disco

disco

2012. április 6., péntek

PATRICK HERNANDEZ

Patrick Hernandez (Párizs, Le Blanc-Mesnil, 1949. április 6.) francia énekes a diszkózene népszerűségének csúcsán vált ismertté, de nem sikerült tartósan megmaradnia a műfaj élvonalában. 1979-ben megjelent Born to be Alive című felvétele kiugró sikert aratott, és ma már a diszkózene egyik legismertebb klasszikusának számít. Imázsának eleinte elengedhetetlen kelléke volt elegáns sétapálcája. Nős, egy lánya van.


KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
Patrick Hernandez Párizs egyik északkeleti külvárosában született. (Egyes források szerint születésének helyszíne Guadeloupe szigete, ám az énekes hivatalos honlapján a párizsi Le Blanc-Mesnil szerepel.) Édesapja spanyol, édesanyja félig német, félig olasz származású. Tizenéves korában, az 1960-as években kezdett érdeklődni a könnyűzene iránt. Mint oly sok kortársa, ő is rajongott a korszak legnagyobb sztárjáért, a Beatles együttesért. Gitárt vett magának, sőt Londonba is elutazott, hogy belevesse magát a brit főváros pezsgő zenei életébe. Az 1970-es években már Dél-Franciaország táncos szórakozóhelyeit és zenés színpadjait járta különböző alkalmi társulások tagjaként. Ekkoriban ismerkedett meg Hervé Tholance gitáros énekessel. A továbbiakban vele együtt lépett fel többek között Francis Cabrel, Laurent Voulzy és a Gold együttes koncertjein. 1978-ban találkozott Jean Vanloo producerrel, aki szerződést ajánlott a tehetséges fiatalembernek. Akkoriban élte fénykorát a diszkózene, így kézenfekvő volt, hogy Patrick ezzel a stílussal próbáljon betörni a poppiacra. Vanloo a belgiumi Waterlooba küldte felfedezettjét, hogy új dalokat írjon, amelyeket az ottani stúdióban rögzítenek. Közel egy év munka után megszülettek a friss szerzemények, amelyek közül a Born to be Alive kiugró sikert ért el. Elsőként Olaszországban lett aranylemez, majd heteken át vezette a francia és az angol slágerlistát. A sikerre felfigyeltek az Egyesült Államokban is, ahol a dal remix formájában jelent meg. Az amerikai diszkókban az egyik legtöbbet játszott sláger akkoriban a Born to be Alive volt, amely még a tekintélyes Billboard Hot 100-as listáján is a 16. helyig jutott. Ez azért figyelemre méltó eredmény, mert a tengerentúlon soha nem volt különösebben népszerű az eurodisco. Természetesen a sikernek köszönhetően Hernandezt koncertezni hívták, Vanloo pedig barátjával, Jean-Claude Pellerinnel együtt nagyszabású turnét szervezett az énekes számára. E turné táncosai között volt egy bizonyos Louise Ciccione, aki később Madonna néven vált a könnyűzene egyik állócsillagává. (Más források szerint Madonna csupán jelentkezett egy válogatásra, ahol táncosokat kerestek Hernandez mellé, de őt végül nem választották ki. Ennek azonban ellentmondanak a kettőjüket ábrázoló korabeli fotók, amelyek nyilván nem készültek volna el, ha Hernandez nem figyel fel a fiatal tehetségre.)


Ugyanaz másképp
Érdemes megemlíteni, hogy bizonyos források egész másként ecsetelik Hernandez karrierjét. Szerintük az énekes 1970-ben kapta első lemezszerződését Claude Francois producertől. Francois egy új együttes, a Paris Palace Hotel frontemberi szerepét szánta Hernandeznek, sőt az új formáció hozzá is látott egy album elkészítéséhez. A Born to be Alive állítólag már ekkor megszületett egy másik dallal együtt, ám a tervezett nagylemezből végül nem lett semmi. 1976-ban a Paris Palace Hotel feloszlott, és úgy tűnt, Hernandez énekesi karrierje úgy ér véget, hogy igazából el sem kezdődött. Ekkor lépett színre Jean Vanloo, aki a Making Love című dal felvételére hívta be Patrickot a stúdióba. Aszünetben Hernandez lejátszotta a Born to be Alive-ot, és Vanloo megérezte, hogy a dalból nagy sláger lehetne. Természetesen a diszkódivatnak megfelelően gyorsítani kellett az eredeti tempón. Miután elkészült a végleges változat, Vanloo és Hernandez kilincselni kezdtek a lemez kiadásáért, ám egyetlen francia lemezcég sem vállalta az ismeretlen ifjú debütáló felvételének megjelentetését. Ekkor vették igénybe egy olasz rádióállomás segítségét, és miután a dal felkapottá vált, végül a CBS France hajlandó volt kiadni a kislemezt. (Ugyanakkor a neten elérhető példányok borítóján kiadóként az Aquarius Records szerepel!) Ezeknek a kezdeti nehézségnek köszönhető, hogy a Born to be Alive előbb lett aranylemez Olaszországban, mint Franciaországban. 


