disco

disco

2012. április 10., kedd

DEE D. JACKSON

Dee D. Jackson (Egyesült Királyság, Oxford, 1954. július 15.) angol énekesnő eredeti neve: Deirdre Elaine Cozier. Az NSZK-ban készített diszkólemezeivel vált népszerűvé a műfaj kedvelői körében az 1970-es évek végén. Ismert slágerei: Automatic Lover, Meteor Man, Fireball, S. O. S. (Love to the Rescue), Moonlight and Starlight. Az 1980-as évek elején Olaszországban telepedett le, ahol saját lemezcéget alapított. 1983-ban fia született. Néhány előnytelen szerződés miatt karrierje rossz irányt vett, és bár az 1990-es években Olaszországban újra sikereket aratott, nemzetközi viszonylatban már kevesebb figyelmet keltett.


KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
A francia Royston Cozier dzsesszzongoristának és feleségének, az énekesnő és táncosnő Gloriának hat gyermeke született. Egyik kislányuk, Deirdre korán érdeklődni kezdett a zene iránt, hegedű- és zongoraleckéket vett, valamint klasszikus táncot tanult. Tizenhat éves koráig szorgalmasan koptatta egy oxfordi iskola padjait, majd elhatározta, hogy énekesnő lesz. Egy kicsiny klubban kapott munkát – pincérnőként. Itt értesült arról, hogy Münchenben érdemes szerencsét próbálnia, amely az akkoriban nagyon népszerű eurodisco egyik fellegvárának számított. Dee D. szeme előtt alighanem Amanda Lear és Donna Summer sikerei lebegtek. Elhatározta, hogy az NSZK-ba utazik, hogy találkozzon az ifjú tehetségek pártfogójával, Abi Ofarim zenei producerrel. A találkozó ugyan nem jött létre, de az ambiciózus lánynak mégis szerencséje volt: angol stúdiózenészekkel futott össze, akik éppen a divatos női trió, a Silver Convention (Fly, Robin, Fly) új lemezén dolgoztak. Gary Unwin basszusgitáros és felesége, Patti otthonukba fogadták a pénz nélküli Dee D.-t. A lány rövidesen a Song Parnass klubban vállalt munkát: népdalokat énekelt, eleinte igen alacsony díjazásért. Idővel egyre népszerűbbé vált. Első kislemeze, a Man of a Man nem aratott igazán nagy sikert, mindazonáltal az ígéretes énekesnő készíthetett egy újabbat, amely az Unwin házaspár Automatic Lover című szerzeményét tartalmazta.


Kozmikus kitérők
Az Automatic Lover meglepően nagy sikert aratott, szerte a világon a toplisták élmezőnyében szerepelt: több mint nyolcmilliót adtak el belőle. (A Magyar Rádió érdekes módon az eredeti helyett inkább Sylvia feldolgozását favorizálta a műsoraiban.) Brazíliában például oly hatalmas volt a siker, hogy Dee D.-t „hamisítani” kellett: Regina Shakti táncosnő lépett fel Dee D. nevében és jelmezeiben. A brazil közönség persze tudta, hogy nem az igazi énekesnőt látja, mégis tódult a „klón” koncertjeire, és nézte fellépéseit a brazil tévében. Az Automatic Lover kiemelkedő sikere után nem kellett sokat várni Dee D. albumára, amely Cosmic Curves (Kozmikus kitérők) címmel került a boltokba. A jó barát, Gary Unwin szerzőként és zenészként egyaránt részt vett a nagylemez elkészítésében. Akkoriban világszerte nagy sikert aratott a Csillagok háborúja (1977) című film, divatosak voltak a sci-fi témák a zenében, az irodalomban, a filmvilágban és a szórakoztatóipar különböző ágazataiban. A sci-fi téma köré épülő Cosmic Curves a kor diszkódivatját követte azzal, hogy az A oldalán található felvételek „egybefolytak”, és közel húszperces nonstop mixet alkottak. Az album a Jupiter Records gondozásában jelent meg. Producere az a Ralph Siegel volt, aki a következő évben óriási sikert ért el a Dschinghis Khan nevű új együttesével. Dee D. Jackson következő kislemezét még 1978 végén piacra dobták: a Meteor Man szintén nagy slágernek bizonyult. 1979-ben az énekesnőnek csupán egy kislemeze jelent meg, a Fireball. Ez is slágerré vált, akárcsak az új albumot beharangozó S. O. S. (Love to the Rescue). A második nagylemez, az 1980-as Thunder and Lightning azonban már meg sem közelítette a Cosmic Curves sikerét: az ún. „space-disco” divatja időközben elmúlt, az énekesnő és segítői pedig az új albumon már nem éreztek rá a legmenőbb stílus- és hangzásvilágra. Talán ez is szerepet játszott abban, hogy Dee D. még ugyanabban az évben Los Angelesbe ment.


