2012. szeptember 29., szombat

PAUL PARKER

Paul Parker (Egyesült Államok, Kalifornia, San Francisco, 1952. július 31.) amerikai énekes 1982-ben vált ismertté a Right on Target című felvételével, amely pályafutása legnagyobb slágerének bizonyult. Sikereiben nagy szerepet játszott jó barátja, Patrick Cowley (1950–1982), a legendás szintetizátormágus. Mindketten a Hi-NRG korai képviselőinek számítottak, e műfaj részben nekik köszönhetően vált népszerűvé. Paul mint énekes közreműködött Cowley albumain is, legkedveltebb közös munkájuk a Tech-No-Logical World. Barátja halála törést okozott Parker pályafutásában, későbbi dalai ugyanis már korántsem voltak annyira sikeresek, mint a Cowley-val közös lemezei. Az új évezredben ismét gyakrabban hallat magáról, friss felvételei főleg az amerikai melegek körében népszerűek.


KARRIERTÖRTÉNET 
A kezdetek 
Paul Parker életéről és karrierjéről kevés információ található a világhálón. Pontos születési adatai sem ismeretesek, ámbár véletlenül (?) elszólta magát saját honlapján, amikor arról írt, hogy első nagy slágere pontosan a 30. születésnapján került a slágerlista élére. (Ezen információ birtokában már csak némi utánajárást igényelt a születési dátum kinyomozása.) Parker az 1970-es évek közepén tűnt fel a San Franciscó-i könnyűzenei életben. Egy feldolgozásokat játszó zenekarban gitározott és énekelt, a repertoáron a Crosby, Stills, Nash & Young, az Eagles, a Grateful Dead, a Beatles és a Rolling Stones szerzeményei szerepeltek, utóbbi bandától Parker kedvence a Wild Horses volt. 1979 őszén ismerkedett meg Patrick Cowley-val: egy közös barátjuk hozta össze őket. Cowley meghívta Pault a stúdiójába, ahol beavatta új barátját a diszkózene rejtelmeibe. Természetesen próbaéneklésre is sor került, amely ragyogóan sikerült: Patricknak nagyon tetszett Parker előadói stílusa. Olyan összhang alakult ki közöttük, hogy a producer csak megadta a jelet az éneklésre, és Paul elsőre azt nyújtotta, amit vártak tőle. Mindazonáltal első kislemeze még Cowley közreműködése nélkül jelent meg, ám nem keltett különösebb figyelmet. (A hátsó borító egy izmos, meztelen férfit ábrázol, kétséget sem hagyva afelől, hogy kiknek is szánták a kiadványt.) Annál nagyobb sikert aratott viszont közös produkciójuk, a Right on Target, amely két hétig vezette a Billboard Hot Dance Music/Club Play slágerlistáját. Ahogy arról fentebb szó volt, a dal éppen Paul születésnapján került a toplista élére, ezért a barátok egy nagy meglepetésbulit rendeztek a kétszeres esemény megünneplésére. A Right on Target Paul nevével jelent meg, előtte azonban az énekes vokalistaként működött közre a Lift-Off című szerzeményben, amely a Megatron Man című 1981-es Patrick Cowley-albumon hallható.


Túl sok álmodozás 
Mondani sem kéne, hogy a Right on Target sikere szorosabbá tette Paul és Patrick együttműködését, amely azonban sajnos nem tartott túl sokáig, ugyanis Cowley 1982. november 12-én AIDS-ben elhunyt. A Tech-No-Logical World – melynek vokálját Paul énekli – eredetileg Patrick harmadik albumára, a Mind Warpra íródott, és ez a kiadvány még a szintetizátormágus életében megjelent. Paul első szólóalbuma, a Too Much to Dream (Túl sokat álmodni) azonban csak a szerző-produceri teendőket ellátó Cowley halála után került a boltokba. A hét felvételt tartalmazó LP-ről a címadó dal jelen sorok írójának egyik nagy kedvence abból a korszakból, de kislemezre másolták a Shot in the Night és a Love's on the Line című dalokat is. Érdekes módon ezek egyike sem Cowley szerzeménye: a címadó felvétel Anette Tucker és Nancy Mantz nevéhez fűződik (eredetileg a The Electric Prunes számára írták 1966-ban), a másik kettőt maga Parker jegyzi. Paul a barátainak, elsősorban Cowley-nak, ajánlotta az albumot, amelyen Patrick játszott a billentyűs hangszereken és a szintetizátorokon. Cowley és Parker valósággal forradalmasították a nyolcvanas évek elejének diszkózenéjét, hiszen részben nekik köszönhetően jött divatba a Hi-NRG hangzás. 


