Az angol The Rubettes együttes formailag 1973-ban alakult, a tulajdonképpeni felállás azonban csak első kislemeze, a Sugar Baby Love megjelenése után vált véglegessé. Ezt követő kis- és nagylemezeivel nem tudta ugyan megismételni a Sugar Baby Love sikerét, ám néhány évig a fiatalabb közönség (főleg a tinilányok) egyik kedvencének számított. A zenekar 1975 után többnyire csak a Rubettes nevet használta, névelő nélkül, egészen 1983-ban bekövetkezett feloszlásáig. Az új évezredben viszont két Rubettes is színre lépett, mivel a két egykori tag, Alan Williams és Bill Hurd nem tudott megegyezni a névhasználatban. A bíróság végül Williams javára döntött.
TAGOK
A klasszikus felállás
* Alan Williams [Alan James Williams] (Egyesült Királyság, Welwyn Garden City, Hertfordshire, 1948. december 22.) – ének, gitár
* John Richardson [John George Richardson] (Egyesült Királyság, South Ockendon, Essex, 1947. május 3.) – ének, dob
* Mick Clarke [Michael William Clarke] (Egyesült Királyság, Grimsby, Lincolnshire, 1946. augusztus 10.) – basszusgitár, ének
* Tony Thorpe [Anthony John Thorpe] (Egyesült Királyság, London, 1947. július 20.) – szólógitár, ének
* Pete Arnesen [Peter Arnesen] (Ausztria, 1947. augusztus 25.) – zongora
* Bill Hurd [William Frederick George Hurd] (Egyesült Királyság, London, 1948. augusztus 11.) – zongora, orgona
The Rubettes featuring Alan Williams
* Alan Williams
* John Richardson
* Mick Clarke
* Mark Haley
The Rubettes featuring Bill Hurd
* Bill Hurd
* Alex Bines
* Billy Hill
* Ian Pearce
* George Bird
KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
A The Rubettes története tulajdonképpen már 1973-ban elkezdődött. Wayne Bickerton és Tony Waddington az 1960-as években együtt játszottak a liverpooli Pete Best Four együttesben, és több közös dalt is írtak. Az 1970-es évek elején egy rock 'n' roll musicalt terveztek, amelyhez elsőként a Sugar Baby Love című szerzeményt írták meg. Szerettek volna benevezni vele az Eurovíziós Dalfesztiválra, ám a kiszemelt előadók – előbb a Showaddywaddy együttes, majd a The Move volt énekese, Carl Wayne – visszautasították a felkérést. A szerzők ekkor úgy döntöttek, hogy stúdiózenészekkel veszik fel a dalt. A fő szólamot Paul Da Vinci (eredeti neve: Paul Prewer) énekelte. A kislemez 1974 januárjában jelent meg The Rubettes néven. Mivel a kiadvány jól fogyott, az együttest meghívták az aktuális slágereket bemutató Top of the Pops című népszerű angol tévéműsorba. Bickerton gyorsan összetrombitálta a stúdiózenészeket, ám legnagyobb meglepetésére Paul Da Vinci bejelentette, hogy nem óhajt a The Rubettes tagja lenni, mivel nem bízik az együttes jövőjében. Inkább a szólókarriert választotta, ami meglehetősen rossz döntés volt, hiszen semmiféle számottevő sikert nem hozott számára. A Sugar Baby Love viszont a szerzők legmerészebb álmait felülmúló nagy sikert aratott: májusban előbb a brit slágerlistát vezette egy hónapig, majd az NSZK-ban, Svájcban, Hollandiában, Ausztriában és Belgiumban is a toplista csúcsára került. (Magyar változatát Napsugár címmel Máté Péter énekelte.) Tulajdonképpen ez a dal hozta divatba az úgynevezett falzett (falsetto) éneklési stílust, amely később a The Bee Gees diszkóslágereinek fő ismérve lett.
