2011. december 11., vasárnap

DAWN

Az amerikai Dawn együttes első kislemeze, a Candida 1970-ben jelent meg a kezdetben csak vendégénekesnek felkért Tony Orlando közreműködésével. A sikernek köszönhetően vált az alkalmi formáció igazi együttessé 1971-ben. Mivel az Egyesült Államokban más zenekarok is használták ugyanezt a nevet, ezért az új trió előbb a Dawn featuring Tony Orlando, majd a Tony Orlando and Dawn nevet vette fel. Legismertebb slágerei: Candida; Knock Three Times; Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree; Say, Has Anybody Seen My Sweet Gypsy Rose; He Don't Love You (Like I Love You). A Dawn 1977-ben feloszlott, bő egy évtizeddel később azonban újra összeállt, és az új évezredben is elvállal egy-egy fellépést. 


TAGOK
Az eredeti közreműködők (1970)
* Tony Orlando [Michael Anthony Orlando Cassavitis] (New York, 1944. április 3.)
* Jay Siegel
* Sharon Greane
* Toni Wine (New York, 1947. június 4.)
* Phil(ip) Margo (New York, 1942. április 1.)
* Norman Bergen (New York, 1945. május 17.)

A klasszikus felállás (1971–1977, 1988–1993)
* Tony Orlando 
* Telma Louise Hopkins (Louisville, 1948. október 28.)
* Joyce Vincent Wilson (Detroit, 1946. december 14.)

Az új felállás (1993-tól)
* Tony Orlando 
* Joyce Vincent Wilson
* Pamela Wilson

KARRIERTÖRTÉNET
Az előzmények
A görög apától és Puerto Ricó-i anyától született Tony Orlando New York hírhedt Hell’s Kitchen (A pokol konyhája) negyedében nevelkedett. Első együttese, a The Five Gents az úgynevezett doo-wop stílust képviselte. (A doo-wop a rhythm and blues azon válfaja, amely az éneklésre helyezi a hangsúlyt.) Első jelentősebb sikereit 1961-ben a Bless You és a Halfway to Paradise című dalokkal aratta, melyeket az Epic Records (a CBS Records egyik leányvállalata) jelentetett meg. 1969-ben a Wind együttessel közösen felvett Make Believe című kislemeze 28. lett a slágerlistán. A köztes időszakban azonban elkerülték az újabb sikerek, viszont kiderült, hogy van érzéke a háttérmunkához. Éppen ezért gyorsan lépdelt előre a CBS Records vállalati ranglétráján, és a cég történetének egyik legfiatalabb alelnöke lett az April-Blackwood Music nevű leányvállalatnál. 1970-ben már többé-kevésbé visszavonult énekesnek számított. Abban az évben a Bell Records lemezcégnél két barátja, Dave Appell és Hank Medress éppen egy új dal, a Candida demójának elkészítésén fáradozott, de nem találtak hozzá megfelelő énekest. Orlando szívességből „kölcsönadta” a hangját a felvételhez. Aztán szépen el is feledkezett az egészről, mígnem Medress felhívta, és közölte vele, hogy a dalból időközben sláger lett, amely bekerült a Top 3-ba. A kislemezt Dawn néven hozták forgalomba, ugyanis Orlando a CBS-nél betöltött állása miatt hivatalosan nem adhatta a nevét egy konkurens lemezcég kiadványához. A névválasztásnak semmi köze sincs a napszakhoz (dawn = hajnal), ugyanis az egyik közreműködő, Jay Siegel kislányát hívták Dawnnak. (Siegel egyébként a The Tokens együttes tagjaként szerzett nevet a szakmában.) 


