Phoebe Cates (Egyesült Államok, New York állam, New York City, 1963. július 16.) amerikai színésznő, modell és énekesnő teljes neve: Phoebe Belle Cates, asszonyneve: Phoebe Cates Kline. A Sivatagi paradicsom (1982) című romantikus ifjúsági kalandfilm főszereplőjeként vált ismertté. Ő énekelte a betétdalt is, amelyhez kapcsolódóan egy albuma is megjelent. A következő néhány évben főleg tinifilmekben és romantikus vígjátékokban jutott kisebb-nagyobb szerepekhez. Miután ebből a szerepkörből kiöregedett, filmes karrierje megfeneklett. Az 1990-es évek közepén visszavonult, hogy családjának szentelje magát. Férje a népszerű amerikai színész, Kevin Kline: a házaspárnak két gyermeke született. Az egykori színésznő 2005-ben Blue Tree néven butikot nyitott Manhattan egyik sugárútján, a Madison Avenue-n.
KARRIERTÖRTÉNET
KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
Phoebe édesapja az orosz zsidó származású Joseph Cates (Joseph Katz) producer és rendező, édesanyja Lily Cates. Anyai nagyanyja szintén orosz zsidó volt, anyai nagyapja pedig kínai–filippínó származású. Van egy Valerie nevű nővére és egy Alexandra nevű húga. Phoebe olyan nagy múltú iskolákban tanult, mint a Professional's Children School és a Juilliard School. Tízéves korában elhatározta, hogy táncosnő lesz. Ösztöndíjat kapott a School of American Balletbe, öt év múlva azonban egy súlyos térdsérülés miatt fel kellett adnia táncosnői ábrándjait. Időközben bájos kamaszlánnyá serdült, akit modellként szerződtettek, és olyan magazinok számára fotóztak, mint a Seventeen, az Elle, a British Vogue és az Andy Warhol nevével fémjelzett Interview. Minden kamaszlány álma a modellkedés, de Phoebe nem szerette ezt a munkát: monotonnak találta, és egy idő után már valóban csak a pénzért csinálta. Végül újabb pályamódosítás mellett döntött: színésznő akart lenni. A család barátja, Andy Warhol ugyanis elvitte egy partira a divatos Studio 54 diszkóba, ahol Phoebe találkozott egy színészügynökkel. Joseph Cates egyáltalán nem fogadta lelkesen, hogy lánya a színészi pályát választotta. Phoebe mindenesetre komolyan vette az elhatározását, és Robert Ravannál, a tekintélyes New York-i The Actor's Circle alapítójánál szorgalmasan tanulta a színészmesterséget.
Sivatagi paradicsom
Sivatagi paradicsom
Az 1980-as esztendő nagy filmslágere volt A kék lagúna című romantikus produkció, amely Henry De Vere Stacpoole regénye alapján készült. Kevésbé közismert, hogy a könyvet már 1923-ban és 1949-ben is megfilmesítették. A történet két gyerekről szól, akik egy lakatlannak tűnő trópusi szigetre kerülnek, ahol kamasszá serdülnek, és felfedezik a szerelmet is. Mondani sem kéne, hogy utóbbi téren az 1980-as verzió volt a legmerészebb, amelyben a két tizenéves főszereplő, Brooke Shields és Christopher Atkins többször is látható volt meztelenül. Illetve Brooke helyett valójában dublőrt használtak, mivel a fiatal filmcsillag nem vállalta a meztelenkedést. A férfi főszerepet Atkins előtt számos jelölt szintén a meztelenség miatt utasította vissza, mint például a népszerű tinikedvenc, Willie Aames. Mivel A kék lagúna világsikert aratott, várható volt, hogy megjelennek az utánzatok. Ezek egyike volt a Sivatagi paradicsom, amely a trópusi sziget helyett egy közel-keleti sivatagba helyezte át a sztorit. A két producer, Robert Lantos és Stephen J. Roth a férfi főszerepre azonnal Willie-t választotta, Phoebe-nek azonban csak egy próbafelvétel után szavaztak bizalmat. Viszont annyira elégedettek voltak vele, hogy rábízták a címadó dal, a slágerré vált Paradise (szerzők: Joel Diamond és L. Russell Brown) eléneklését is. (A magyar változatot Édenkert címmel a Neoton Família volt énekesnője, Fábián Éva tűzte műsorára, később ugyanezzel a címmel, de más szöveggel Baby Gabi is énekelte. Szerény véleményem szerint egyértelműen Fábián Éváé a jobb verzió: kár, hogy a YouTube-on nincs belőle egy elfogadható minőségű felvétel.) A filmet különböző izraeli helyszíneken forgatták, például Tel-Avivban, illetve a Holt-tenger és a Galileai-tenger mellett.
