A Pilot együttes 1973-ban alakult a skóciai Edinburghban. Úgy tűnt, fényes karrier vár a zenészekre, hiszen a Magic és a January című dalaikkal jelentős nemzetközi sikert értek el. Sajnos ezt sem a többi kislemezükkel, sem az albumaikkal nem tudták megismételni. Előbb a billentyűs, majd a dobos távozott, végül a duóvá fogyatkozott együttes 1977-ben megszűnt. David Paton és Ian Bairnson gitárosok az új évezredben Pilot néven egy újabb albumot jelentettek meg.
TAGOK
* David Paton (Skócia, Edinburgh, 1949. október 29.) – ének, basszusgitár, akusztikus gitár
* Billy Lyall [William Lyall] (Skócia, Edinburgh, 1953. március 26. – 1989. december 1.) – billentyűs hangszerek, ének
* Stuart Tosh [Stuart MacIntosh] (Skócia, Aberdeen, 1951. szeptember 26.) – dobok, ének
* Ian Bairnson (Skócia, Shetland szigetek, Lerwick, 1953. augusztus 3.) – gitár, ének
KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
David Paton és Billy Lyall 1969-ben a Bay City Rollers tagjai lettek. Paton 1970-ben távozott az együttesből, méghozzá azon a napon, amikor Tam Paton menedzser (csak névrokona Davidnek!) szerződést kötött a Bell Recordsszal. A megállapodás ugyanis olyan arculatváltással járt együtt, amelyben David nem kívánt részt venni: esze ágában sem volt skót mintás trapéznadrágba bújva tinibálványként parádézni a színpadon. Meglehet, ennél nagyobb megpróbáltatások is vártak volna rá, mivel Tam Paton homoszexuális volt, akit hosszú évek múlva a Bay City Rollers két egykori tagja – Les McKeown énekes és Pat McGlynn gitáros – szexuális zaklatással vádolt. (McGlynn 2007-ben azt állította, hogy a menedzser 1977-ben egy hotelszobában meg akarta erőszakolni őt. Les McKeown is jelen volt. Az énekes úgy nyilatkozott, hogy Paton nála nem eredménytelenül próbálkozott, sőt ami azt illeti, benne vonzalom támadt a menedzser iránt. Tam Paton kategorikusan visszautasította ezeket az állításokat, amelyeket nem sikerült bizonyítani, 1982-ben azonban valóban elítélték kamaszfiúk szexuális zaklatása miatt.) Lyall 1971-ben vált ki a Bay City Rollersból, nem sokkal azelőtt, hogy a tinicsapat Keep on Dancing / Alright című kislemeze felkerült a slágerlistára. A két zenész 1972-ben az egyik edinburghi könyvtárban véletlenül újra találkozott egymással. David azt javasolta Billynek, hogy írjanak közösen dalokat, hátha lesz a dolognak folytatása. A következő esztendőben mintegy száz dalt komponáltak, majd együttest alapítottak, amelyhez csatlakozott Stuart Tosh dobos. A Polygram nem látott bennük fantáziát, az EMI viszont szerződést ajánlott nekik. A sors iróniája, hogy a lemezcég egy Bay City Rollers-féle együttessé akarta formálni őket. A Pilot nevet a zenészek családnevük kezdőbetűinek variálásával alkották meg: P(aton), L(yall), T(osh).
Gyors sikerek
1974 áprilisától júliusáig a híres londoni Abbey Road Studióban készült a Pilot első nagylemeze, amelynek Alan Parsons volt a producere. A High in the Sky című felvételhez az EMI Ian Bairnson gitárost szerződtette. A triónak annyira megtetszett a vendégzenész játéka, hogy meghívták, legyen állandó tagja a Pilotnak. Az EMI egyáltalán nem örült ennek a fejleménynek, mert más arculatot terveztek az együttes számára. A konfliktus rendezése érdekében David Paton átváltott basszusgitárra. A From the Album of the Same Name című debütáló nagylemez eleinte nem keltett különösebb figyelmet, és az arról kimásolt első kislemez, a Just a Smile sem került fel a slágerlistára. A Pilot mégsem maradt észrevétlen, az ideiglenesen Angliába áttelepült Mael fivérek ugyanis felkérték, hogy angliai turnéjukon legyen együttesük, a Sparks előzenekara. A turnénak köszönhetően a Pilot következő kislemeze, az 1974 novemberében kiadott Magic már felkerült a brit slágerlistára, ahol a 11. helyig jutott. A külföldi siker még nagyobb volt, hiszen a Magic az Egyesült Államokban és Kanadában az 5., Ausztráliában pedig 3. lett a toplistán. A harmadik kislemez, a January stílszerűen 1975 januárjában került az üzletekbe egy újabb LP előhírnökeként. Az Élet megtréfálta a zenészeket, a dal ugyanis február 1-jén került be a brit Top 10-be, ahol meg sem állt az első helyig. Rövidesen a nyugatnémet és az ausztrál slágerlistán is átvette a vezetést. A Pilot befutott, és úgy tűnt, évekig gyakori szereplője lesz a slágerlisták élmezőnyének.