A csúcstól a feledésig
Az utánpótlásra nem kellett sokat várni, hiszen az együttes következő két kislemezének húzóslágereit a Sugar Baby Love-val együtt még 1973 végén rögzítették. A Tonight egyértelműen a Sugar Baby Love „kistestvérének” tekinthető, a Juke Box Jive pedig az együttes másik nagy slágerének bizonyult. Ezek már Wayne Bickerton új lemezcégénél, a State Recordsnál jelentek meg. 1974 novemberében a New Musical Express magazin közölte először a hírt, hogy a The Rubettes szerepet kapott a Never Too Young to Rock című filmben olyan divatos előadók társaságában, mint a Mud és a The Glitter Band. Mondani sem kell, hogy az 1974-es év a fellépések jegyében telt, hiszen a zenészek angliai turnén vettek részt, és igyekeztek eleget tenni a külföldi televíziós felkéréseknek is. 1975-ben folytatódott sikersorozatuk az I Can Do It és a Foe Dee O Dee című kislemezekkel. Repertoárjukat élőben mutatták be egy nagyszabású európai turnén, sőt Japánba is elutaztak, ahol szintén nagy sikert arattak. 1976 elején Bill Hurd bejelentette, hogy szólókarrierbe kezd. A többiek úgy döntöttek, hogy nem keresnek a helyére senkit, hanem négyesben folytatják tovább. Megpróbáltak kilépni a tinizenekar szerepköréből, és következő dalukban – az elsők között a poptörténetben – egy kényes témáról énekeltek. Az Under One Roof ugyanis egy homoszexuális fiúról szól, akinek másságát az édesapja olyannyira nem tudta elfogadni, hogy előbb megtagadta, majd meggyilkolta a fiát. A kislemez Európában sikeresebb lett, mint Angliában, ahol csupán néhány kritikus értékelte a témaválasztás bátorságát.
Szép sikert értek el viszont a Baby I Know című country jellegű balladával, amely 1977 elején Angliában és az NSZK-ban egyaránt bekerült a Top 10-be. A sikernek köszönhetően a Polydor céghez szerződtek, ám a szerencse elpártolt mellőlük, és népszerűségük csökkenni kezdett. A Still Unwinding című nagylemez stúdiómunkálatai közepette Tony Thorpe bedobta a törülközőt, és kivált a zenekarból. A munka Bob Benhammel, a The Tremeloes volt tagjával folytatódott. A Rubettes 1979-re tervezett koncertturnéja meghiúsult, és a lemezeik iránti csökkenő érdeklődés miatt a Polydor 1980-ban felbontotta a zenekar szerződését. A trióvá (John, Alan és Mick) fogyatkozott együttes 1981-ben a CBS Recordsszal kötött szerződést, ám újabb kislemezei sem lettek sikeresek. 1983-ban, pályafutásuk tizedik évfordulóján a zenészek bejelentették a Rubettes feloszlását. Kis- és nagylemezeikből addigra több mint harmincmillió példány fogyott el világszerte, népszerűségük Franciaországban a The Beatlesével vetekedett. Paul McCartney egyszer állítólag elmesélte Alan Williamsnek, hogy egy francia tévéshow-ban mindjárt a bemutatkozást követően megkérdezték tőle, hogy ismeri-e a The Rubettes együttest. (Ismerte, a két zenész ugyanis akkor találkozott, amikor a The Rubettes és McCartney zenekara, a Wings egy közös műsorban lépett fel. Mellesleg Bickerton és Waddington első együttese, a Pete Best Four a Beatles első dobosa, Pete Best zenekara volt.)
Nosztalgia és pereskedés
1994-ben a Muriel esküvője című világsikerű ausztrál filmben elhangzott az akkor húszesztendős Sugar Baby Love, és ismét sikert aratott. A Rubettes azonban csak az új évezredben került ismét az újságok címlapjaira, méghozzá egy jogvita miatt. Az eredeti felállás három tagja, Alan, John és Mick ugyanis újjászervezte az együttest, a névhasználatra azonban az 1976-ban kivált Bill Hurd is igényt tartott. A vita a bíróságon végződött, az ítélet azonban kimondta, hogy mindkét fél jogosult a névhasználatra, amíg nevükben egyértelművé teszik, hogy melyik formációnak ki a frontembere. (A Middle of the Road, a Baccara és a Boney M. körül is hasonló gondok támadtak, és hasonló bírósági ítéletek születtek.) 2005-ben Williams azzal vádolta Hurdöt, hogy egy németországi tévéfellépés alkalmával megszegte az egyezséget. Az újbóli per viszont azt állapította meg, hogy a megállapodást valójában mindkét fél felrúgta. Mivel vétkességüket nem egyenlő arányban mondták ki, ezért a perköltségeket Hurdnek kellett állnia. Ő fellebbezett az ítélet ellen, ám elveszítette az újabb tárgyalást. A jogerőssé vált ítélet miatt anyagi csődbe került. Alan Williams együttese továbbra is koncertezik, 2008 májusában és júniusában például a Sweet és a Showaddywaddy társaságában turnézott. Ugyanazon év március 28-án a német RTL tévécsatorna egyik műsorában a Sugar Baby Love-ot választották meg a legsikeresebb régi slágernek.
DISZKOGRÁFIA
Kislemezek
* 1974: Sugar Baby Love / You Could Have Told Me
* 1974: Tonight / Silent Movie Queen
* 1974: Juke Box Jive / When You're Falling in Love
* 1975: I Can Do It / If You´ve Got The Time
* 1975: Foe Dee O Dee / With You
* 1975: Little Darling / Miss Goodie Two Shoes
* 1976: You’re the Reason Why / Julia
* 1976: Julia / Dancing in the Rain
* 1976: Under One Roof / Sign of the Times
* 1976: Allez Oop / Rock ‘n’ Roll Queen
* 1977: Baby I Know / Dancing in the Rain
* 1977: Ooh La La / Ladies of Laredo
* 1977: Ladies of Laredo / I’m in Love With You
* 1977: Come On Over / Let Him Bleed
* 1977: Cherie Amour / Come On Over
* 1978: Sometime in Oldchurch / Top of the World
* 1978: Goodbye Dolly Gray / Great Be the Nation
* 1978: Little 69 / No No Cherie
* 1978: Movin’ / San Andreas
* 1978: Movin' / Goodbye Dolly Gray
* 1979: Lola / Truth of the Matter
* 1979: Stay with Me / Au Revoir
* 1979: Kid Runaway / Southbound Train
* 1981: Stuck On You / Breakdown
* 1981: I Can´t Give You Up / We’re Doing It Wrong
* 1982: Don´t Come Crying / Breakdown
* 1985: Keep on Dancing / You Gotta Laugh
* 1987: Sugar Baby Love (Remix 87)
* 1989: Megamix
* 1992: I Never Knew
Albumok
* 1974: Wear It´s At
* 1975: We Can Do It
* 1975: Rubettes
* 1976: Sign of the Times
* 1977: Baby I Know
* 1978: Sometime in Oldchurch
* 1978: Still Unwinding
* 1979: Shangri'la
* 1982: Impact
* 1992: Riding on a Rainbow
* 1995: Making Love in the Rain
* 1995: Smile
Válogatások
* 1976: Pop Power: The Fantastic Rubettes
* 1976: The Best of Rubettes
* 1976: The Rubettes
* 1990: The Best of
* 1992: The Singles Collection
* 1994: Sugar Baby Love
* 1994: 20th Anniversary
* 1997: The Rubettes (Master Series)
* 1998: The Very Best of The Rubettes
* 2000: The Rubettes
* 2002: Very Best of The Rubettes (újra felvett dalok)
* 2003: Super Gold
* 2010: The Hits
VIDEÓK
Sugar Baby Love (másik klip)
Juke Box Jive (másik klip)
Foe Dee O Dee (másik klip)