2012. január 13., péntek

SANTA ESMERALDA

A Santa Esmeralda 1977 és 1982 között aratta legnagyobb sikereit. Szó szerint nemzetközi formációról van szó, hiszen a spanyol nevű együttes francia zenei producerek kezdeményezésére jött létre egy Zöld-foki szigetekről származó énekes (Leroy Gomez) közreműködésével, és egy amerikai lemezcégnek köszönhetően vált világsztárrá. A Don’t Let Me Be Misunderstood című 1977-es slágere ma már a diszkó műfaj egyik legsikeresebb és legemlékezetesebb örökzöldjének számít. Anyagi jellegű nézeteltérések miatt a Santa Esmeralda még 1977-ben átalakult, majd újabb sikereket ért el: The House of the Rising Sun, Another Cha-Cha, C'est Magnifique. Repertoárján feldolgozások és saját dalok egyaránt szerepeltek. Hosszú évekkel előzte meg azt a latin popzenei hullámot, amelyet olyan előadók neve fémjelez, mint például a Gipsy Kings, Ricky Martin és Jennifer Lopez. A diszkózene népszerűségének visszaesése vetett véget a Santa Esmeralda karrierjének. Leroy Gomez az 1990-es évek végén megszerezte a névhasználat jogát, és az új évezredben nemcsak turnézik, hanem új lemezeket is kiad Santa Esmeralda néven.


TAGOK
Az első felállás
* Leroy Gomez – ének, szaxofon (1977)
* Don Ray [Raymond Donnez] – fúvós és húros hangszerek (1977)

A második felállás
* Jimmy Goings – ének (1977–1982)
* Jean-Claude Petit – billentyűs hangszerek (1977–1982)
* José Souc – spanyol gitár (1977–1982)
* Slim Pezin [André Charles Pezin] – elektromos gitár (1981–1982)
* Christian Padovan – basszusgitár


KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
A Santa Esmeralda eredeti énekese, az Egyesült Államokban született Leroy Gomez 14 éves korában alapította első együttesét, amely a High Lights nevet vette fel. Később csatlakozott a Tavares fivérek zenekarához, amely az 1970-es évek közepén aratta legnagyobb sikereit olyan dalokkal, mint például a She’s Gone és a Heaven Must Be Missing an Angel. (Gomez és a Tavares testvérek szülei egyaránt a Zöld-foki Köztársaságból származtak.) Gomez az együttessel végigturnézta Észak-Amerikát és Európát olyan zenész nagyságok társaságában, mint Stevie Wonder, a Kool and The Gang és az Earth, Wind & Fire. Egy európai turné alkalmával úgy döntött, hogy szakít a Tavaressel, és a kontinensen marad, hogy saját karriert építsen ki. Párizsban állapodott meg, ahol rövidesen keresett stúdiózenésszé vált: szaxofonon játszott és vokálozott. Az évek során többek között Gilbert Bécaud, Claude François, Patrick Juvet és Alec R. Costandinos lemezeinek elkészítésében vett részt. Elton John 1973-as Goodbye Yellow Brick Road című albumán a Social Disease szaxofonszólóját játszotta. 1975-ben jelent meg első önálló kislemeze, a Here We Go Round, amely Európában és Latin-Amerikában szép sikert ért el. Ennek köszönhetően két francia zenei producer, Nicholas Skorsky és Jean Manuel de Scarano ajánlott számára munkát, a Don’t Let Me Be Misunderstood című régi sláger diszkóváltozatának elkészítését.


