Hazel O’Connor (Egyesült Királyság, Warwickshire, Coventry, 1955. május 16.) angol énekesnő és színésznő a Magyarországon is bemutatott Üvegtörők (1980) című filmmel vált ismertté, amelynek nemcsak főszereplője volt, hanem ő írta és énekelte az elhangzott betétdalokat is. Legelső filmje azonban nem ez volt, hanem az 1975-ben készült That Was Girls Come First című szexfilm, amelyben teljesen meztelenül látható, illetve van egy szerelmi jelenete is egy fürdőkádban John Hamill-lel.. Az Üvegtörők után volt még néhány slágere, mégis viszonylag hamar kiszorult az élmezőnyből. Ennek ellenére nem vonult vissza. Többször járt Magyarországon, ahol kislemezt készített a KFT együttessel.
KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
Hazel édesapja, Peter O’Connor egy galwayi halász tizenkét gyermekének egyike volt. A férfi 16 éves korában önként belépett a hadseregbe, és részt vett a II. világháborúban. Leszerelése után Coventryben telepedett le, ahol feleségül vett egy csinos szállodai portásnőt, Joyce-t. A házaspárnak két gyereke született: Neill és két évvel fiatalabb húga, Hazel. A gyermekáldás ellenére a házaspár nem élt túl boldogan. Hazel a középiskolában kitűnő tanuló volt, főleg a történelem és a német nyelv érdekelte. A németen kívül később még négy nyelvet megtanult. Mindezek mellett szívesen és eredményesen foglalkozott az énekléssel és a tánccal, érdeklődött a színjátszás iránt, és érmeket nyert tornában. Sikeres tanulmányi eredményei ellenére lelkileg kiegyensúlyozatlan volt, hirtelen hangulatváltozásai miatt még pszichiáterhez is elküldték. Végül az egyik tanárnője segített neki kilábalni a lelki problémákból: felhívta a figyelmét arra, hogy muszáj megváltoznia, mert ha ilyen marad, el fogja veszíteni a barátait. Hazel 16 éves korában elment otthonról, és beutazta az egész világot. Ruhákat készített és árult Amszterdamban, szőlőt szedett Franciaországban, egy trió tagjaként az NSZK-ban állomásozó amerikai katonák előtt lépett fel, egy tánccsoport tagjaként pedig eljutott Tokióba és Bejrútba is. Terepjárón végigutazta a Szaharát. Amikor Marrakeshben magányosan sétálgatott a királyi palota kertjében, egy férfi késsel rátámadt, és megerőszakolta.
A kezdetek
Hazel édesapja, Peter O’Connor egy galwayi halász tizenkét gyermekének egyike volt. A férfi 16 éves korában önként belépett a hadseregbe, és részt vett a II. világháborúban. Leszerelése után Coventryben telepedett le, ahol feleségül vett egy csinos szállodai portásnőt, Joyce-t. A házaspárnak két gyereke született: Neill és két évvel fiatalabb húga, Hazel. A gyermekáldás ellenére a házaspár nem élt túl boldogan. Hazel a középiskolában kitűnő tanuló volt, főleg a történelem és a német nyelv érdekelte. A németen kívül később még négy nyelvet megtanult. Mindezek mellett szívesen és eredményesen foglalkozott az énekléssel és a tánccal, érdeklődött a színjátszás iránt, és érmeket nyert tornában. Sikeres tanulmányi eredményei ellenére lelkileg kiegyensúlyozatlan volt, hirtelen hangulatváltozásai miatt még pszichiáterhez is elküldték. Végül az egyik tanárnője segített neki kilábalni a lelki problémákból: felhívta a figyelmét arra, hogy muszáj megváltoznia, mert ha ilyen marad, el fogja veszíteni a barátait. Hazel 16 éves korában elment otthonról, és beutazta az egész világot. Ruhákat készített és árult Amszterdamban, szőlőt szedett Franciaországban, egy trió tagjaként az NSZK-ban állomásozó amerikai katonák előtt lépett fel, egy tánccsoport tagjaként pedig eljutott Tokióba és Bejrútba is. Terepjárón végigutazta a Szaharát. Amikor Marrakeshben magányosan sétálgatott a királyi palota kertjében, egy férfi késsel rátámadt, és megerőszakolta.