Kopogj háromszor!
A Candida sikerének köszönhetően Orlando úgy döntött, hogy visszatér az énekesi pályára. Emiatt természetesen szakítania kellett a CBS-szel, a Bell Records viszont tárt karokkal fogadta mint a Dawn állandó frontemberét. Az újabb dal, a Knock Three Times vokáljában Linda November segédkezett. A kislemez 1971 januárjában a Billboard slágerlistájának élére került, és rövidesen átvette a vezetést a brit toplistán is. Kilencmillió példány fogyott el belőle világszerte, New Yorkban például egyetlen napon százezer darabot adtak el. (Orlando honlapja szerényebb adatot közöl, mivel „csak” hatmillió eladott példányról tud.) A Knock Three Times egyike a könnyűzene legnépszerűbb örökzöldjeinek, számtalanszor feldolgozták, és számos filmhez felhasználták, mint például az 1995-ös Tegnap és ma című romantikus vígjátékban. A Bell Records természetesen erőteljesen szorgalmazta, hogy a Dawn stúdióprojektből váljon végre valódi együttessé, és használja ki a két slágerből adódó óriási lehetőségeket. Orlando a Motown lemezcég két háttérénekesnőjét, Telma Hopkinst és Joyce Vincent Wilsont választotta maga mellé. A stúdiómunkákban olykor Joyce testvére, Pamela is részt vett, de ő hivatalosan egészen 1993-ig nem csatlakozott az együtteshez. Orlando persze szívesen fogadta volna őt is, Pamela azonban akkoriban a nagyszerű Aretha Franklinnel turnézott, ezért nem tudott volna a Dawnnal együtt fellépni. 


Köss egy sárga szalagot a tölgyfára!
Tony Orlando figyelmét nem kerülte el, hogy akkoriban hat különböző amerikai zenekar koncertezett Dawn néven, ezért a félreértések elkerülése végett saját együttese előbb a Dawn featuring Tony Orlando, majd a Tony Orlando and Dawn nevet használta. A trió 1973-ban aratta pályafutása legnagyobb sikerét a Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree című dallal, amelyet magyarul Záray Márta és Vámosi János énekelt először Köss egy sárga szalagot a tölgyfára! címmel. A Dawn slágere mind az Egyesült Államokban, mind Angliában az 1973-as esztendő legkelendőbb kislemezének bizonyult. A XIX. században sok amerikai nő sárga szalagot tűzött a hajába, ha férje vagy kedvese éppen a katonai szolgálatát teljesítette. Az 1970-es években újjáéledt ez a hagyomány, de a sárga szalag már csak a szeretett személy hiányát jelezte, az illető viszont lehet, hogy nem katona volt, hanem éppen börtönben ült. 1971-ben egy Pete Hamill nevű újságíró Going Home (Hazamegyek) címmel egy novellát írt a New York Postba. A történet szerint a tengerpartra utazó főiskolások a buszon összeismerkednek egy volt rabbal, aki elmeséli nekik élete történetét. A börtönből azt írta a feleségének, hogy megérti, ha már nem akar az ő asszonya lenni. A gyerekek érdekében is keressen magának egy másik férfit, és felejtse el őt. Az asszony nem írt többet. Szabadulása előtt a férfi újra írt neki, és arra kérte, hogy ha netán mégis hazavárná őt, kössön egy sárga szalagot a házuk közelében lévő hatalmas, út menti tölgyfára, és akkor ő le fog szállni a buszról, hogy hazamenjen. A fiatalok ezután talán még új barátjuknál is jobban lesték az út menti fákat, és örömkiáltásokban törtek ki, amikor meglátták, hogy nem egy, hanem több tucat sárga szalagot kötöttek arra a bizonyos öreg tölgyfára. Hamill azt állította, hogy a csattanóul szolgáló motívumot hallotta valakitől, de a történetet ő találta ki hozzá. 