A producerek meglepetésére úgy Phoebe, mint Willie bejelentette, hogy indokolatlanul soknak találják a forgatókönyvben előforduló meztelenséget. Aames később azt állította, hogy Lantos tudomásul vette a tiltakozásukat, ám megkérdezésük nélkül dublőrrel forgatták le a kifogásolt képsorokat. A két fiatal színész állítólag csupán a premieren szembesült azzal, hogy a sérelmezett epizódok nem maradtak ki a filmből, ráadásul úgy lettek felvéve, mintha a főszereplők vetkőztek volna. (Mondjuk ez utóbbi teljesen érthető megoldás volt a filmesek részéről.) Willie sajnálkozását fejezte ki emiatt, mert szerinte a Sivatagi paradicsom amúgy elég jó film lett volna. A kritikusok egyáltalán nem osztották ezt a véleményét, és a filmet éppúgy levágták, mint a főszereplők alakítását. A fiatalember esélyes volt a legrosszabb színésznek járó Arany Málna-díjra is. Egyik konkurense épp A kék lagúna sztárja, Christopher Atkins volt a The Pirate Movie-ban nyújtott teljesítménye alapján. Rajtuk kívül igazán nagy nevek „versengtek” a díjért: Arnold Schwarzenegger (Conan, a barbár), Luciano Pavarotti (Mondj igent Giorgiónak!) és Laurence Olivier (Inchon). Végül Olivier-nek ítélték a nem túl megtisztelő díjat. Phoebe egyébként nem volt olyan elnéző, mint Aames. Sérelmei miatt kerek perec megtagadta, hogy részt vegyen a produkció népszerűsítésében – ámbár az általa előadott betétdallal európai tévéfellépéseket is vállalt –, és kijelentette, hogy soha többé nem forgatna még egy ilyen filmet. A kék lagúnával ellentétben a Sivatagi paradicsom nem jutott el a magyar mozikba. Tíz évvel később az állami televízió vetítette két alkalommal: ifjúsági film ide vagy oda, mindkétszer meglepően későn kezdték a sugárzást, az ismétlést például majdnem éjfélkor.
Egyéb filmek
A producerek meglepetésére úgy Phoebe, mint Willie bejelentette, hogy indokolatlanul soknak találják a forgatókönyvben előforduló meztelenséget. Aames később azt állította, hogy Lantos tudomásul vette a tiltakozásukat, ám megkérdezésük nélkül dublőrrel forgatták le a kifogásolt képsorokat. A két fiatal színész állítólag csupán a premieren szembesült azzal, hogy a sérelmezett epizódok nem maradtak ki a filmből, ráadásul úgy lettek felvéve, mintha a főszereplők vetkőztek volna. (Mondjuk ez utóbbi teljesen érthető megoldás volt a filmesek részéről.) Willie sajnálkozását fejezte ki emiatt, mert szerinte a Sivatagi paradicsom amúgy elég jó film lett volna. A kritikusok egyáltalán nem osztották ezt a véleményét, és a filmet éppúgy levágták, mint a főszereplők alakítását. A fiatalember esélyes volt a legrosszabb színésznek járó Arany Málna-díjra is. Egyik konkurense épp A kék lagúna sztárja, Christopher Atkins volt a The Pirate Movie-ban nyújtott teljesítménye alapján. Rajtuk kívül igazán nagy nevek „versengtek” a díjért: Arnold Schwarzenegger (Conan, a barbár), Luciano Pavarotti (Mondj igent Giorgiónak!) és Laurence Olivier (Inchon). Végül Olivier-nek ítélték a nem túl megtisztelő díjat. Phoebe egyébként nem volt olyan elnéző, mint Aames. Sérelmei miatt kerek perec megtagadta, hogy részt vegyen a produkció népszerűsítésében – ámbár az általa előadott betétdallal európai tévéfellépéseket is vállalt –, és kijelentette, hogy soha többé nem forgatna még egy ilyen filmet. A kék lagúnával ellentétben a Sivatagi paradicsom nem jutott el a magyar mozikba. Tíz évvel később az állami televízió vetítette két alkalommal: ifjúsági film ide vagy oda, mindkétszer meglepően későn kezdték a sugárzást, az ismétlést például majdnem éjfélkor.