Hazatérése után bekapcsolódott a kibontakozó punkmozgalomba. Bátyja akkoriban a The Flys együttes tagjaként tökéletesen képben volt az új zenei irányzatról és legfontosabb képviselőiről. Hazel megismerkedett a The Clash egyik tagjával, Mick Jonesszal. Zenei tapasztalatai hatására úgy döntött, hogy megpróbálkozik a komponálással. Bátyját kérte meg arra, hogy segítsen elkészíteni egy demót. A szalagot elküldte Alan Edwardsnak, aki udvarias levélben válaszolt. Megírta, hogy bár tetszettek neki a dalok, de elfoglaltságai miatt nem tudja vállalni, hogy O’Connor támogatásával foglalkozzon. Egy listát csatolt azokról, akiknél viszont érdemes lenne próbálkoznia a kezdő énekesnőnek. Az Albion Records cégnél érdeklődést mutattak iránta, de eleinte semmi nem történt. 1979 szilveszterén O’Connort felhívta egy újságíró azzal a kérdéssel, hogy beleegyezne-e abba, ha megadná a számát egy tévétársaságnak, ahol éppen egy háromtagú női együttesről terveznek filmet forgatni, punk miliőben. Hazel nem sok reményt fűzött a dologhoz, és szinte azonnal el is felejtette az egészet. Nem sokkal később elvállalta, hogy helyettesíti egyik telefonkezelő barátnőjét az Albionnál. Már a második napon csengett a telefon: a vonal másik végén Esther Charkham szereposztó ügynök volt, aki sürgősen beszélni akart valamelyik fejessel Hazel O’Connor ügyében.
Az áttörés
A tévéfilm ötletéből végül mozifilm lett, az Üvegtörők (Breaking Glass), amely egy fiatal énekesnő, Kate karrierjének története. A lány a semmiből kerül be a zeneiparba, ahol hamar a csúcsra jut, ám a gyors sikernek megvan az ára: végül idegszanatóriumban köt ki, és csak halovány esélye van a visszatérésre. A film nagy sikert aratott, és Hazelt napok alatt sztárrá tette. A Variety Club az év színésznőjévé választotta, a BAFTA (Brit Filmakadémia) pedig jelölte a legígéretesebb új felfedezettnek járó díjra. A Hazel által írt filmzene dupla platinalemez lett, amelyet a BAFTA az év filmzenealbumának jelölt. A nagylemez 28 hétig szerepelt a brit albumlistán, ahol az 5. helyig jutott. A kislemezre kimásolt dalok közül a Will You? és az Eighth Day arattak kiemelkedő sikert. A lemezbemutató turnéra az énekesnő egy addig ismeretlen birminghami zenekart vitt magával, a Duran Durant. Ez volt a csapat első lehetősége, hogy nagyközönség előtt lépjen fel, és a siker lemezszerződést hozott számára az EMI-nál. A Breaking Glass LP-t követték az újabbak, amelyek közül a Sons and Lovers és a Cover Plus voltak még viszonylag sikeresek. Előbbiről a D-Days, utóbbiról pedig a (Cover Plus) We’re All Grown Up és a Hanging Around váltak slágerré. A siker persze számos problémával járt együtt: O’Connor beperelte első lemezcégét, mert szerinte a vállalat kisemmizte őt. A bírósági procedúra ellenére az énekesnő továbbra is készített új lemezeket, koncertezett Angliában, Írországban, Európában és az Egyesült Államokban. Ezeken a koncerteken saját együttese, a Megahype kísérte, amelynek bátyja is a tagja volt.
A színésznő
Mivel dalai egyre ritkábban kerültek fel a slágerlistákra, Hazel színészi feladatokat is vállalt. Televíziós szereplései közül a Jangles és a Fighting Back fogadtatása mondható kedvezőnek. Énekesnőt játszott a Channel 4 Prospects című sorozatának egyik epizódjában. Színpadon játszott például a Száll a kakukk fészkére manchesteri előadásában, a Londonban színre vitt Nightshootban és a Dublinban előadott The Raven Beckonsban.