Újabb próbálkozások 
1983 őszén Paul az Egyesült Királyságban turnézott, ahol megismerkedett Ian Anthony Stephens producerrel. Stephens épp akkoriban dobta piacra a Searchin’ című dalt, amely egy addig alig jegyzett énekesnő, Hazell Dean első nagy slágerévé vált, ámbár eleinte csak periférikusan futott be: Európa melegdiszkóinak egyik kedvenceként tartották számon, majd a következő év tavaszán az új kiadás már számos országban bejutott az összesített Top 10-be is. (Hiába, a melegek mindig lelkes és hálás közönséget jelentettek.) Akkor azonban Stephens már javában San Franciscóban dolgozott Paul Parker számára. Első közös munkájuk, a Desire 1984-ben jelent meg, immár nem a Megatone Records, hanem a Techique kiadásában. Az Oak Lawn Recordsnál 1986-ban megjelent Time After Time egy Cindy Lauper-sláger feldolgozása. (Azóta az újabb feldolgozások állítólag már többet merítenek Parkertől, mint Laupertől.) Ugyanabban az esztendőben került a boltokba a Stranger (In a Strange Land) / Running Around in Circles című kislemez, amelynek mindkét felvétele duett Pamala Stanley énekesnővel. A két szólista barátságot kötött ugyan, de a közös munkának mégsem lett folytatása, mivel szólófelvételeik nagyobb sikert arattak, mint a duettjük. 1987-ben Parker producert váltott: Stephens helyébe Man Parrish lépett, akit a melegdiszkó rajongói jól ismerhetnek a Man 2 Man Male Stripper című slágeréből. A Paullal közös produkció, a One Look (One Look Was Enough) nem lett akkora nemzetközi siker, mint a Male Stripper, mindazonáltal a tengerentúli klubokban jól futott.


A kilencvenes évektől napjainkig 
Paul repertoárjában a feldolgozások idővel egyre nagyobb szerepet kaptak. Giorgio Moroder 1977-es örökzöldje, a From Here to Eternity átirata ugyan nem vált annyira népszerűvé, mint amire készítői számítottak, ám az 1992-es Wicked Game már figyelemre méltó sikert ért el. Chris Isaak egy évvel korábbi soft rock slágerének diszkófeldolgozása igazi meglepetést jelentett, részben azért is, mert a diszkóra specializálódott ZYX Records forgalmazta a kiadványt. A következő évben a U2 örökzöldje, a With Or Without You diszkóátirata keltett feltűnést szintén a ZYX Records jóvoltából. A produceri teendőket ismét Ian Anthony Stephens látta el. A rockrajongók már e két feldolgozás hallatán is szentségtörést emlegettek, szíverősítőre azonban csak 1995-ben lett igazán szükségük, amikor Parker a The Doors 1971-es klasszikusát, a Riders on the Stormot tűzte műsorára. Ugyanabban az évben végre megjelent második albuma is, a Destiny. A melegek egyik ikonja ezúttal keménykötésű motorosként pózolt a borítón. A CD-n javarészt feldolgozások hallhatók, a fentebb említetteken kívül például a The Cars lírai felvétele, a Drive és Bruce Springsteen filmdala, a Streets of Philadelphia. Sőt még egy Philadelphia is, melynek eredetijét nem kisebb sztár adta elő, mint Neil Young. Ráadásként Paul új verzióban szólaltatta meg első nagy slágerét, a Right on Targetet is. 1997-ben Angie Golddal énekelt duettet. (A hölgyet nálunk alighanem az Eat You Up című 1985-ös slágere révén ismerik a legtöbben.) 2002-ben Paul két felvétellel (Have Yourself a Merry Little Christmas, Home for Christmas) működött közre egy karácsonyi albumon, melynek bevételét jótékony célokra ajánlották fel: egy AIDS-alapítvány és egy mellrák elleni alapítvány kapta meg a pénzt. 2003-ban Paul és Man Parrish ismét közös felvételeket készített, melyek Man Parrish honlapján voltak elérhetőek. Ezek egyike a Right on Target újabb változata volt, illetve a dzsesszes hangvételű Dreamer. 2010-ben megjelent a rajongók által nagyon várt harmadik album, a kilenc felvételt tartalmazó Take It from Me. 2012-ben a sztár egy friss felvétellel ünnepelte hatvanadik születésnapját: a Baby Come & Get It a klasszikus Hi-NRG hangzást hozta vissza a Parker-dalokra mindig is jellemző erőteljes vokállal. Az új dal először az iTuneson vált elérhetővé.


DISZKOGRÁFIA 
Kislemezek, maxik 
* 1981: Welcome to Freedom / Nowhere to Fall 
* 1982: Right on Target / Pushin Too Hard 
* 1982: Tech-No-Logical World / Primitive World (Patrick Cowley featuring Paul Parker) 
* 1982: Shot in the Night / Shot in the Night (Short Version) 
* 1982: Shot in the Night / Baby You Can Have My Lovin' Anytime 
* 1983: Love's on the Line / Nighthawk 
* 1983: Love's on the Line / Too Much to Dream (I Had Too Much to Dream Last Night) 
* 1983: Shot in the Night / Too Much to Dream 
* 1983: Too Much to Dream / Shot in the Night 
* 1984: Desire / Desire (Hi' Energy Mix) 
* 1984: Desire / Desire (remix) (promóciós lemez) 
* 1984: Desire / Desire (Instrumental Version) 
* 1985: Don't Play with Fire / Without Your Love (I'm Never Gonna Make It) 
* 1985: Don't Play with Fire (Vocal) / Don't Play with Fire (Instrumental) / Without Your Love / Desire (Vocal) / Desire (Instrumental) / Ready or Not 
* 1986: Time After Time (Vocal) / Time After Time (Instrumental) 
* 1986: Time After Time / Don't Play with Fire (Full Length Version) / Time After Time (Instrumental)
* 1986: Time After Time (Original Version) / Time After Time (Instrumental Version) / Time After Time (Special House Mix) / Time After Time (Radio Version) 
* 1986: Ready or Not / Time After Time (Remix) 
* 1986: Stranger (In a Strange Land) / Running Around in Circles (Pamala Stanley / Paul Parker) 
* 1987: One Look (One Look Was Enough) (Extended Dance Mix) / One Look (One Look Was Enough) (The Man Parrish Mix) 
* 1987: One Look (One Look Was Enough) (Radio Edit) / One Look (One Look Was Enough) (US-Mix)
* 1987: One Look Was Enough (Dance MixMontage 45 Tours) / One Look Was Enough (A Rom Bugsy Siegal Mix) 
* 1992: Wicked Game (Radio Version) / Wicked Game (East Side Mix) / Wicked Game (Uncle Sam's Mix) / Wicked Game (West Side Mix) / Fantasia 
* 1992: Wicked Game (Radio Version) / Wicked Game (East Side Mix) / Wicked Game (Uncle Sam's Mix) / Wicked Game (West Side Mix) / Fantasia / Love in the Shadow 
* 1992: Wicked Game (East Side Mix) / Wicked Game (West Side Mix) / Fantasia 
* 1992: Wicked Game (East Side Mix) / Wicked Game (Uncle Sam's Mix) / Wicked Game (West Side Mix) / Fantasia 
* 1992: Wicked Game (East Side Mix) / Wicked Game (West Side Mix) (promóciós lemez) 
* 1992: Abracadabra / Time After Time / Don't Play With Fire / Desire (Paul Parker & Man Parrish) 
* 1993: With Or Without You (Club Mix) / With Or Without You (Without U2 Mix) / In My Wildest Dreams (Vocal Version) / In My Wildest Dreams (Instrumental) 
* 1993: With Or Without You (Club Mix) / With Or Without You (Without U2 Mix) / In My Wildest Dreams (Vocal Version) 
* 1993: With Or Without You (Radio Edit) / With Or Without You (Club Mix) / With Or Without You (Without U2 Mix) / In My Wildest Dreams (Vocal Version) 
* 1993: Drive / In My Wildest Dreams (Remix) 
* 1993: Drive (Radio Version) / Drive / In My Wildest Dreams (Remix) / Drive (Instrumental) 
* 1993: Drive / In My Wildest Dreams (Remix) / Drive (Radio Version) 
* 1995: Right on Target / Riders on the Storm 
* 1995: Riders on the Storm (Doors Of Perception Mix) / Riders on the Storm (U Gotta Dub Your Man Mix) / I Will Do Anything (Set Me Free) (Illusive Mix) / I Will Do Anything (Set Me Free) (Dub Mix) 
* 1996: Can U Feel the Love Coming (Radio Version) / Can U Feel the Love Coming (Love It in London Mix) / Can U Feel the Love Coming (Trinity Mix) 
* 1997: I Finally Found Someone (Radio Version) / I Finally Found Someone (Club Mix) / One More Hurt (Paul Parker and Angie Gold) 
* 2008: Right on Target (Almighty Definitive Radio Edit) / Right on Target (Almighty 12" Definitive Mix) / Right on Target (Almighty 12" Definitive Dub) / Right on Target (Almighty 12" Definitive Instrumental) (promóciós lemez) 
* 2009: Don't Stop (What You're Doin' to Me) (Hi NRG Remix) / Don't Stop (What You're Doin' to Me) (Original Mix) 
* 2011: Out of Control (Hi NRG Version) / Out of Control (Wolf Version) (Wolfram featuring Paul Parker) 
* 2012: Baby Come & Get It 


Albumok 
* 1983: Too Much to Dream 
* 1995: Destiny 
* 2010: Take It from Me 

Válogatások 
* 1992: The Collection 
* 1996: The Best of Paul Parker – Right on Target 

VIDEÓK


Too Much to Dream (csak zene!)



Time After Time (csak zene!)

From Here to Eternity (csak zene!)

Wicked Game (csak zene!)

Drive (csak zene!)

Riders on the Storm (csak zene!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.