schutzgeistern (új kiadás: 2002, 2004)
* 1994: Ich bin mein Schicksal
* 1994: Das Geheimnis der 12. Stufe: Übungen des Einsiedlers
* 1996: Wir sind an deiner Seite
* 1997: Das unsichtbare Dritte: Das Geheimnis menschlicher Energiefelder
* 2000: Numerologie und Schicksal
* 2001: Numerologie und Namen: Ihr Erfolg ist berechenbar (új kiadás: 2003)
* 2002: Der Schattenspringer
* 2003: Interview mit dem Schicksal
* 2003: Der wahre Prophet beantwortet alle Schicksalsfragen
* 2004: Das Arbeitsbuch zur Numerologie
* 2007: Das Geheimnis der Schicksalsrhythmen: Wie 7-Jahres-Schritte unser Leben bestimmen
* 2010: Lass los, was dich festhält: Von der Kunst, du selbst zu sein
DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1972: Acapulcobanjopolka / Bananendampferkapitän (Barbra Münzer néven)
* 1972: Geh mit mir / Stop (Barbra & Helmut néven)
* 1972: Hideaway / Stop (Barbra & Helmut néven)
* 1972: Öffne die Tür (Light Up the Fire) / Der Fremde (Tony & Liza & Penny néven)
* 1974: A Letter from Miami / Time Is a Friend
* 1975: Lady Bump / The Lady Bumps On
* 1975: Smoke Gets in Your Eyes / 1–2–3–4… Fire!
* 1975: Smoke Gets in Your Eyes (Stereo) / Smoke Gets in Your Eyes (Mono)
* 1975: Devil Eyes / Smoke Gets in Your Eyes
* 1976: 1–2–3–4… Fire! / The Wizard Bump
* 1976: Fly, Robin, Fly / Lady Bump (Silver Convention / Penny McLean)
* 1976: Devil Eyes / I'm Knocking at Your Door
* 1976: Nobody's Child / Time
* 1977: Zwischen zwei Gefühlen / Gib mir ein wenig Zeit
* 1977: Dance Bunny Honey Dance / Summernight Stomp
* 1977: Mambo Mama / 24 Hours of Love
* 1978: Wild One / Backstreet Angel
* 1978: Midnight Explosion / Circle of Flames
* 1979: Tut-Ench-Amun / Child of Egypt
* 1980: Love Is Love / Muchacho
* 1981: Lady Bump / Devil Eyes
* 1982: Wenn die Träume Flügel kriegen / Ich will frei sein
* 1982: Words / Rollercoaster
* 1985: Don't Ever Leave Me Now / Gentleman
Albumok
* 1975: Lady Bump
* 1977: Penny
* 1978: Midnight Explosion
Válogatások
* 1978: The Best of Penny McLean
* 1979: Star Discothek
* 1980: Profile
VIDEÓK
Lady Bump (másik klip)
1–2–3–4… Fire! (másik klip)
Dance Bunny Honey Dance (csak zene!)
Midnight Explosion (csak zene!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.