A tévéfilm ötletéből végül mozifilm lett, az Üvegtörők (Breaking Glass), amely egy fiatal énekesnő, Kate karrierjének története. A lány a semmiből kerül be a zeneiparba, ahol hamar a csúcsra jut, ám a gyors sikernek megvan az ára: végül idegszanatóriumban köt ki, és csak halovány esélye van a visszatérésre. A film nagy sikert aratott, és Hazelt napok alatt sztárrá tette. A Variety Club az év színésznőjévé választotta, a BAFTA (Brit Filmakadémia) pedig jelölte a legígéretesebb új felfedezettnek járó díjra. A Hazel által írt filmzene dupla platinalemez lett, amelyet a BAFTA az év filmzenealbumának jelölt. A nagylemez 28 hétig szerepelt a brit albumlistán, ahol az 5. helyig jutott. A kislemezre kimásolt dalok közül a Will You? és az Eighth Day arattak kiemelkedő sikert. A lemezbemutató turnéra az énekesnő egy addig ismeretlen birminghami zenekart vitt magával, a Duran Durant. Ez volt a csapat első lehetősége, hogy nagyközönség előtt lépjen fel, és a siker lemezszerződést hozott számára az EMI-nál. A Breaking Glass LP-t követték az újabbak, amelyek közül a Sons and Lovers és a Cover Plus voltak még viszonylag sikeresek. Előbbiről a D-Days, utóbbiról pedig a (Cover Plus) We’re All Grown Up és a Hanging Around váltak slágerré. A siker persze számos problémával járt együtt: O’Connor beperelte első lemezcégét, mert szerinte a vállalat kisemmizte őt. A bírósági procedúra ellenére az énekesnő továbbra is készített új lemezeket, koncertezett Angliában, Írországban, Európában és az Egyesült Államokban. Ezeken a koncerteken saját együttese, a Megahype kísérte, amelynek bátyja is a tagja volt.
A színésznő
Mivel dalai egyre ritkábban kerültek fel a slágerlistákra, Hazel színészi feladatokat is vállalt. Televíziós szereplései közül a Jangles és a Fighting Back fogadtatása mondható kedvezőnek. Énekesnőt játszott a Channel 4 Prospects című sorozatának egyik epizódjában. Színpadon játszott például a Száll a kakukk fészkére manchesteri előadásában, a Londonban színre vitt Nightshootban és a Dublinban előadott The Raven Beckonsban.
A visszatérés
1996. október 12-én Hazel egy kuriózumnak számító koncert résztvevője volt. A koncertet a Budapest Sportcsarnokban adta a magyar KFT együttes mintegy 15 ezer néző előtt. O’Connor ekkor egy dublini stúdióban tartózkodott: a budapesti színpad mögötti óriási kivetítőn élőben kapcsolták őt, és úgy énekelte el az együttessel a Strange in a Strange Land című dalt. 1997-ben Hazel új nagylemezt vett fel 5 in the Morning címmel, amelynek elkészítésében Gerard Kiely zenei producer, társszerző és gitáros támogatta. Az albumról a Na Na Na című felvétel lett népszerű, különösen Skóciában. Az 1980-as évek elején Undercover Plus címmel Hazel könyv alakban már kiadta élete addigi történetét, az ezredfordulón pedig a Beyond Breaking Glass című színpadi show keretében idézte fel addigi pályáját. Az Edinburghi Fesztiválon nagy sikert aratott a műsor, amellyel O’Connor végigturnézta Angliát. Az előadást elvitte Hollandiába, Ausztráliába és Kanadába is. 2002-ben szerződést kötött az Invisible Hands Music céggel. A megállapodás értelmében friss felvételei mellett az 1990-es években készült anyagai is újra megjelentek, köztük egy addig kiadatlan koncertlemez, az Acoustically Yours. A 5 in the Morning és a Live in Berlin korszerűsített formában került vissza a lemezboltokba. 2003-ban az új cég A Singular Collection címmel kiadta az első hivatalos Hazel O’Connor-válogatást, amely az énekesnő teljes pályafutásáról keresztmetszetet ad. Új dal is került az albumra, méghozzá Hazel jó barátja, George Michael One More Try című slágerének feldolgozása. A kísérő együttes dobosa Carlos Hercules volt, aki 2006-ban George Michael kísérő együttesének tagja lett, korábban pedig Annie Lennoxszal és Beverly Knighttal dolgozott együtt. A One More Try kislemezen is megjelent, és újra felkeltette az érdeklődést az énekesnő iránt. 2005-ös albumán – Hidden Heart – szerepel egy duett Moya Brennannal és Bob Reynoldsszal. 2009-ben részt vett a 1980s Here and Now turnén, amelynek egyik állomása a londono Wembley Stadion volt. Fellépéséről kedvező kritikák jelentek meg. Ugyanabban az évben szólóban is koncertezett – például a Beyond Breaking Glass anyagával –, és csillagot kapott Coventryben, a Hírességek Sétányán. Legutóbb 2011-ben jelent meg egy albuma, I Give My Sunshine, melyet Clare Hirsttel és Sarah Fisherrel készített.