A válság időszaka
Sajnos nem így történt. A zenészek 1975 tavaszán készítették el második nagylemezüket. Producernek ismét Alan Parsonst kérték fel. A Second Flight című LP és a Call Me Round című kislemez csak szolid sikert aratott, ugyanis egyik kiadvány sem került be a Top 30-ba. A külföldi érdeklődés is alábbhagyott a Pilot iránt. Júniusban a kvartett egy újabb turnéra ment, előzenekara egy bizonyos Smokey volt, amely később Smokie néven vált világhírűvé. A turné iránti érdeklődést kihasználva az EMI újra kiadta a Just a Smile kislemezt (a B oldalra ezúttal az Are You in Love került), amely a Top 30 kapujában állt meg: 31. lett a brit slágerlistán. A kiadó a kulisszák mögött alighanem leírta az együttest, mert arra biztatta Billy Lyallt, hogy kezdjen szólókarriert. Billyt nem kellett túl sokáig győzködni, ugyanis utált turnézni, sokkal jobban kedvelte a stúdiómunkát. 1976-ban meg is jelent első szólóalbuma, a Solo Casting, amelyen mindazonáltal a Pilot tagjai is közreműködtek. A Pilot következő kislemeze Paton és Lyall szerzeménye, a Lady Luck volt, amely az együttes egyetlen sorlemezén sem szerepel. Közben Alan Parsons producer is elhatározta, hogy megvalósítja saját zenei elképzeléseit, és legjobb zenészei segítségével felveszi a Tales of Mystery and Imagination című albumát, amelyet Edgar Allan Poe művei ihletettek. Természetesen a trióvá fogyatkozott Pilot tagjai is felkérést kaptak a közreműködésre.
Megújulási kísérletek
A Parsonsszal való kifogástalan szakmai kapcsolat ellenére a trió úgy döntött, hogy harmadik nagylemezéhez producert és stúdiót vált. A kanadai Toronto közelében fekvő Morin Heightsban készítették az albumot, amely a helyszínről kapta a címét. Sem az LP, sem a róla kimásolt három kislemez nem került fel a slágerlistákra. A kudarc miatt Stuart Tosh dobos átigazolt a 10cc együttesbe. Paton és Bairnson még nem adták fel, ők egy újabb nagylemezt akartak készíteni. Ehhez megint Alan Parsons közreműködését kérték, és ismét az Abbey Road Studióba vonultak. A Two's a Crowd című album elkészítésében olyan kiváló stúdiózenészek működtek közre, mint például Trevor Spencer és Henry Spinetti (mindketten dobosok), valamint Steve Swindells billentyűs. A hangzás inkább a későbbi Alan Parsons Projectet idézte, semmint a Pilot korábbi stílusát. Meglehet, talán ezért, de a Two's a Crowd is megbukott, ami a Pilot feloszlásához vezetett. Paton és Bairnson csatlakozott az Alan Parsons Projecthez, amelynek egy ideig Stuart Tosh is tagja lett. Persze közreműködtek más előadók lemezein is, így például Kate Bush első három albumán és Chris De Burgh Crusader című 1979-es lemezén.
Paton 1980-ban szólókislemezt adott ki No Ties No Strings címmel, majd kis időre Toshsal együtt a Camel nevű formációban zenélt. 1983-ban újra Bairnsonnal játszott együtt a rövid életű Keats együttesben. Az új évezredben Paton és Bairnson a Pilot feltámasztásával próbálkoztak. A 2002-ben megjelent Blue Yonder tulajdonképpen a Two's a Crowd újra felvett változata két új dallal és a Hold Me című szerzemény 1975-ből származó, korábban ki nem adott koncertváltozatával kiegészítve. 2004-ben és 2007-ben a gyűjtők örömére megjelent a Pilot legismertebb dalainak, illetve ritkaságainak egy-egy válogatáslemeze. Bairnson mind a mai napig aktívan zenél, 2009-ben például Leslie Mandoki (Mándoki László) Soulmates című albumának elkészítésében vett részt. David Paton szintén aktív résztvevője a könnyűzenei életnek, legutóbbi szólóalbuma The Studio Diary címmel jelent meg. Billy Lyall még 1989-ben, 36 éves korában elhunyt AIDS-szel kapcsolatos betegségben.
DISZKOGRÁFIA
Kislemezek
* 1974: Just a Smile / Don't Speak Loudly
* 1974: Magic / Just Let Me Be
* 1975: January / Never Give Up
* 1975: Call Me Round / Do Me Good
* 1975: Just a Smile / Are You in Love
* 1975: Lady Luck / Dear Artist
* 1976: Penny in My Pocket / Steps
* 1976: Running Water / First After Me
* 1976: Canada / The Mover
* 1977: Monday Tuesday / Evil Eye
* 1977: Ten Feet Tall / One Good Reason Why
* 1977: Get Up And Go / Big Screen Kill
* 1978: Magic / Just a Smile
* 1987: January / Magic
Albumok
* 1974: From the Album of the Same Name
* 1975: Second Flight (January címmel is megjelent)
* 1976: Morin Heights
* 1977: Two's a Crowd
* 2002: Blue Yonder
* 2007: The Craighall Demos 71:76
Válogatások
* 1980: The Best of Pilot
* 1985: Best Flight
* 1991: Best of Pilot
* 1997: Magic
* 1998: Magic: A Golden Classics Edition
* 2004: A's B's & Rarities
* 2007: Anthology
VIDEÓK
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.