disco

disco

2015. február 17., kedd

BARRABÁS

A spanyol Barrabás együttes 1971-ben alakult Fernando Arbex dobos vezetésével. Két évvel később csatlakozott José Luis Tejada, akinek hangja meghatározóvá vált a formáció zenei világában. A Barrabás eredetileg dzsessz- és funkyelemekkel színesített latin rockot játszott, később azonban zenéje diszkóorientálttá vált. Az együttes 1978-ban feloszlott, 1980-ban azonban újjászerveződött. Korai korszakából a Woman, a Wild Safari és a Hi-Jack, diszkókorszakából pedig az On the Road Again és a The Lion (Don't Kill the Lion) című felvétele a legismertebb. 


TAGOK
Az eredeti felállás
* Fernando Arbex [José Fernando Arbex Miró] (Spanyolország, Madrid, 1941. május 28. – Madrid, 2003. július 5.) – dobok, ének (1971–78)
* Iñaki Egaña [Ignacio Egaña Azpeitia] (Spanyolország, Baszkföld, Portugalete, 1948.) – ének, basszusgitár (1971–1972, 1985-től)
* Tito Duarte [Ernesto Duarte Hernández] (Kuba, Havanna, 1946. augusztus 7. – Spanyolország, Córdoba, 2003. július 14.] – szaxofon, fuvola, kongadobok (1971–1978)
* Ricky Morales [Enrique Morales] (Fülöp-szigetek, Manila, 1945. május 25.) – szólógitár, ének (1971–1978)
* Miguel Morales (Fülöp-szigetek, Manila, 1949. április 17.) – ritmusgitár, basszusgitár, ének (1971–1978, 1985-től)
* Juan Vidal [Juan „Joao” Antonio Vidal] (Portugália, Lisszabon, 1945. január 10.) – ének, orgona, zongora (1971–1978)

Később csatlakoztak
* José María Moll [José María Moll de Alba y Fernández-Cela] (Spanyolország, Madrid, ?) – dobok (1972–1974 és 1980-tól)
* José Luis Tejada (Spanyolország, Barcelona, 1944. augusztus 16. – Spanyolország, Mataró, 2014. április 20.) – szólista (1973–1978, 1980–1983)
* Daniel Louis – dobok (1974–1978)
* Koky [Jorge Eduardo Maning] (Costa-Rica, ?) – gitár, háttérvokál (1980–1983)
* Jesús Gordaliza – basszusgitár, háttérvokál (1980–1983)
* Armando Pelayo – billentyűs hangszerek, háttérvokál (1980–1983)


KARRIERTÖRTÉNET
Az előzmények
Fernando Arbex tizenhat éves korában kezdett dobolni. 1964-ben Manuel Gonzálezzel (basszusgitár), Juan Pardóval (gitár) és Antonio „Junior” Moralesszel (gitár) közösen megalapította a Los Brincos együttest, amelyet „a spanyol Beatles”-ként reklámoztak. Valamennyien énekeltek is, ami zenei világuk egyik fő jellegzetességének számított. Noha már első felvételeik sikert arattak, Pardo és Morales két évvel később kiváltak, és duóban zenéltek tovább. Helyükre Vicente Jesús Martinez és Morales egyik fivére, Ricky érkezett. Az új felállást hamar elfogadta a közönség, mindazonáltal rövidesen Martinez is lelépett. Távozása után a harmadik Morales fiú, Miguel csatlakozott a zenekarhoz. Arbex úgy gondolta, hogy zenéjüknek haladnia kell a korral, ezért a Los Brincos a liverpooli hangzást idővel felcserélte a pszichedelikus rockkal. Ennek jegyében készült albuma, a Mundo, demonio y carne angol nyelvű változatban is megjelent – World, Evil & Body címmel –, ám akkora kudarcnak bizonyult, ami az együttes feloszlásához vezetett. Arbex 1970-ben egy újabb együttest alapított Alacrán (Skorpió) névvel, Iñaki Egaña (szólógitár, ének) és a kolumbiai Oscar Lasprilla (gitár, billentyűs hangszerek) közreműködésével. Az új formáció 1970-ben kiadta a Sticky / Take a Look Around You, Baby című kislemezét, a következő évben pedig a nevével azonos című debütáló albumát. A kiugró közönségsiker ezúttal is elmaradt, ám Arbex nem csüggedt. Időközben feladta a pszichedelikus rockzenével kapcsolatos ambícióit, és egy olyan együttest akart szervezni, amely a Santanához és az Osibisához hasonló zenét játszik. Ennek jegyében még 1971-ben megalakult a Barrabás. Az Alacránból átjött Iñaki Egaña, a néhai Los Brincost pedig Ricky Morales és Miguel Morales képviselte. További tagok: Tito Duarte (szaxofon, fuvola, kongadobok) és Juan Vidal (ének, orgona, zongora). 