Egyéb filmek
Phoebe 1982-ben szerepelt a Változó világ című vígjátékban is, amelyben Sean Penn és Jennifer Jason Leigh játszották a főszerepeket. (Mellesleg Christopher Atkins előtt Penn volt az egyik jelölt A kék lagúna férfi főszerepére.) A szereposztásból érdemes kiemelni még a pályakezdő Forest Whitaker és Lana Clarkson nevét. Lana, a szexis szőke színésznő nevét igazából akkor ismerte meg a világ, amikor negyvenéves korában, 2003-ban agyonlőtték. A bűncselekmény elkövetésével a legendás lemezproducert, Phil Spectort vádolták meg, akit 2009-ben tizenkilenc év börtönbüntetésre ítéltek Lana meggyilkolása miatt. Visszakanyarodva a vidám filmre, Phoebe ebben is vetkőzött, ellentétben azonban a Sivatagi paradicsom meztelen jeleneteivel, maga a színésznő találta szórakoztatónak, amikor a Változó világban levette a bikinifelsőjét, sőt némi túlzással filmtörténeti jelentőségűnek nevezte ezt a képsort. A ruháitól a Koraéretlenek (1983) című romantikus komédiában is meg kellett válnia, de az opusz kapcsán már a legfanatikusabb rajongók sem emlegették a filmtörténetet. Viszont újra hallhatták énekelni a kedvencüket, aki a Just One Touch és a How Do I Let You Know című dalt énekelte a soundtrackben. Phoebe partnere Matthew Modine volt, egy kisebb szerepet pedig jelen sorok írójának egyik kedvence, a tavaly elhunyt holland exmodell, Sylvia Kristel (Emmanuelle) játszott.
Cates karrierjének csúcspontját Joe Dante világsikerű horrorkomédiája, a Szörnyecskék (1984) jelentette, amelynek hat évvel későbbi folytatásában is játszott. A Magyarországon is bemutatott filmben egy Billy nevű fiatal srác (Zach Galligan) egy plüssmacira hasonlító, furcsa háziállatot kap ajándékba. Az állat tartásának három fontos szabálya van: nem érheti nedvesség a testét, óvni kell az erős fénytől, és nem szabad etetni éjfél után. Kell-e mondani, hogy Billy mindhárom szabályt megszegi, ami végzetes következményekkel jár. Meglepően kedvező fogadtatásban részesült a Lace című kétrészes tévéfilm, amelynek hősnője, a szexszimbólum Lili (Phoebe Cates) szeretné megtalálni biológiai anyját, aki örökbe adta őt közvetlenül a születése után. Az opusz alapjául szolgáló könyvben (szerző: Shirley Conran) négy lehetséges anyajelölt bukkan fel, a filmben csak három. Velük kapcsolatos Lili szállóigévé vált hírhedt kérdése: „Vajon ezek közül a szajhák közül melyik az én anyám?” Catest az egyik forgatókönyvíró, Elliott Baker javasolta a főszerepre. Phoebe a forgatás előtt nem akarta elolvasni a regényt, hogy az ne befolyásolja az alakítását. Az eredeti hősnő ugyanis negatív figura, a színésznő viszont nem akarta elvetemültnek játszani, hanem közelebb akarta hozni őt a közönséghez, hogy a nézők megértsék Lili viselkedésének motivációit. A minisorozat sikerének köszönhetően 1985-ben elkészült a folytatás is, amely azonban megbukott.