A folytatás
A Born to be Alive nagy sikerét nem követték újabbak. Európában a Hervé Tholance társaságában előadott Back to Boogie egy ideig ugyan szerepelt a slágerlistákon, de nem lett annyira népszerű, mint az elődje. A Disco Queen és a Show Me the Way You Kiss című dalok sem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, bár az is igaz, hogy a szokásosnál kevesebb reklámot kaptak. Jól fogyott viszont a nagy sláger címét viselő debütáló album, amelyért 1980 februárjában Hernandez speciális díjat kapott a Billboardtól. A további amerikai sikereket azonban a diszkózene népszerűségének óriási visszaesése teljesen meghiúsította. A műfaj hanyatlása Európában nem volt annyira látványos, mindazonáltal Hernandez pályafutását döntően befolyásolta. Újabb kislemezei már Franciaországban sem váltak igazán népszerűvé, és az 1980-as évek második felétől kezdve már csak a Born to be Alive időnként megjelenő remixei révén lehet olykor hallani az előadóról. A nagy slágert 1983-ban a Disco Connection dolgozta fel, néhány évvel később pedig Belen Thomas énekelte lemezre Hernandez társaságában. A Born to be Alive az elmúlt évtizedek alatt több mint 23 millió példányban talált gazdára, és ezzel többszörös arany- és platinalemez lett. Az új évezredben Hernandez még mindig vállal fellépéseket, amelyek közül a 2008-ban kezdődött Disco Show turné keltette a legnagyobb feltűnést.


DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1978: I Give You a Rendez-Vous / Back in Time
* 1979: Born to be Alive / I Give You a Rendez-Vous
* 1979: Nacido para vivir / I Give You a Rendez-Vous
* 1979: Born to be Alive (3.05) / Born to be Alive (3.40)
* 1979: Born to be Alive / Too Many People
* 1979: Back to Boogie / You Turn Me On (közreműködik: Hervé Tholance)
* 1979: You Turn Me On (közreműködik: Hervé Tholance) / It Comes So Easy
* 1979: Disco Queen / Show Me the Way You Kiss
* 1980: Can’t Keep It Up / Crazy Day’s
* 1981: Goodbye / Someone’s Stepping on My Mushrooms
* 1982: Non Stop / L. A. Shake Down
* 1982: Y'a toujours des sam'dis soir... et des lundis matin / Daisy Dance
* 1983: Tallulah / Slow Down
* 1986: Born to be Alive (The 1987 Remix) / In and Out (Remix Machine featuring Patrick Hernandez)
* 1986: Born to be Alive / Back to Boogie
* 1986: Born to be Alive (The 1987 Remix) / Mystery Nights
* 1988: Born to be Alive (12" Re-Mix Version '88) / Born to be Alive (Single Re-Mix Version '88) / Born to be Alive (Original Single-Version '79)
* 1991: Born to be Alive (Version Le B.P.M „fou”) / Born to be Alive (Version Rapée) / Born to be Alive (Radio Version) / Born to be Alive (Version „Concept Europén” 1978) / Born to be Alive (Version „Concept Américain” 1979)
* 1995: Born to be Alive / Disco Queen


Albumok, válogatások
* 1979: Born to be Alive
* 1980: Crazy Days Mystery Nights
* 1995: The Best of Patrick Hernandez: Born to be Alive

VIDEÓK

Born to be Alive  (Official Clip)


Born to be Alive (másik klip) 

Back to Boogie (Közreműködik: Hervé Tholance) 

Back to Boogie (Közreműködik: Hervé Tholance) (másik klip)



Born to be Alive (Belen Thomas & Patrick Hernandez) 
 

1 megjegyzés:

  1. Hoppá, most látom, micsoda véletlen, ma van Hernandez szülinapja!

    HAPPY BIRTHDAY PATRICK HERNANDEZ!

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.