A kezdeti sikerek 
A Barrabás 1972-ben készítette el első albumát az RCA Victor cégnél, amelynek igazgatója Ernesto Duarte volt, az egyik zenész, Tito Duarte édesapja. Az LP a rock & roll, a fekete zene, az afro-kubai rock és az úgynevezett música caliente stíluselemeit ötvözte. A nyolc felvétel mindegyike angol nyelvű, a kiejtésben amerikai akcentus érződik, ami miatt sokáig még Spanyolországban is azt hitték, hogy a Barrabás egy amerikai együttes. Elsőként a Wild Safari vált ismertté az egész világon: vezette az amerikai R&B slágerlistát, és toplistás volt a latin-amerikai országokban, Kanadában, Németországban és Franciaországban is. Hasonló sikert ért el a Woman, amely különösen a lemezklubokban örvendett nagy népszerűségnek, egyes szakmai weboldalak a diszkózene egyik előfutáraként értékelik. A sikerrel azonban megérkeztek a problémák is: Egaña valamilyen kábítószerügybe keveredett, és kivált a zenekarból. Arbex úgy ítélte meg, hogy a Barrabás ügyeinek intézése túl sok idejét és energiáját elveszi, ezért nem tud a kellő aktivitással részt venni a szorosan vett zenei munkában. A problémák megoldására két új zenész érkezett az együtteshez: José Luis Tejada énekesként pótolta Egañát (a basszusgitárosi pozíciót Miguel Morales vette át), míg a dobos José María Moll Arbex helyébe lépett. (Moll kezdettől fogva dobolt a Barrabás koncertjein, de csak 1972-ben lett hivatalosan is a zenekar tagja.)


A nemzetközi sikerektől a feloszlásig
Az új tagokkal készült el a Barrabás második albuma, az 1973 januárjában kiadott Power, amelyről a Mr. Money és a Children aratott kiemelkedő sikert. Előbbit az Egyesült Államokban reklámzeneként is felhasználták, utóbbi pedig Venezuelában valóságos himnusszá vált. Az együttes venezuelai koncertjének biztosítására állítólag még a hadsereget is bevetették. A latin-amerikai turné El Salvadorban, Nicaraguában, Panamában, Kolumbiában, Guatemalában és Peruban folytatódott: a záró koncertnek nem kevesebb, mint hatvanezer nézője volt. A nemzetközi sikernek köszönhetően a zenekar harmadik nagylemeze, a ¡Soltad a Barrabas! már nem az RCA Victor spanyolországi stúdiójában, hanem a hollywoodi MGM Polydor Studiosban készült, amelyet akkoriban a világhírű énekes-színész, a spanyolul folyékonyan beszélő Sammy Davis Jr. vezetett. Az LP-n hallható kilenc track közül a legelső, a Hi-Jack lett a legnépszerűbb, bizonyos országokban az album ezzel a címmel jelent meg. A dal vezette a spanyol slágerlistát, és első lett az amerikai diszkólistán is. 1975-ben a világhírű dzsesszzenész, Herbie Mann készített belőle egy sikeres feldolgozást, melynek vokálját Cissy Houston (Whitney Houston édesanyja) énekelte. A Hi-Jack időszakában felmerült az a lehetőség, hogy a Barrabás legyen a Rolling Stones amerikai turnéjának előzenekara, ehhez azonban az együttesnek az Egyesült Államokba kellett volna áthelyeznie a székhelyét. Arbex a zenekar tagjai között szavazásra bocsátotta a dolgot, aminek eredményeképpen az ajánlatot visszautasították. 