Don’t Let Me Be Misunderstood
A dalt először Nina Simone énekelte lemezre 1964-ben, ám nem aratott vele számottevő sikert. Annál népszerűbb lett azonban a The Animals egy évvel későbbi verziója, amely az angol slágerlistán a harmadik, az amerikain pedig a tizenötödik helyig jutott. 2004-ben a rangos szaklap, az amerikai Rolling Stone minden idők 500 legnagyszerűbb dala között a 315. helyre sorolta a The Animals örökzöldjét. A Santa Esmeralda megtartotta a The Animals-verzió hangszerelését, amelyet disco, flamenco, salsa és más latin zenei motívumokkal kombinált. A feldolgozás 1977 nyarán jelent meg. Teljes változata több mint 16 perc, az együttes debütáló albumán egy teljes lemezoldalt kitöltött. Az amerikai Casablanca Records szerezte meg a világforgalmazás jogát. A cégnek köszönhetően a Don’t Let Me Be Misunderstood nemcsak az 1977-es esztendő, hanem a diszkózene történetének egyik legnagyobb világslágere lett, hiszen több mint 15 millió példány kelt el belőle. A Casablanca illetékesei értették a dolgukat, elvégre két évvel korábban ők csináltak világslágert Donna Summer Love to Love You Baby című felvételéből is, amelynek eredeti változata Európában nem sok figyelmet keltett, ám a Casablanca által megrendelt hosszabb (szintén több mint 16 perces) verzió óriási áttörést hozott a diszkózene frontján.


A Don’t Let Me Be Misunderstood egyébként egyike a legtöbbet feldolgozott zenei örökzöldeknek. Elénekelte például a Dire Straits, Joe Cocker és Cat Stevens is. 1980-ban a Bullseye című amerikai televíziós játékshow főcímzenéjéhez használták fel a Santa Esmeralda verzióját. Quentin Tarantino Kill Bill (2003) című világsikerű filmjének első részében szintén felcsendül a Santa Esmeralda slágere. Az együttes debütáló albumán még egy feldolgozás kapott helyet, a Van Morrison által írt Gloria. Az újabb sláger azonban nem ez, hanem a lírai hangvételű You're My Everything lett, amelyet főleg a rádióállomások népszerűsítettek. A dal ugyan nem került fel a toplistákra, ám mindmáig egyike a Santa Esmeralda legnépszerűbb felvételeinek, a Mindenem a tánc (Dance with Me) című 1998-as filmben például Ana Gabriel énekelte el. Sajnos a Don’t Let Me Be Misunderstood nagy sikere anyagi természetű problémákat okozott. Sem Leroy Gomez, sem zenésztársa, Don Ray nem volt megelégedve a részesedésével, ezért mindketten szakítottak a Santa Esmeraldával. Gomezzel együtt távozott a formáció egyik táncos háttérénekesnője, Tequila is, aki feleségül ment az énekeshez. (Tardos Péter 1981-ben megjelent – és komoly forrásmunkaként sajnos szinte használhatatlan, bár szórakoztató – Rocklexikonja szerint a Santa Esmeralda első lemeze a The House of the Rising Sun volt, és ezt követte a Don’t Let Me Be Misunderstood, de a világháló információi nem támasztják alá Tardos állítását.)


A felkelő nap háza
Gomez szólóban folytatta a pályát, de a szerencse hosszú időre elpártolt tőle. Don Ray viszont a kiváláson túl más módon is elégtételt vett a fukar producereken. A Santa Esmeralda ugyanis a Don’t Let Me Be Misunderstood sikerén felbuzdulva egy másik The Animals-örökzöld, a The House of the Rising Sun (A felkelő nap háza) feldolgozásával kívánt előrukkolni. Don Ray jó barátja, Cerrone közreműködésével gyorsan elkészítette a saját verzióját, amelyet Revelacion néven adtak ki, nem sokkal a Santa Esmeralda változatának megjelenése előtt. Mondani sem kell, hogy Gomez és Ray távozása után a Santa Esmeralda természetesen újjászerveződött: Gomez helyére Jimmy Goings érkezett, Rayt Jean-Claude Petit pótolta. (Bizonyos források szerint Petit közreműködött a Revelacion lemezén is.) A feldolgozások versenyéből egyébként a Santa Esmeralda került ki győztesen, az általa előadott verzió ugyanis világszerte jobban szerepelt a slágerlistákon, mint a Revelacioné. A The House of the Rising Sun LP-n egyébként hallható a The Animals repertoárján is szereplő Hey Gyp, amely eredetileg Donovan dala legjobb barátjáról és testőréről, Gyp Millsről.


1978-ban a Casablanca Records egy újabb nagy dobásra készült. Thank God It’s Friday (Végre péntek van!) címmel egy zenés filmet támogatott, amelyet természetesen a cég sztárjainak közreműködésével forgattak. A női főszerepet a diszkókirálynő Donna Summer játszotta, aki színésznőként már egyáltalán nem bizonyult olyan kiemelkedő tehetségnek, mint énekesnőként. Az általa előadott betétdal, a Last Dance azonban 1979-ben Golden Globe-ot, majd Oscar-díjat kapott. Rosszmájú vélemények szerint a Thank God It’s Friday minden idők legrosszabb zenés filmje, amely Oscar-díjjal büszkélkedhet. Akármit gondolunk is azonban a Magyarországon csak a tévében bemutatott műről – melyben az akkor még kevésbé ismert Jeff Goldblum és Debra Winger szintén fontos szerepet játszottak –, a betétdalokat igazi nagyágyúk énekelték, mint például Diana Ross, a The Commodores és Thelma Houston. A Santa Esmeralda a Sevilla Nights című instrumentális szerzeménnyel járult hozzá a produkció sikeréhez.


Egy másik csacsacsa
Alig negyed évvel a The House of the Rising Sun megjelenése után a Santa Esmeralda máris előállt egy újabb albummal, ugyanis a producerek szerették volna elkerülni, hogy a Revelacion-féle eset megismétlődhessen. A Beauty című LP-ről természetesen nem hiányzott a feldolgozás sem, ezúttal a Hey Joe, amelynek eredetijét Jimi Hendrix vitte sikere. Ezt a dalt leszámítva az album a szépség és a bűn témáját dolgozta fel a zene segítségével. A Learning the Game című felvételt másolták ki kislemezre, de a lemezlovasoknak nem igazán tetszett, ezért alig játszották. A következő évben az Another Cha-Cha című nagylemezzel sikerült kiküszöbölni a csorbát, hiszen az album a 16. helyig jutott az amerikai diszkó slágerlistán. A majdnem 14 perces címadó felvétel népszerűsége teljesen érthető, e sorok írójának is ez az egyik nagy kedvence a Santa Esmeraldától. A másik favoritom az 1980-as LP címadó slágere, a C'est Magnifique. Az 1980-as évek elején a diszkózene amerikai népszerűsége drasztikusan visszaesett, és ez meglátszott a Santa Esmeralda karrierjén is. Sem az 1981-es, sem az 1982-es nagylemeze nem aratott sikert. Pedig a zenészek követték a biztosnak hitt receptet a feldolgozásokkal, sőt a hangzást is igyekeztek korszerűsíteni, ami elsősorban Slim Pezinnek, a Voyage együttes volt gitárosának köszönhető. A rock and roll és a reggae hatását tükröző 1981-es nagylemezen a Deep Purple (Hush) és a Rolling Stones (Street Fighting Man) egy-egy slágerének feldolgozása is megtalálható, míg az 1982-es LP-n a Siboney című 1929-es örökzöld kubai dal új verziója kapott helyet. (Kevésbé köztudott egyébként, hogy a Hush a Deep Purple előadásában is csak feldolgozás volt, az eredetit az 1950-es években Billie Joe Royal énekelte.) A kudarcok miatt a Santa Esmeralda 1982-ben feloszlott.