Kilenc hónappal később a Reader’s Digest újra leközölte a novellát, amelyből az ABC egy televíziós változatot készített James Earl Jones főszereplésével. Másfél hónappal később Irwin Levine és L. Russell Brown szerzői jogvédelem alá helyezte a Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree című szerzeményét. Azt állították, hogy katonai szolgálatuk alatt hallották a dal alapjául szolgáló történetet. Hamill azonban plágiummal vádolta őket, és pert indított ellenük. Rossz nyelvek szerint az egész dolog valószínűleg nem érdekelte volna, ám a sláger sikere – no és persze az ebből származó jelentős bevétel – különösen érzékennyé tette a szerzői jog iránt. A pert mindenesetre elveszítette, ugyanis a dalszerzők mellett néprajzkutatók tanúskodtak, akik bebizonyították, hogy a történet írásos változata már azelőtt létezett, mielőtt Hamill novellája megjelent. A népszerű amerikai énekesnő, Connie Francis – ugyancsak 1973-ban – The Answer (Should I Tie a Yellow Ribbon Round the Old Oak Tree?) címmel lemezre énekelte a „folytatás”-t, de ez a dal csak Ausztráliában keltett némi érdeklődést. A Dawn slágere viszont klasszikussá vált, amely például az iráni túszválság vagy az öbölháború idején egyike volt a leggyakrabban játszott könnyűzenei felvételeknek. A rangos amerikai szaklap, a Billboard 2008-ban minden idők legnagyobb dalai között a 37. helyre sorolta. Az AOL Radio munkatársa, Matthew Wilkening 2010-ben azonban minden idők 100 legrosszabb könnyűzenei felvétele között a 78. helyen emlékezett meg róla, mert véleménye szerint „a hazatérő bátor amerikai katonák ennél a dalnál sokkal jobbat érdemelnének”. 


A csúcstól a feloszlásig
A Dawn egyik 1973-as albuma, a Dawn's New Ragtime Follies a XX. század első évtizedeinek zenei divatját idézte. Az együttes egyik állandó szerzője, Irwin Levine ugyanis rajongott az akkori idők talán legnagyobb énekes sztárjáért, Al Jolsonért, és ebből a rajongásból támadt az az ötlete, hogy az új Dawn-album a Jolson fénykorát idéző dalokból álljon. Az ötlet bevált, a kislemezre kimásolt Say, Has Anybody Seen My Sweet Gypsy Rose a Billboard Hot 100 slágerlistáján a harmadik helyig jutott. A CBS 1974 nyarán önálló tévéműsort adott a Dawnnak, közvetlenül egyik legnézettebb programja, a Sonny and Cher Comedy Hour után. A koncepció mindkét műsor esetében ugyanaz volt, vagyis az előadók két énekszám között viccelődtek egymással. A Dawn showja szintén bejutott a 20 legnézettebb tévéműsor közé, ezért egészen 1976 decemberéig adásban maradt. Állítólag ez volt az első „multietnikai” varietéműsor az amerikai televíziózás történetében, a poénok forrása is részben abból eredt, hogy Orlando spanyol–görög származású, az énekesnők pedig afroamerikaiak. A Dawn az 1970-es évek közepén átszerződött az Elektra lemezcéghez. Jerry Butler He Will Break Your Heart című dalának átdolgozásával – He Don't Love You (Like I Love You) – 1975-ben újra a slágerlista élére került. Sam Cooke Cupid című slágerének feldolgozásával szerepelt utoljára a Top 40-ben. Részben csökkenő népszerűsége, részben a tagok egyéb elfoglaltságai miatt az együttes 1977-ben feloszlott.


Az újjáalakulás
1988-ban a Dawn újra összeállt egy öthetes amerikai turnéra. Ennek akkora sikere lett, hogy az előadók együtt maradtak. 1993-ban azonban Telma már nem tudta továbbra is összeegyeztetni televíziós szerepléseit a koncertezéssel, ezért kivált az együttesből. Helyét Joyce testvére, Pamela foglalta el, aki – mint már szó volt róla – annak idején besegített a vokálokba a lemezfelvételek alkalmával. Orlando mind a mai napig egyike az Egyesült Államok legnépszerűbb előadóművészeinek, aki a Lefty Brothersszel és Toni Wine-nal turnézik a leggyakrabban. Pamela sikeres sorozatszínésznőnek számít, olyan szériákban játszott, mint például a Bosom Buddies, a Gimme a Break, a Family Matters és a Half and Half. (Tudomásom szerint ezeket nem sugározta egyik magyar tévécsatorna sem.) Joyce és Pamela mindmáig keresett stúdióénekesnők. A Dawn valamennyi nagylemeze megjelent CD-n, tévéműsorai és egyéb fellépései anyagából pedig 2005-ben DVD-t állítottak össze. Ebből az alkalomból egy vadonatúj Dawn-album is a boltokba került, az A Christmas Reunion. 2008-ban az énekegyüttesek hírességeinek csarnokába vették fel a Dawnt, amely egy-egy televíziós szereplés vagy jótékonysági rendezvény alkalmával továbbra is a közönség elé lép. 