1996. október 12-én Hazel egy kuriózumnak számító koncert résztvevője volt. A koncertet a Budapest Sportcsarnokban adta a magyar KFT együttes mintegy 15 ezer néző előtt. O’Connor ekkor egy dublini stúdióban tartózkodott: a budapesti színpad mögötti óriási kivetítőn élőben kapcsolták őt, és úgy énekelte el az együttessel a Strange in a Strange Land című dalt. 1997-ben Hazel új nagylemezt vett fel 5 in the Morning címmel, amelynek elkészítésében Gerard Kiely zenei producer, társszerző és gitáros támogatta. Az albumról a Na Na Na című felvétel lett népszerű, különösen Skóciában. Az 1980-as évek elején Undercover Plus címmel Hazel könyv alakban már kiadta élete addigi történetét, az ezredfordulón pedig a Beyond Breaking Glass című színpadi show keretében idézte fel addigi pályáját. Az Edinburghi Fesztiválon nagy sikert aratott a műsor, amellyel O’Connor végigturnézta Angliát. Az előadást elvitte Hollandiába, Ausztráliába és Kanadába is. 2002-ben szerződést kötött az Invisible Hands Music céggel. A megállapodás értelmében friss felvételei mellett az 1990-es években készült anyagai is újra megjelentek, köztük egy addig kiadatlan koncertlemez, az Acoustically Yours. A 5 in the Morning és a Live in Berlin korszerűsített formában került vissza a lemezboltokba. 2003-ban az új cég A Singular Collection címmel kiadta az első hivatalos Hazel O’Connor-válogatást, amely az énekesnő teljes pályafutásáról keresztmetszetet ad. Új dal is került az albumra, méghozzá Hazel jó barátja, George Michael One More Try című slágerének feldolgozása. A kísérő együttes dobosa Carlos Hercules volt, aki 2006-ban George Michael kísérő együttesének tagja lett, korábban pedig Annie Lennoxszal és Beverly Knighttal dolgozott együtt. A One More Try kislemezen is megjelent, és újra felkeltette az érdeklődést az énekesnő iránt. 2005-ös albumán – Hidden Heart – szerepel egy duett Moya Brennannal és Bob Reynoldsszal. 2009-ben részt vett a 1980s Here and Now turnén, amelynek egyik állomása a londono Wembley Stadion volt. Fellépéséről kedvező kritikák jelentek meg. Ugyanabban az évben szólóban is koncertezett – például a Beyond Breaking Glass anyagával –, és csillagot kapott Coventryben, a Hírességek Sétányán. Legutóbb 2011-ben jelent meg egy albuma, I Give My Sunshine, melyet Clare Hirsttel és Sarah Fisherrel készített.
Magánélet
Hazel O'Connor – egynémely magyar hírességgel ellentétben – a nehezebb években sem próbált azzal az élvonalban maradni, hogy magánélete érdekes vagy annak gondolt fordulataival traktálta a bulvármédiát. Éppen ezért magam sem tudok olyasfajta hírekkel szolgálni róla, hogy például az ezoterika melyik ágát kedveli (ha ugyan kedveli egyáltalán), vagy kivel tévesztette össze egy közlekedési rendőr, amikor megállította az autóját. Annyit tudni lehet róla, hogy valaha jegyben járt Hugh Cornwell-lel, a The Stranglers zenészével, és Midge Ure-ral, az Ultravox és a Visage egyik kulcsemberével. 1987-ben feleségül ment Kurt Bipperthez, az esküvőt Kaliforniában tartották. A pár 2000-ben vált el. Hazel a vegetáriánus táplálkozás híve, az új évezredben felváltva él Írországban és Franciaországban.
Hazel O'Connor – egynémely magyar hírességgel ellentétben – a nehezebb években sem próbált azzal az élvonalban maradni, hogy magánélete érdekes vagy annak gondolt fordulataival traktálta a bulvármédiát. Éppen ezért magam sem tudok olyasfajta hírekkel szolgálni róla, hogy például az ezoterika melyik ágát kedveli (ha ugyan kedveli egyáltalán), vagy kivel tévesztette össze egy közlekedési rendőr, amikor megállította az autóját. Annyit tudni lehet róla, hogy valaha jegyben járt Hugh Cornwell-lel, a The Stranglers zenészével, és Midge Ure-ral, az Ultravox és a Visage egyik kulcsemberével. 1987-ben feleségül ment Kurt Bipperthez, az esküvőt Kaliforniában tartották. A pár 2000-ben vált el. Hazel a vegetáriánus táplálkozás híve, az új évezredben felváltva él Írországban és Franciaországban.
DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1979: Ee-I-Adio / Time Is Free
* 1980: Writing on the Wall / Big Brother
* 1980: Eighth Day / Monsters in Disguise (#5 UK Singles Chart)
* 1980: Will You / Sons and Lovers (#8 UK Singles Chart)
* 1980: Time / Ain't It Funny
* 1980: Give Me an Inch / If Only (#41 UK Singles Chart)
* 1980: Waiting / Sons and Lovers
* 1981: D-Days / Time Is Free (#10 UK Singles Chart)
* 1981: Zoo (Csak az NSZK-ban)
* 1981: Do What Do You / Waiting
* 1981: (Cover Plus) We're All Grown Up / White Room (#41 UK Singles Chart)
* 1981: Hanging Around / Hold On / Not For You (#45 UK Singles Chart)
* 1981: Hanging Around / Hold On
* 1982: Calls the Tune / Eighth Day (Live) / Give Me An Inch (Live) (#60 UK Singles Chart)
* 1982: Men of Good Fortune / D-Days (New Version)
* 1982: That's Life / Waiting
* 1984: Just Good Friends / Fire Away
* 1984: Tell Me A Story Now / The Man I Love
* 1984: Don't Touch Me / Bring It On Home to Me
* 1984: Cuts Too Deep / Fire Away / I'm So Sorry
* 1985: Stranger in a Strange Land (KFT & Hazel O'Connor)
* 1985: Why Don't You Answer
* 1985: Push and Shove (Chris Thompsonnal)
* 1986: Fighting Back / Reach
* 1986: Today Could Be So Good
* 1986: We Tried Boy (Didn't We?)
* 1987: And I Dream (David Easterrel)
* 1990: Heat of the Night
* 1993: Time After Time / Sing Out Sister / Let There Be Music
* 1993: My Friend Jack / Reinvention / Reinvention
* 1993: Tell Me Why
* 1994: Refugees of Love / My World (Upside Down) / Do What You Gotta Do
* 1995: Private War (Radio Edit) / Private War (Album Version) / Go N-Eirigh An Bothar Leat
* 1995: All I've Been Missing / She Moves through the Fair (promóciós lemez)
* 1998: Na, Na, Na
* 2004: One More Try
* 2005: I'll See You Again
* 2005: Perfect Day
Kislemezek, maxik
* 1979: Ee-I-Adio / Time Is Free
* 1980: Writing on the Wall / Big Brother
* 1980: Eighth Day / Monsters in Disguise (#5 UK Singles Chart)
* 1980: Will You / Sons and Lovers (#8 UK Singles Chart)
* 1980: Time / Ain't It Funny
* 1980: Give Me an Inch / If Only (#41 UK Singles Chart)
* 1980: Waiting / Sons and Lovers
* 1981: D-Days / Time Is Free (#10 UK Singles Chart)
* 1981: Zoo (Csak az NSZK-ban)
* 1981: Do What Do You / Waiting
* 1981: (Cover Plus) We're All Grown Up / White Room (#41 UK Singles Chart)
* 1981: Hanging Around / Hold On / Not For You (#45 UK Singles Chart)
* 1981: Hanging Around / Hold On
* 1982: Calls the Tune / Eighth Day (Live) / Give Me An Inch (Live) (#60 UK Singles Chart)
* 1982: Men of Good Fortune / D-Days (New Version)
* 1982: That's Life / Waiting
* 1984: Just Good Friends / Fire Away
* 1984: Tell Me A Story Now / The Man I Love
* 1984: Don't Touch Me / Bring It On Home to Me
* 1984: Cuts Too Deep / Fire Away / I'm So Sorry
* 1985: Stranger in a Strange Land (KFT & Hazel O'Connor)
* 1985: Why Don't You Answer
* 1985: Push and Shove (Chris Thompsonnal)
* 1986: Fighting Back / Reach
* 1986: Today Could Be So Good
* 1986: We Tried Boy (Didn't We?)
* 1987: And I Dream (David Easterrel)
* 1990: Heat of the Night
* 1993: Time After Time / Sing Out Sister / Let There Be Music
* 1993: My Friend Jack / Reinvention / Reinvention
* 1993: Tell Me Why
* 1994: Refugees of Love / My World (Upside Down) / Do What You Gotta Do
* 1995: Private War (Radio Edit) / Private War (Album Version) / Go N-Eirigh An Bothar Leat
* 1995: All I've Been Missing / She Moves through the Fair (promóciós lemez)
* 1998: Na, Na, Na
* 2004: One More Try
* 2005: I'll See You Again
* 2005: Perfect Day
Albumok, válogatások
* 1980: Breaking Glass (#5 UK)
* 1980: Sons and Lovers
* 1981: Cover Plus (#32 UK)
* 1984: Smile
* 1984: Greatest Hits
* 1990: Alive and Kicking in L. A.
* 1993: To Be Freed
* 1993: Over the Moon… Live
* 1995: Private Wars
* 1998: 5 In The Morning
* 1997: Live in Berlin
* 2000: Beyond the Breaking Glass
* 2000: L. A. Confidential – Live
* 2002: Acoustically Yours
* 2002: Ignite
* 2003: A Singular Collection – The Best of Hazel O'Connor
* 2005: Hidden Heart
* 2005: Fighting Back – Live
* 2008: Smile (az 1984-es album bónuszfelvételekkel)
* 2011: I Give My Sunshine (Hazel O'Connor with Clare Hirst and Sarah Fisher)
VIDEÓK
* 1980: Breaking Glass (#5 UK)
* 1980: Sons and Lovers
* 1981: Cover Plus (#32 UK)
* 1984: Smile
* 1984: Greatest Hits
* 1990: Alive and Kicking in L. A.
* 1993: To Be Freed
* 1993: Over the Moon… Live
* 1995: Private Wars
* 1998: 5 In The Morning
* 1997: Live in Berlin
* 2000: Beyond the Breaking Glass
* 2000: L. A. Confidential – Live
* 2002: Acoustically Yours
* 2002: Ignite
* 2003: A Singular Collection – The Best of Hazel O'Connor
* 2005: Hidden Heart
* 2005: Fighting Back – Live
* 2008: Smile (az 1984-es album bónuszfelvételekkel)
* 2011: I Give My Sunshine (Hazel O'Connor with Clare Hirst and Sarah Fisher)
VIDEÓK
Eighth Day (Részlet az Üvegtörők című filmből)
Will You (csak zene!)
Big Brother (csak zene!)
D-Days (másik klip)
Hanging Around (csak zene!)
Stranger in a Strange Land (KFT & Hazel O'Connor)