Noha a Lace bebizonyította, hogy Phoebe többre képes, mint talpraesett és szexis lányokat domborítani különféle tinifilmekben és romantikus komédiákban, mégis ebbe a szerepkörbe próbálták beskatulyázni. Az Angyal első látásra (1987) című vígjátékban egy menyasszonyt alakított, akinek vőlegénye a legénybúcsú másnapján egy törött szárnyú, szépséges angyalt talál az úszómedencében. A fiatalember segíteni próbál, és a helyzetet természetesen mindenki félreérti. Mondjuk nehéz is elhinni, hogy bárki ellent tudna állni az angyalt játszó Emmanuelle Béart szépségének. A magyar mozikba is eljutott Táncőrület (1989) 1963-ba repíti vissza a nézőket, amikor a shag nevű tánc volt a legdivatosabb. Négy jó barátnő szeretné még utoljára kiélvezni az életet, mielőtt az egyetem és a férjhez menés elválasztaná őket egymástól. Az utolsó nagy közös kalandhoz egy tengerparti táncverseny szolgál keretként. A két vígjáték között készült a Fények, nagyváros (1988) című drámai hangvételű alkotás, melynek férfi főhőse (Michael J. Fox) Manhattan éjszakai életében kóborolva szerez életre szóló tapasztalatokat. A Szűnj meg, Fred! (1991) megint egy vígjáték volt. Ebben Phoebe játszotta Elizabethet, aki elveszíti az állását, elválik a férjétől, és hazaköltözik. Gyerekes módszerrel próbálja túltenni magát a válsághelyzeten: felidézi kamaszkora képzelt barátját, Fredet, aki viszont a valóságban is megjelenik, és persze rengeteg zűrt okoz. A szereplők között felbukkant Bridget Fonda is: a két színésznő már a Táncőrületben is együtt játszott, és a Vegyes-párosban (1993) újra együtt álltak a kamerák elé. Az 1990-es évek közepén Phoebe bejelentette, hogy a továbbiakban családjának kívánja szentelni magát, és visszavonul a színészi pályáról. Csupán 2001-ben tett kivételt, amikor barátnője, Jennifer Jason Leigh kérésére elvállalt egy kisebb szerepet a Jóban-rosszban című filmben.
Magánélet
Cates karrierjének csúcspontját Joe Dante világsikerű horrorkomédiája, a Szörnyecskék (1984) jelentette, amelynek hat évvel későbbi folytatásában is játszott. A Magyarországon is bemutatott filmben egy Billy nevű fiatal srác (Zach Galligan) egy plüssmacira hasonlító, furcsa háziállatot kap ajándékba. Az állat tartásának három fontos szabálya van: nem érheti nedvesség a testét, óvni kell az erős fénytől, és nem szabad etetni éjfél után. Kell-e mondani, hogy Billy mindhárom szabályt megszegi, ami végzetes következményekkel jár. Meglepően kedvező fogadtatásban részesült a Lace című kétrészes tévéfilm, amelynek hősnője, a szexszimbólum Lili (Phoebe Cates) szeretné megtalálni biológiai anyját, aki örökbe adta őt közvetlenül a születése után. Az opusz alapjául szolgáló könyvben (szerző: Shirley Conran) négy lehetséges anyajelölt bukkan fel, a filmben csak három. Velük kapcsolatos Lili szállóigévé vált hírhedt kérdése: „Vajon ezek közül a szajhák közül melyik az én anyám?” Catest az egyik forgatókönyvíró, Elliott Baker javasolta a főszerepre. Phoebe a forgatás előtt nem akarta elolvasni a regényt, hogy az ne befolyásolja az alakítását. Az eredeti hősnő ugyanis negatív figura, a színésznő viszont nem akarta elvetemültnek játszani, hanem közelebb akarta hozni őt a közönséghez, hogy a nézők megértsék Lili viselkedésének motivációit. A minisorozat sikerének köszönhetően 1985-ben elkészült a folytatás is, amely azonban megbukott.
Noha a Lace bebizonyította, hogy Phoebe többre képes, mint talpraesett és szexis lányokat domborítani különféle tinifilmekben és romantikus komédiákban, mégis ebbe a szerepkörbe próbálták beskatulyázni. Az Angyal első látásra (1987) című vígjátékban egy menyasszonyt alakított, akinek vőlegénye a legénybúcsú másnapján egy törött szárnyú, szépséges angyalt talál az úszómedencében. A fiatalember segíteni próbál, és a helyzetet természetesen mindenki félreérti. Mondjuk nehéz is elhinni, hogy bárki ellent tudna állni az angyalt játszó Emmanuelle Béart szépségének. A magyar mozikba is eljutott Táncőrület (1989) 1963-ba repíti vissza a nézőket, amikor a shag nevű tánc volt a legdivatosabb. Négy jó barátnő szeretné még utoljára kiélvezni az életet, mielőtt az egyetem és a férjhez menés elválasztaná őket egymástól. Az utolsó nagy közös kalandhoz egy tengerparti táncverseny szolgál keretként. A két vígjáték között készült a Fények, nagyváros (1988) című drámai hangvételű alkotás, melynek férfi főhőse (Michael J. Fox) Manhattan éjszakai életében kóborolva szerez életre szóló tapasztalatokat. A Szűnj meg, Fred! (1991) megint egy vígjáték volt. Ebben Phoebe játszotta Elizabethet, aki elveszíti az állását, elválik a férjétől, és hazaköltözik. Gyerekes módszerrel próbálja túltenni magát a válsághelyzeten: felidézi kamaszkora képzelt barátját, Fredet, aki viszont a valóságban is megjelenik, és persze rengeteg zűrt okoz. A szereplők között felbukkant Bridget Fonda is: a két színésznő már a Táncőrületben is együtt játszott, és a Vegyes-párosban (1993) újra együtt álltak a kamerák elé. Az 1990-es évek közepén Phoebe bejelentette, hogy a továbbiakban családjának kívánja szentelni magát, és visszavonul a színészi pályáról. Csupán 2001-ben tett kivételt, amikor barátnője, Jennifer Jason Leigh kérésére elvállalt egy kisebb szerepet a Jóban-rosszban című filmben.
Magánélet
Phoebe 1979-ben a Studio 54-ben találkozott Stavros Merjosszal, a későbbi producerrel. Egymásba szerettek, és egy ideig közös lakást béreltek New York Greenwich Village nevű negyedében. A színésznő szerette volna eljátszani Chloe szerepét A nagy borzongás (1983) című filmben, ezért elment a produkció szereplőválogatására, de az illetékesek Meg Tillyt választották helyette. Phoebe a meghallgatáson találkozott Kevin Kline-nal, aki a Sophie választása (1982) című filmben nyújtott alakításával épp akkoriban vált ismertté. A két színész között fellángolt a szerelem, és 1989-ben összeházasodtak. Nemcsak az életben partnerek, hanem néhány filmben is azok voltak. 1991-ben megszületett a fiuk, Owen, majd három évvel később a kislányuk, Greta. Mindkét gyerek belekóstolt már a filmezésbe. Phoebe és Kevin jövőre (2014-ben) ünneplik házasságuk negyedszázados jubileumát, ami Hollywoodban, a villámházasságok fellegvárában igazán szép rekord. Cates egyébként nemcsak énekelt, hanem idővel egy dal is született róla: a Fenix TX „pop punk” együttes Lechuza című 2001-es albuma a Phoebe Cates című felvétellel indul. A dal a színésznő iránti vágyról szól, a szöveg egyértelmű utalásokat tartalmaz Phoebe filmjeire: „Looking for a fast time / Watching out for bright lights / Send me off to private school / When I'm with you it's paradise”.
FILMOGRÁFIA
FILMOGRÁFIA
* 1994: Az elveszett hercegnő (Princess Caraboo)
* 1993: Vegyes-páros (Bodies, Rest & Motion)
* 1991: Szűnj meg, Fred! (Drop Dead Fred)
* 1990: Szörnyecskék 2. – Az új falka (Gremlins 2: The New Batch)
* 1990: Szeretlek holtodiglan (I Love You to Death) (nincs feltüntetve a stáblistán)
* 1990: Largo Desolato (tévéfilm)
* 1989: Ébredő szívek (Heart of Dixie)
* 1989: Táncőrület (Shag)
* 1988: Fények, nagyváros (Bright Lights, Big City)
* 1987: Angyal első látásra (Date with an Angel)
* 1985: Lace II (tévéfilm)
* 1984: Szörnyecskék (Gremlins)
* 1984: Lace (tévéfilm)
* 1983: Koraéretlenek (Private School)
* 1983: Baby Sister (tévéfilm)
* 1982: Változó világ (Fast Times at Ridgemont High)
* 1982: Sivatagi paradicsom (Paradise)
DISZKOGRÁFIA
DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1982: Theme from Paradise / Theme from Paradise (Instrumental)
* 1982: Theme from Paradise / Rock'N'Roll City (Phoebe Cates / Kim Larsen and Jungledreams)
* 1983: Just One Touch / Just One Touch (Instrumental) (Phoebe Cates & Bill Wray)
Album
* 1982: Paradise
VIDEÓK
Paradise (részletek a Sivatagi paradicsom című filmből)
Just One Touch (Phoebe Cates & Bill Wray) (részletek a Koraéretlenek című filmből)
PARADISE-FELDOLGOZÁSOK
Paradise (Előadó: Diana Russel) (részletek az Angélique, az angyali márkinő című filmből)
Édenkert (Előadó: Fábián Éva)
Édenkert (Előadó: Baby Gabi)