Túl a csúcson
A tengerentúlon nem sok babér termett a brit énekesnő számára, aki Los Angeles után Olaszországba helyezte át a székhelyét. Ez nem volt rossz húzás, hiszen a 1980-as évek elején bealkonyult a müncheni diszkóhangzásnak, és az új diszkódivatot az olaszok diktálták: az ún. italodisco az 1980-as évek közepére futott fel igazán. Dee D. újabb kislemezeivel és maxijaival azonban nem tudott az újabb irányzat sztárjává válni, bár például a Moonlight and Starlight című 1984-es maxija nem volt sikertelen. Legismertebb slágerének tízéves jubileumára 1988-ban Michael Cretu remixet készített az Automatic Loverből. Cretu akkoriban nagy sikereket ért el akkori felesége, Sandra karrierjének egyengetése révén, később pedig az Enigma nevű formációjával világméretű népszerűségre tett szert. Azonban Cretu ide vagy oda, a körülbelül hétperces remix nem sikerült igazán jól: Dee D. énekéből alig hagytak meg valamit, viszont túlságosan sokszor ismétlődik a részben monoton géphangra épülő refrén. Az 1990-es években CD-n jelent meg az énekesnő első két albuma bónuszfelvételekkel kiegészítve: a nosztalgiázni vágyók örömmel fogadták ezeket a (nem hivatalos) kiadványokat. Dee D. egy új albumot is készített Blame It On the Rain címmel. Tevékenységi körét időközben kiszélesítette: producerként is dolgozik. DDE (Divine Dance Experience) Records néven egy saját lemezcégét alapított, amely house, trance, tribal és R&B jellegű zenéket ad ki. Időnként persze Dee D. Jacksonról, az énekesnőről is lehet hallani: 1997-ben a Meteor Man újabb változataival örvendeztette meg a rajongóit. Ugyanabban az évben Birdy néven is kiadott egy maxit, amely a Make My Day című dal négyféle verzióját tartalmazza. Több mint három évtizedes pályafutásának legteljesebb válogatásalbuma 2010-ben jelent meg. A kiadványon hallható a kuriózumnak számító Man of a Man, és a jól ismert dalok mellett a két legnépszerűbb sláger 2010-es verziója is. 2011 februárjában – a Cosmic Curves után – a Thunder and Lightning remaszterizált (hivatalos) verziója is eljutott a közönséghez, júliusban pedig ismét a Meteor Man újult meg Fabio de Vito és Paolo Miro jóvoltából.


DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1977: Man of a Man / Only Your Love
* 1977: Automatic Lover / Didn't Think You'd Do It
* 1978: Meteor Man / Galaxy Police
* 1979: Fireball / Falling Into Space
* 1979: Fireball / Automatic Lover
* 1979: Which Way Is Up / Teach You How to Dance
* 1980: S. O. S. (Love to the Rescue) / Which Way Is Up
* 1980: S. O. S. (Love to the Rescue) / Sky Walking
* 1980: Thunder and Lightning / Living in a Dream
* 1981: Talk Me Down / E. S. P.
* 1982: Shotgun / How Do You Want Your Love
* 1983: S. O. S. (Love to the Rescue) / S. O. S. (Love to the Rescue) (Megamix)
* 1984: Moonlight and Starlight / Moonlight and Starlight (Instrumental)
* 1984: My Sweet Carillon / My Sweet Carillon (Instrumental Version)
* 1985: Heat of the Night / Moonlight and Starlight
* 1986: Automatic Lover (The Innovative Mix) / Automatic Lover (The Traditional Mix)
* 1988: Automatic Lover (Long Version) / Automatic Lover (Club Mix)
* 1988: Automatic Lover (New Digital Version) / Automatic Lover (Instrumental Version)
* 1995: Meteor Man (Long Version) / Meteor Man (Single Cut) / Automatic Lover (Long Version) / Automatic Lover (Single Cut)
* 1996: People (Club Maxi Version) / People (House Mix) / People (Extended Basic Mix) / People (Basic Radio Mix) / People (Extended Mellow)
* 1997: Meteor Man (Vocal Version) / Meteor Man (Ambient) / Meteor Man (Modern Time) / Meteor Man (Instrumental)


Albumok
* 1978: Cosmic Curves
* 1980: Thunder and Lightning
* 1980: The Fantastic (a Thunder and Lightning új kiadása)
* 1995: Blame It On the Rain

Válogatások
* 1981: Profile
* 1998: Il Meglio
* 2010: Space and Time 2010

VIDEÓK

Man of a Man  (csak zene!)

Automatic Lover (Original Video)

Automatic Lover (másik klip)

Automatic Lover (és még egy klip)

Meteor Man (csak zene!)

Galaxy Police (csak zene!)







UTÁNZATOK

Automatic Lover (Előadó: Sylvia) (csak zene!)

Meteor Man (Tánc: Regina Shakti, ének: Dee D. Jackson)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése