A német Propaganda szintipop együttes 1982-ben alakult. Trevor Horn azóta legendásnak számító lemezcége, a ZTT első szerződtetett előadója volt, ennek ellenére csak 1984-ben jelent meg első kislemeze. A Dr. Mabuse című felvétel nagy sikert aratott egész Európában, akárcsak az együttes debütáló albuma, az A Secret Wish. A ZTT-vel való együttműködés azonban egyáltalán nem volt zökkenőmentes, ami előbb a zenekaron belül okozott feszültségeket, később pedig pereskedéshez és szerződésbontáshoz vezetett. A Propaganda az elmúlt három évtizedben többször is feloszlott és újjáalakult, és bár a kezdeti színvonalat nagyjából sikerült megőriznie, a ZTT-vel elért eredményeket nem tudta megismételni.
TAGOK
* Ralf Dörper (Németország, Düsseldorf, 1960. január 11.) – billentyűs hangszerek
* Suzanne Freytag (Németország, Düsseldorf, 1957. szeptember 3.) – billentyűs hangszerek, ének
* Andreas Thein (Németország, Köln, 1958. november 23.) – billentyűs hangszerek (1982–1984)
* Michael Mertens (Németország, Stendal, 1953. október 23.) – ütős hangszerek (1984-től)
* Claudia Brücken (Németország, Berching, 1963. december 7.) – ének (1983–1986, 1998–2002)
* Betsi Miller (Egyesült Államok, Idaho, Boise, 1964. szeptember 2.) – ének (1987–1990)
* Derek Forbes (Skócia, Glasgow, 1956. június 22.) – basszusgitár (1987–1990)
* Brian McGee (Skócia, Glasgow, 1959. március 8.) – dob (1987–1990)
KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
A Propaganda együttest 1982-ben Düsseldorfban alapította az indusztriális rockot és EBM (Electronic Body Music) zenét játszó Die Krupps volt tagja, Ralf Dörper, valamint Andreas Thein képzőművész és Suzanne Freytag énekesnő. Titokban talán kezdettől fogva reménykedtek a nemzetközi sikerben, és ezért választottak az együttesnek egy olyan nevet, amely gyakorlatilag minden világnyelvben ugyanazt jelenti. Készítettek néhány demót, melyek megjelentetése Angliában tűnt a legvalószínűbbnek, ugyanis Dörper néhány korábbi experimentális zenei felvétele iránt érdeklődést mutatott a független Operation Twilight kiadó. A Propaganda két demója, a Disziplin és a Sünde nemcsak az Operation Twilighthoz, hanem az NME-t (New Musical Express) képviselő Chris Bohnhoz is eljutott. Az események innentől kezdve felgyorsultak. Dörper egy eladó hangszer hirdetése kapcsán megismerkedett Michael Mertensszel. Hamar szót értettek egymással, és megállapodtak abban, hogy tartani fogják a kapcsolatot, egyszer talán még együtt is dolgozhatnak. Közben Chris Bohn sem tétlenkedett. Felhívta Dörpert, és a lelkére kötötte, hogy semmiképpen ne szerződjön az Operation Twilighttal, mert a Propaganda demóit meghallgatta Paul Morley is, aki el volt ragadtatva.
Morley éppen egy új lemezcég alapítását tervezte Trevor Hornnal, és szerette volna leszerződtetni a Propagandát a céghez. Az ötlettől a megállapodásig azonban hosszú hónapok teltek el, ráadásul a Trevor Horn által diktált feltételek sem voltak minden igényt kielégítőek. Dörper azonban mindenképpen szeretett volna megállapodni a nemzetközileg elismert szakembernek számító Hornnal, ezért a módosítás lehetősége nélkül aláírta a szerződést, amely az angol törvények szellemében készült, számos kikötést tartalmazott, és a zenészek számára anyagilag egyáltalán nem volt túl előnyös. Ők viszont az anyagi haszonnál is fontosabbnak tartották, hogy egy olyan szakember legyen a producerük, mint Trevor Horn. Pedig optimizmusra nem sok okuk volt: hiába volt a Propaganda a ZTT (Horn korábban emlegetett új lemezcége) első szerződtetett zenekara, a vállalat az Art of Noise-t részesítette előnyben, és a német formáció a fontossági sorrendben a második helyre szorult. Körülbelül egy év telt a szerződéskötés után, míg végre megkezdődhetett a tényleges stúdiómunka.
Dr. Mabuse
A Propaganda időközben két taggal bővült: a már említett Michael Mertensszel, aki egy ideig amolyan szürke eminenciásként dolgozott a háttérben, és Claudia Brücken énekesnővel. Claudia és Suzanne jól ismerték egymást, korábban mindketten a The Tripolinas együttesben énekeltek. Suzanne javasolta a fiúknak, hogy vegyék be az együttesbe Claudiát is, mert neki karakteresebb volt a beszédhangja, amelynek fontos szerepet szántak zenei hangzásukban. A ZTT illetékesei úgy döntöttek, hogy nem a demóról jól ismert Disziplin lesz a Propaganda első megjelentetett kislemeze, hanem a Dr. Mabuse. Olyan híresztelések keltek szárnyra, hogy a Disziplin eredeti előadója, a Throbbing Gristle nem engedélyezte a feldolgozást, a valóság viszont egészen más volt. A Disziplin ugyanis kizárólag Suzanne vokáljára épült, Paul Morley viszont Claudiát szerette volna középpontba állítani. Ehhez a Dr. Mabuse című szerzemény tűnt a legalkalmasabbnak. A címadó személy leginkább a klasszikus német filmrendező, Fritz Lang alkotásaiból ismert: Dr. Mabuse (1922), Dr. Mabuse végrendelete (1933), Dr. Mabuse ezer szeme (1960).
Trevor Horn irányítása mellett a zenészek többféle verzióban is felvették a dalt, melyből a harmadik változat jelent meg legelőször. A klipet a U2 és a Depeche Mode fotósa és arculatformálója, Anton Corbijn rendezte. (Ő és Peter Brown készítette a Propaganda legelső és leghíresebb promóciós fotóit is.) A kisfilmet a ZTT illetékesei nem találták elég közönségbarátnak, ezért még egy klipet rendeltek, amely viszont Ralf szerint meglehetősen pocsékra sikerült. A kislemez Angliában a huszonhetedik, az NSZK-ban a hetedik helyig jutott a slágerlistán. Mindez igazán biztató kezdetnek nevezhető, de szinte eltörpült a ZTT vadonatúj favoritja, a Frankie Goes to Hollywood Relax című felvételének óriási sikere mögött. Horn gyakorlatilag teljesen a FGTH-nak szentelte magát, és a továbbiakban csak tanácsadóként felügyelte a Propaganda újabb felvételeinek megszületését. Talán a Propaganda gyakori háttérbe szorítása miatt döntött úgy Andreas Thein, hogy kiválik az együttesből, amelynek csak ekkor lett teljes jogú tagja Michael Mertens.
Titkos kívánság
A Dr. Mabusét követő hosszabb alkotói szünet sajnos egy cseppet sem segítette elő a még kiforratlan együttesen belüli kohézió megerősödését, amit Thein távozása is bizonyít. Trevor Horntól Stephen Lipson vette át a Propaganda producerének szerepkörét, mindazonáltal a következő kislemez, a Duel csak egy évvel a Dr. Mabuse megjelenése után került forgalomba. A tagok igyekeztek hasznosan tölteni ezt az esztendőt, de kreatív munkát meglehetősen nehéz úgy végezni, hogy a tagok egy része Londont, másik része Düsseldorfot tekintette bázisának. Az 1985 áprilisában piacra dobott Duel mindenesetre a Dr. Mabusénél is nagyobb sikert aratott: huszonegyedik lett Angliában, harmincadik az NSZK-ban, ötödik Hollandiában és második Olaszországban. 1985 júliusában végre kijött a Propaganda debütáló albuma, az A Secret Wish (Egy titkos kívánság). Zeneesztéták mindenféle homályos célzást véltek kihallani a címből, Ralf Dörper szerint azonban semmiféle mögöttes jelentéstartalomról nem volt szó. Paul Morley ráadásul a The Devil's Advocate (Az ördög ügyvédje) címet javasolta, sőt előzetesen ezt jelentette be a sajtónak. A címet illetően végül nem az ő akarata érvényesült, sok egyéb másban viszont igen. Dörper szerint Morley számos ötletüket mellőzte vagy egyenesen lenyúlta. A Frankie Goes to Hollywood Two Tribes című klipje például a Propaganda ötletén alapul, melyet a zenészek eredetileg a Duel klipjéhez találtak ki. Arculatukra vonatkozóan az volt az elképzelésük, hogy egyfajta ABBA-imázst követnek (két zenész és két énekesnő, valamennyien egyenjogúak), de Morley ragaszkodott ahhoz, hogy Claudia központi szerephez jusson. Az A Secret Wish egyébként különféle technikai nehézségek közepette készült, ámbár a stúdiómunkába olyan vendégzenészek is besegítettek, mint például Stewart Copeland, David Sylvian és Steve Howe.
Zene és terrorizmus
A harmadik Propaganda-kislemez, a p: Machinery 1985 júliusában jutott el a rajongókhoz. Angliában megállt a slágerlista ötvenedik helyén, a többi európai országban viszont lényegesen jobban szerepelt. Morley úgy gondolta, remek ötlet, hogy a maxiverzió borítóján egy J. G. Ballard-idézet szerepeljen, amelyben a brit író a hírhedt német terrorista csoportot, a Vörös Hadsereg Frakciót (RAF: Rote Armee Fraktion) dicsőíti. Az ötlet magát a zenészeket is megosztotta, a Propaganda német kiadója, az Ariola pedig kerek perec visszautasította a lemez forgalmazását. Tekintettel arra, hogy a Propagandának igen fontos volt a német piac, Morley-nak engednie kellett, és a német maxiverzió borítójára egy másik J. G. Ballard-idézet került a német külvárosok esztétikai tökéletességéről. A sláger klipjét egyébként az Oscar-díjas lengyel rövidfilmes, Zbigniew Rybczyński rendezte. 1985-ben a Propaganda egy nagyszabású turnét bonyolított le: az európai és amerikai helyszíneken zajló Outside World Tour vendégzenészei között volt Derek Forbes (basszusgitár), Brian McGee (dob) és Kevin Armstrong (gitár). 1985 novemberében Wishful Thinking címmel egy remix album látott napvilágot a zenekar nevével. Eredetileg arról volt szó, hogy csupán az Egyesült Államokban hozzák forgalomba, de a zenészek kívánsága ellenére Európában is a boltokba került. A p: Machinery remixe külön kislemezen is megjelent, amely Franciaországban és az NSZK-ban keltette a legnagyobb figyelmet. A Wishful Thinking körüli forgalmazási problémák mellett egyre nagyobb feszültségeket okozott az is, hogy Morley immár nemcsak a Propaganda központi egyéniségévé akarta tenni Claudiát, hanem egyre valószínűbb volt, hogy szólókarriert szán neki. Ennek első jele egy közös duett volt a Heaven 17 tagjával, Glenn Gregoryval.
Feloszlás és újjáalakulás
A Propaganda tagjai 1985-ben megismerkedtek Brian Carr ügyvéddel, akinek neve jól csengett a szakmában, mióta megnyerte Johnny Rotten perét, melyet a Sex Pistols híres-hírhedt énekese a menedzsmentje ellen indított. Carr elmagyarázta a Propaganda művészeinek, hogy a ZTT-vel kötött szerződésük rendkívül előnytelen a számukra, ráadásul szakmai szempontból etikátlan is. Ezen információ alapján a Propaganda kérte a ZTT-t, hogy tárgyalják újra a szerződést, kérésüket azonban az illetékesek elutasították. Több mint egy évig tartó jogi hercehurca vette kezdetét, melynek legelején Claudia kivált az együttesből, hogy a ZTT kebelén belül maradva szólistaként dolgozzon tovább. 1987 nyarán végül sikerült érvényteleníteni az együttesszerződését, ami egyúttal a Propaganda végét is jelentette. Nem valószínű, hogy az előadókat vigasztalta az a tény, hogy volt kolléganőjük, Claudia és Thomas Leer közös duója, az Act sem bizonyult hosszú életűnek, és az énekesnő 1991-ben már az Island Recordsnál adta ki a szólóalbumát. 1988-ban Ralf és Suzanne a Virgin Recordsszal szerződött. Egy új albumot terveztek, melynek elkészítése érdekében újjászervezték a Propagandát: a már bevált Michael Mertens mellett két skót zenész, Brian McGee és Derek Forbes, valamint Betsi Miller énekesnő csatlakozott a formációhoz. A közös munka végeredménye, az 1234 című album 1990-ben jutott el a közönséghez. Elkészítésében részt vett a Tears for Fears egyik tagja, Ian Stanley és szerző-producere, Chris Hughes (aki mellesleg később feleségül vette Betsi Millert), valamint a Pink Floyd gitárosa, Dave Gilmour. Bár az elsőként kimásolt kislemez, a Heaven Give Me Words a 40. helyig jutott a brit toplistán, a 1234 nem aratott igazán nagy sikert. Annál népszerűbb lett viszont a két alapító tag, Dörper és Thein Dr. Acid & Mr. House című kislemeze, amelyet Thein 1987-ben alapított duója, a Rififi adott elő. Kicsit ez is hozzájárult ahhoz, hogy az újjáalakult Propaganda nem bizonyult hosszú életűnek, noha a Rififi is szinte ugyanakkor eltűnt a süllyesztőben. Nyomósabb érv volt azonban, hogy a zenészek – különösen Ralf – úgy érezték, hogy a történelem máris megismételte önmagát, és a Virgin Records valójában ugyanolyan helytelen választás volt, mint pár évvel korábban a ZTT.
Újabb nekifutás
1998-ban Mertens, Brücken és Freytag még egyszer nekifutottak, hogy felélesszék a Propagandát. Szerződést kötöttek az East West Recordsszal, és hozzáláttak egy új album felvételi munkáihoz. Az egyik dalban a Depeche Mode zenésze, Martin Gore gitározott. A No Return című felvételhez klipet is forgattak. 2000 elején a zenekar honlapján részlet jelent meg a klipből, és elérhetővé váltak az új promóciós fotók is. A tervezett album végül mégsem jelent meg. 2002-ben Brücken így nyilatkozott: „Az újraegyesülés csupán egy próbálkozás volt, de nem jött be”. Egy évvel később a fájlcserélőkön mégis felbukkant egy kilenc trackből álló, cím nélküli Propaganda-CD, rajta olyan felvételekkel, mint az Ignorance, a Who's the Fool, a Beast Within, a No Return, a To the Future, a Turn to the Sun, a Dream Within a Dream, a Cloud 9 és az Anonymous. 2000-ben Claudia Brücken az OMD (Orchestral Manouevres in the Dark) billentyűs-énekesével, Paul Humphreysszel társult. Duójuk csak 2004-ben vette fel az Onetwo nevet, addig név nélkül ténykedtek. Repertoárjukon a kései Propaganda-szerzemények közül a Cloud 9 és az Anonymous is szerepel. 2004 novemberében a londoni Wembley-ben egy nagyszabású koncerttel ünnepelték Trevor Horn munkásságát. A sztárok sorában a Propaganda is színpadra lépett, az eredeti felállásból csupán Ralf Dörper hiányzott. Az előadók természetesen a Dr. Mabuse című slágerüket énekelték.
2005 elején a Propaganda ismét hallatott magáról: a formációt ezúttal Suzanne és Michael kettőse jelentette. Egy független német kiadó, az Amontillado Music adta ki a Valley of the Machine Gods című kislemezüket. 2007 októberében ugyanaz a felállás jelent meg a német RTL The Ultimate Chart Show című műsorában, mint a három évvel korábbi Wembley-koncerten. Mondani sem kéne, hogy ismét a Dr. Mabuse hangzott el, ezúttal rövidített változatban. 2010 júliusában – az első megjelenés negyedszázados jubileumára – kétlemezes CD-n forgalomba került a Propaganda debütáló albuma, az A Secret Wish. A bónuszok egy részét a szintén 1985-ös remixalbum, a Wishful Thinking anyaga jelentette, illetve korábban ki nem adott remixek és demók. A kiadványhoz mellékelt bookletben megpendítették annak lehetőségét, hogy az eredeti előadók hamarosan vadonatúj felvételekkel is előállnak, ám e sorok írásáig erre nem került sor. 2011. március 2-án Claudia a londoni Scalában lépett fel, néhány dal erejéig Ralf és Suzanne is csatlakozott hozzá. (További vendégsztárok: Glenn Gregory és Martyn Ware a Heaven 17-ből, valamint Andy Bell az Erasure-ből.) Az újraegyesülésről szóló szép tervek azonban alighanem meghiúsulnak, mert Brücken egy 2011 áprilisában publikált interjúban azt állította, hogy Mertens kerek perec kijelentette, soha többé nem akar vele együtt dolgozni.
DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1984: Dr. Mabuse (A Paranoid Fantasy) / Dr. Mabuse der Spieler (An International Incident)
* 1984: Das Testament des Mabuse: The Third Side / Femme Fatale (The Woman With the Orchid): The Fourth Side / (The Ninth Life of...) Dr. Mabuse
* 1984: Dr. Mabuse (Special Instrumental Mix) / Dr. Mabuse der Spieler
* 1984: Das Testament des Mabuse / Dr. Mabuse (A Paranoid Fantasy)
* 1985: Duel (Bittersweet) / Jewel (Rough Cut)
* 1985: Bejewelled / Jewel (Rough Cut) / Duel (Bittersweet)
* 1985: Duel / Jewel / Lied / The Lesson
* 1985: p:Machinery / Frozen Faces
* 1985: Introduction / p:Machinery (Connected) / Separation / Frozen Faces
* 1985: P-Machinery (Extended) / P- Machinery / Frozen Faces
* 1985: P. Machinery (Beta Mix) / Frozen Faces (Echo)
* 1985: p:Machinery (Polish) / p:Machinery (Passive) / Frozen Faces
* 1985: (The Beta Wrap Around of) p:Machinery / (The Echo of) Frozen Faces
* 1985: p:Machinery (Beta) / Extracts from The Cassette Complete Machinery Including p:Machinery (Passive) and Frozen Faces
* 1985: p:Machinery (Beta) / Extracts from The Cassette Complete Machinery / p: Machinery (Polish) / p:Machinery (Passive) / Frozen Faces
* 1985: Dream Within a Dream / Duel / p:Machinery / Dr. Mabuse (First Life) (promóciós lemez)
* 1990: Only One Word / La Carne, la Morte e il Diavolo / Only One Word (Album Version) / Open Spaces
* 1990: Only One Word / Only One Word (Demo) / Open Spaces
* 1990: Only One Word (Mirror Mix) / La Carne, la Morte e il Diavolo / Open Spaces
* 1990: Only One Word / Open Spaces
* 1990: Only One Word (Edit) / Only One Word (Full Length Version) (promóciós lemez)
* 1990: Only One Word / Count Zero
* 1990: Heaven Give Me Words / Count Zero
* 1990: Heaven Give Me Words (Honey in Heaven) / Heaven Give Me Words (The Beat) / Count Zero
* 1990: Heaven Give Me Words (7" Version) / Heaven Give Me Words (Honey in Heaven) / Heaven Give Me Words (Doppelgänger)
* 1990: How Much Love / Heaven Give Me Words
* 1990: How Much Love (Long Version) / How Much Love (7" Version) / Your Wildlife (promóciós lemez)
* 1990: Your Wildlife (Wet 'N' Wildlife Mix) / Your Wildlife (Red Zone Mix) / Your Wildlife (Wonderland Mix) / Your Wildlife (Goin' Wildlife Mix) / Your Wildlife (Wilderness Mix) / Vicious Circle
* 1995: p:Machinery (The Adventure Continues) / p:Machinery (The Adventurous Edit) / p:Machinery (Adventurous Instrumental)
* 1995: p:Machinery (Adventurous Edit) / p:Machinery (Passive – Original 7" Mix) / p:Machinery (The Adventure Continues) / p:Machinery (Polish – Original 12" Mix)
* 1996: p: Machinery "97" (Nicolosi Original Mix) / p: Machinery "97" (Nicolosi Club Mix) / p: Machinery "97" (T-Tempo Mix (The Adventurous Edit)
* 2000: Duel (Y2K Mix)
* 2005: Valley of the Machine Gods (Musiccargo … Remix) / Valley of the Machine Gods (Strawberries & Champagne … Remix by Adam Kroll) / Valley of the Machine Gods (… Original) / Valley of the Machine Gods (More Discipline … Mix)
Albumok
* 1985: A Secret Wish
* 1985: Wishful Thinking
* 1990: 1234
Válogatások
* 2002: Outside World
* 2009: A Secret Wish + Wishful Thinking
DVD
* 2003: The Video Collection
VIDEÓK
Dr. Mabuse (másik klip)
Dr. Mabuse (még egy klip)
p:Machinery (másik klip)
Valley of the Machine Gods (csak zene!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.