Az újjáalakulás
Sikertelen szólólemezei és a Jimmy Goings-féle együttes megszűnése után Leroy Gomez új kísérőivel együtt Santa Esmeralda néven turnézott világszerte. Az 1990-es évek végén sikerült megszereznie a névhasználat jogát a lemezkiadáshoz is. Friss albumain vadonatúj dalok éppúgy szerepelnek, mint a Santa Esmeralda régi sikereinek újra felvett verziói. Az eredeti együttes lemezei egyébként 1994-ben kerültek forgalomba CD-n – a régi rajongók nagy örömére.


DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1977: Don't Let Me Be Misunderstood / You're My Everything
* 1977: The House of the Rising Sun + Quasimodo Suite / Nothing Else Matters
* 1978: Learning the Game / Only Beauty Survives
* 1978: Learning the Game / Learning the Game (Version Spécial Club) (promóciós lemez)
* 1979: Another Cha-Cha + Cha Cha Suite / Generation
* 1980: C'est Magnifique / Don't Be Shy Tonight
* 1981: Hush / Knives
* 1982: The Green Talisman / Fortune Teller
* 1986: Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (Special Remix) / Sevilla Nights
* 1990: Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite / Gloria
* 1990: Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (12" Castanet Mix PWL) / Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (Live Bootleg Remix) / Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (12" Dance Mix PWL)
* 1990: Don't Let Me Be MisunderstoodRemix '90 (Live Bootleg Remix) / Don't Let Me Be Misunderstood – Remix '90 (Radio Edit PWL) / Don't Let Me Be Misunderstood – Remix '90 (12" Dance Mix PWL) / Don't Let Me Be Misunderstood – Remix '90 (Reconstructed Dance Mix)
* 1991: Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (Live Bootleg Remix) / Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (12" Dance Mix PWL) / Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (Reconstructed Dance Mix)
* 1993: Don't Let Me Be Misunderstood (Understood Mix) (Radio Version) + Esmeralda Suite / Sevilla Nights (Extended Version)
* 1993: Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (Understood Mix) – Extended Version / Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (Understood Mix) – Radio Version / Sevilla Nights
* 1993: Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite / Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (Remix) / You're My Everything
* 1993: Don't Let Me Be Misunderstood (Understood Mix) / Don't Let Me Be Misunderstood (Original Version) + Esmeralda Suite (promóciós lemez)
* 1993: Another Cha-Cha (Cha-Cha Suite) / You're My Everything
* 1994: Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (D.J.Movement Remix '94) / Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (Extended Remix) / Don't Let Me Be Misunderstood + Esmeralda Suite (Air Remix '94) / Jahresubersicht (Heute Ist Sonntag) / Esmeralda (Esmeralda Mix) (Santa Esmeralda + The Remakers)
* 2000: Bed of Love
* 2009: Another Cha Cha (Glenn Rivera ReStructure Mix) (Mp3)


Albumok
* 1977: Don't Let Me Be Misunderstood (Santa Esmeralda Starring Leroy Gomez)
* 1977: The House of the Rising Sun (Santa Esmeralda Starring Jimmy Goings)
* 1978: Beauty
* 1979: Another Cha Cha
* 1980: C'est Magnifique (Don't Be Shy Tonight címmel is megjelent)
* 1981: Hush
* 1982: Green Talisman (Jimmy Goings & Santa Esmeralda)
* 2000: Don't Let Me Be Misunderstood
* 2002: Lay Down My Love
* 2005: Gloria

Válogatások
* 1987: Best of Santa Esmeralda
* 1993: The Best
* 1993: The Greatest Hits
* 1994: The Best of Santa Esmerelda – You're My Everything
* 2000: Greatest Hits
* 2002: Best of Santa Esmeralda – Don't Let Me Be Misunderstood
* 2004: I successi
* 2005: Don't Let Me Be Misunderstood (2 CD)
* 2005: Hasta luego

VIDEÓK



You're My Everything (csak zene!)



C'est Magnifique (csak zene!)

Green Talisman (csak zene!)

Sevilla Nights (csak zene!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.