1974-ben különböző nézeteltérések miatt José María Moll távozott a Barrabásból, helyére Daniel Louis érkezett. Vele vették fel a zenekar következő három albumát, elsőként a Heart of the Cityt, amely bizonyos országokban a nagy sláger reklámértékét kihasználva Checkmate címmel jelent meg. Maga az LP azonban a vártnál szerényebb sikert aratott, a Billboard toplistáján például csak a 149. helyig jutott. Érdekesség, hogy az egyik track, az instrumentális Mellow Blow egyike volt a legelső maxilemezeknek, sőt a kiadónak, az Atlantic Recordsnak ez volt az első ilyen kiadványa. A Barrabás ötödik albuma, a Watch Out az Atlantic Records New York-i stúdiójában készült. A vendégzenészek között találjuk Herbie Mann (fuvola) és Michael Brecker (szaxofon) nevét. A lemezborítón látható hölgy Ellen Michaels, az amerikai Playboy 1972. márciusi számának playmate-je. A sikeres modellt más előadók (például Eric Clapton és a Salsoul Orchestra) lemezeinek borítóján is megcsodálhattuk. A szépségkirálynők mindig előszeretettel hangoztatják, hogy mily nemes célok érdekében szeretnék kamatoztatni hírnevüket, Ellen azonban nem beszélt, inkább cselekedett: a fogyatékkal élőket, vakokat, időseket segíti, szabadidejében pedig természetfotósként ténykedik. Ahogy az már megszokottnak mondható a Barrabás esetében, a Watch Out is megjelent a nagy sláger, a Desperately címére keresztelve. Az viszont furcsa, hogy a hatodik album, az 1976-os Swinger egyik alternatív címváltozata: Watch-out, noha a lemezen nincs ilyen című track, viszont a cím miatt könnyen összekeverhető az előző LP-vel. Az együttes zenéje akkoriban kezdett egyértelműen a diszkó felé orientálódni. Nem tudni, hogy ennek a stílusváltásnak volt-e köze ahhoz, hogy a tagok között egyre több feszültség keletkezett. Ámbár a Barrabást a Playboy magazin 1977-ben a világ harmadik legjobb funky együttesévé választotta, a zenekar 1978-ban feloszlott.


Újra az úton
A Barrabás 1971-ben a dobos, Fernando Arbex kezdeményezésére alakult meg, 1980-as újjászerveződése pedig a másik dobosnak, José María Mollnak köszönhető. A régi felállásból visszatért José Luis Tejada énekes, az új tagok: Jorge Eduardo Maning alias Koky (gitár), Jesús Gordaliza (basszusgitár) és Armando Pelayo (billentyűs hangszerek). Mindazonáltal az ősalapító Fernando Arbex sem tűnt el, aki a továbbiakban producerként és szerzőként vette ki a részét a munkából. Az új felállás első lemeze, a Piel de Barrabas a zenekar történetének egyik legnépszerűbb albuma lett. A felvételek helyszíne a madridi Estudios Kirios volt. A húzósláger, az On the Road Again (Újra az úton) világsikert aratott, kétmillió példányban kelt el: a spanyol nyelvű verzió egész Latin-Amerikában vezette a toplistákat, az angol nyelvű változat pedig Franciaországban, Olaszországban, az NSZK-ban és a skandináv államokban került a legkedveltebb kislemezek közé. Arbex szerzeménye a másik sláger is, a Please Mr. Reagan, Please Mr. Breznev is, amelyet a Szovjetunió és az Egyesült Államok között zajló hidegháború ihletett. A Barrabás hirtelen ismét felkapott együttes lett, turnékra, tévéshow-kba hívták.


Az 1982-es album, a Bestial részben a müncheni Musicland Studiosban készült. Erről is egy Arbex által írt dal, a The Lion (Don't Kill the Lion) vált a legnépszerűbbé. A Viva María különösen az olasz közönségnek tetszett, és a klip gyakori televíziós sugárzásának köszönhetően Itáliában a toplista élére került. A teljes album élő bemutatójára a madridi Pacha klubban került sor La noche Bestial de Barrabas címmel: a koncertről film- és hangfelvétel is készült. A biztató újrakezdés ellenére azonban az RCA Victor ejtette az együttest, és ezért Moll kivételével mindenki lapátra került. A Barrabás azonban nem szűnt meg: Moll mellé visszatért Iñaki Egaña és Miguel Morales, az alkalmilag szerződtetett zenészek között pedig ott volt Tito Duarte is. Ez a felállás Forbidden címmel egyetlen albumot jelentetett meg, méghozzá a CBS gondozásában. A Saint-Valentine, a Lovers in the Rain és a Sex Surprise Big Surprise keltette a legnagyobb figyelmet, mindazonáltal a Forbidden valószínűleg nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mert az együttesnek évekig nem jelent meg újabb stúdióalbuma. Ezek az esztendők a zenekar honlapja szerint főleg spanyolországi és latin-amerikai turnékkal teltek. 1994-ben Moll saját stúdiójában, a madridi Solerában készült a Barrabas Power – Abraxa című album, amely azonnal megjelent CD-n is, sőt kazettán is forgalomba került. (Mint tudjuk, a kazetták akkoriban kezdtek kimenni a divatból, és már nem volt teljesen természetes, hogy egy új lemez kazettán is kijön.) A lemez a zenekar nagy slágereit tartalmazza új változatokban. A válogatáslemezek közül említést érdemel az 1999-es Barrabas vive, amely addig meg nem jelent dalokat is tartalmaz. 2010-ben Barrabas in Concert címmel egy DVD került az üzletekbe. Ezen a koncertfelvételen természetesen felcsendültek a formáció legnépszerűbb slágerei is. Bár az alapító Fernando Arbex és Tito Duarte 2003-ban elhunytak, a Barrabás karriertörténete jelen sorok írásakor is folytatódik. 


DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1972: Wild Safari / Rock and Roll Everybody
* 1972: Woman / Cheer Up
* 1972: Woman / Chicco
* 1972: You Know / Keep on Moving
* 1973: Casanova / Children
* 1973: Mr. Money / Boogie Rock
* 1973: Boogie Rock / Casanova
* 1973: Boogie Rock (mono) / Boogie Rock (stereo) (promóciós lemez)
* 1973: Boogie Rock / The Horse
* 1973: Wild Safari (Safari salvaje) / Woman (Mujer)
* 1973: Woman / Never in This World
* 1974: Mad Love / Funky Baby
* 1974: Hi-Jack / Lady Love
* 1974: Hi-Jack / Susie Wong
* 1974: Hi-Jack (mono) / Hi-Jack (stereo) (promóciós lemez)
* 1974: Mr. Money / Casanova
* 1975: Mellow Blow / Checkmate
* 1975: Checkmate / Family Size
* 1975: Checkmate / Four Season Woman
* 1975: Make It Easy / Take a Wild Ride
* 1976: Desperately / Broadway Star
* 1976: Desperately / It
* 1976: Desperately (mono) / Desperately (stereo) (promóciós lemez)
* 1976: Family Size / Make It Easy
* 1976: Family Size / Take a Wild Ride
* 1977: Swinger / Week End
* 1977: Desperately / Mellow Blow
* 1981: Please Mr. Reagan, Please Mr. Breznev / Laura
* 1981: On the Road Again / Hardline for a Dreamer
* 1981: On the Road Again / Please Mr. Reagan, Please Mr. Breznev
* 1982: On the Road Again / Wild Cat
* 1982: (Be My) Rebel / Dolores
* 1982: The Lion (Don't Kill the Lion) / Lover of the Night
* 1982: The Lion (Don't Kill the Lion) / Viva Maria
* 1982: Viva María / So Long
* 1983: (Be My) Rebel / Viva Maria
* 1983: (Be My) Rebel (Long Version) / Viva Maria (Long Version)
* 1983: Saint-Valentine / Lovers in the Rain
* 1984: Saint Valentine (Special Remixed Version) / Hollywood Ten O' Clock at Night / Inside of Me
* 1984: St. Valentine (Long Version – Special Disco Mix) / Sex Surprise / Black Cotton Plantation
* 1984: St. Valentine / Black Cotton Plantation
* 1984: Lovers in the Rain / Sex Suprise, Big Surprise
* 1995: Caribe / On the Road Again
* 2007: Woman (Funk Foundation Afroholics Vocal) / Woman (Funk Foundation Afroholics Dub)


Albumok
* 1972: Barrabás (Wild Safari címmel is megjelent)
* 1973: Power
* 1974: ¡Soltad a Barrabas! (Hi-Jack címmel is megjelent)
* 1975: Heart of the City (Checkmate címmel is megjelent)
* 1976: Watch Out (Desperately címmel is megjelent)
* 1977: Swinger (Watch-out és Barrabás címmel is megjelent)
* 1981: Piel de Barrabas
* 1982: Bestial
* 1983: Forbidden (Forbidden Fruits címmel is megjelent)
* 1994: Barrabas Power – Abraxa


Válogatások
* 1974: Lo mejor de Barrabas
* 1975: The Very Best of Barrabas
* 1975: Safari Rock
* 1999: Barrabas vive
* 2000: Todos sus grandes exitos
* 2000: The Best of The Original Barrabas 1971–1984 (2 CD)
* 2005: Sus primeras grabaciones (1972–1975) (2 CD)
* 2005: Musica Caliente (2 LP)

DVD
* 2010: Barrabas in Concert

VIDEÓK



Casanova (csak zene!)

Boogie Rock (csak zene!)


Mellow Blow (csak zene!)

Checkmate (csak zene!)

Desperately (csak zene!)


(Be My) Rebel (csak zene!)


St. Valentine (csak zene!)

Lovers in the Rain (csak zene!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.