DISZKOGRÁFIA
(A zárójelben a legmagasabb slágerlistás helyezések olvashatók. Jelmagyarázat: US = Egyesült Államok, UK = Egyesült Királyság, AC = a felnőttorientált amerikai popzene slágerlistája)

Kislemezek, EP-k
* 1970: Candida / Look at... (#3 US (Gold); #9 UK; #8 AC)
* 1970: Knock Three Times / Home (#1 US (Gold); #1 UK; # 2 AC)
* 1971: Candida / Look at .. / Knock Three Times / Let's Run Away Girl
* 1971: I Play and Sing / Get Out From Where We Are (#25 US; #15 AC)
* 1971: Juanita (I Don't Mean to Love You So Good) / Get Out From Where We Are
* 1971: Summer Sand / The Sweet Soft Sounds of Love (#33 US; # 9 AC)
* 1971: What Are You Doing Sunday / The Sweet Soft Sounds of Love (#39 US; #3 UK; # 23 AC)
* 1972: Runaway / Happy Together (#79 US)
* 1972: Vaya Con Dios / I Can't Believe How Much I Love You (#95 US; #37 AC)
* 1972: You're a Lady / In the Park (#70 US)
* 1973: Sweet Gypsy Rose / The Spark of Love is Kindlin'
* 1973: Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree / I Can't Believe How Much I Love You (#1 US (Gold); #1 UK; #1 AC)
* 1973: Who's in the Strawberry Patch with Sally? / Ukulele Man (#27 US; #37 UK; #3 AC)
* 1974: It Only Hurts When I Try to Smile (#81 US; #36 AC)
* 1974: Look in My Eyes Pretty Woman / My Love Has No Pride (#11 US; #6 AC)
* 1974: Say, Has Anybody Seen My Sweet Gypsy Rose / The Spark of Love Is Kindlin' (#3 US (Gold); #12 UK; #1 AC)
* 1974: Steppin' Out (Gonna Boogie Tonight) / She Can't Hold a Candle to You (#7 US; #4 AC)
* 1975: He Don't Love You (Like I Love You) / Pick It Up (#1 US; #1 AC)
* 1975: Mornin' Beautiful / Dance Rosie Dance (#14 US; #2 AC)
* 1975: Skybird / That's the Way a Wallflower Grows (#49 US; #7 AC)
* 1975: You're All I Need to Get By / I Know You Like a Book (#34 US; #13 AC)
* 1976: Cupid / (You're) Growin' on Me (#22 US; #2 AC)
* 1976: Midnight Love Affair / Selfish One (#15 AC)
* 1977: Sing / Sweet on My Candy (#58 US; #7 AC)
* 1981: Knock Three Times / Candida

Albumok
* 1970: Candida
* 1971: Dawn featuring Tony Orlando
* 1972: Look At...
* 1973: Dawn's New Ragtime Follies
* 1973: Tuneweaving
* 1974: Prime Time
* 1975: He Don't Love You, Like I Love You
* 1975: Skybird
* 1976: To Be With You
* 2005: A Christmas Reunion

Válogatások
* 1974: Candida & Knock Three Times
* 1974: Golden Ribbons
* 1975: Greatest Hits
* 1976: The World of Tony Orlando & Dawn
* 1979: The Tony Orlando and Dawn Collection
* 1994: The Best of Tony Orlando & Dawn
* 1997: The Very Best of Dawn Featuring Tony Orlando
* 1998: The Definitive Collection
* 2002: Greatest Hits
* 2003: Platinum & Gold Collection
* 2005: The Yellow Ribbon Collection (6 CD Box)

VIDEÓK

Candida (csak zene!)








Cupid (csak zene!) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.